Valsch: Niet zoals het moet zijn; Allerlei buitensporigheden begaan.
- Verouderde spelling of vorm van vals van vóór 1946/47.
______________________________
'Wat is er echt gebeurd op de dag dat Fauve overleed?' Vroeg hij streng, maar beheerst. Naïda schoof onrustig heen en weer op haar stoel, voordat ze de foto van Fauve op de PD naar voren schoof. 'Rune wilde dat ik de verkoop met de vervalsing van de reliekhouder alleen zou verzorgen. Maar dat weigerde ik. Ik vertrouwde de koper niet, wilde bescherming. Rune werd kwaad. Zei dat ik alles aan hem te danken had, en dat als ik niet mee zou werken we niet meer samen naar het buitenland zouden gaan. Dat wilde ik op dat moment ook helemaal niet meer. Maar ik was bang. Wat moest ik doen? Hij dreigde Zuster de Jonghe te vertellen over onze werkelijke werkzaamheden. En als hij dat zou doen, zou hij haar iets aan moeten doen. Omdat zij nóóit akkoord zou gaan met deze hele onderneming. Het liep uit de hand.'
'Waarom vertrouwde je de koper niet?' Haakte Eva in op Naïda's eerdere woorden. Naïda slikte. 'Omdat ik die specifieke koper al eerder op een onprettige manier heb moeten overtuigen.' Eva knikte, ze wist genoeg. 'Ik besloot Fauve te benaderen. We spraken af dat zij in mijn plaats naar de afspraak met de koper zou gaan. We lijken, sorry we leken veel op elkaar. Rune zou niks door hebben. Althans daar gingen we vanuit. In de tussentijd zou ik genoeg tijd hebben om een aantal gestolen relikwieën veilig te stellen in de opslag van het klooster. En ze klaar te maken om terug te sturen naar de rechtmatige eigenaren.' Wolfs fronste zijn wenkbrauwen. 'Gestolen relikwieën? Rune stal meer dan alleen die specifieke reliekhouder bij het Catharijne Convent?'
Naïda beet op haar lip. 'Hij wist vanwege zijn studieachtergrond bij nog een aantal andere archieven binnen te komen en kleinere relikwieën te ontvreemden. Ik wilde dat het stopte. Maar ik wist niet hoe. En nu is Fauve..-' Eva suste haar. 'Naïda het is niet jouw schuld.' Wolfs schonk opnieuw de plastic bekertjes van zijn tafelgenoten vol. 'Heb je enig idee wat er gebeurd is met Fauve? Is Rune erachter gekomen dat jij het niet was? Of is er iets misgegaan bij de verkoop?' Naïda schokschouderde. 'Ik weet het niet. Ik weet het echt niet. Nadat ik de relikwieën in het klooster had veiliggesteld, ben ik een nacht weggebleven. Ik heb rondgezworven door de stad. De volgende ochtend kwam ik de straatdienst tegen, en die vertelden mij dat er naar me werd gezocht. Toen heb ik me gemeld op het politiebureau. Ik heb geen idee wat er gebeurt is. Rune heeft na die dag ook geen contact meer met me opgenomen.'
Eva luisterde bedenkelijk naar Naïda's verhaal. 'Jij hebt 's nachts op straat rondgezworven in een habijt?' Naïda schudde haar hoofd. 'Nee. Ik droeg normale kleren. De agente van de straatdienst herkende mij, omdat ik haar wel eens tegen kom bij de daklozenopvang, waar ik help in het weekend.'
Wolfs schoof de laatste foto, die Naïda van het whiteboard meegenomen had naar voren. 'Je vertelde net dat er in het klooster een aantal relikwieën worden bewaard. Komt de sleutel op deze foto jou bekend voor?' Naïda knikte. 'Dat is de sleutel van de opslag waar we de vervalsingen produceren.'
Wolfs wierp Eva een blik. Naïda volgde de communicatie tussen de twee rechercheurs, maar kon er niets van maken. 'Waar is die opslagplaats?' Vroeg Eva. Naïda aarzelde. 'Rune is daar niet. Fauve had immers de sleutel ziet u, die had ik haar namelijk gegeven.' Wolfs schoot kort en nerveus in de lach. Eva wierp hem een waarschuwende blik. 'Er was maar één sleutel van de productieopslag?' Naïda knikte overtuigd. 'Naïda wij hebben deze sleutel gevonden in de luchtpijp van Fauve. Zij heeft naar alle waarschijnlijkheid de sleutel ingeslikt.' Naïda trok wit weg. 'Om erachter te komen wat er gebeurt is met Fauve, moeten we Rune vinden. Vertel ons waar de opslag is.' Beval Wolfs haar nu strenger.
'Ik heb nog een laatste vraag voor je Naïda. Weet jij of Rune gamede?' Vroeg Eva haar, nadat ze het adres van de opslag op een post-it had geschreven. 'Gamede?' Herhaalde Naïda verward. 'Ja je weet wel videospelletjes enzo.' Verduidelijkte Wolfs. 'Ja dat begrijp ik. Maar nee, niet dat ik weet. Hij had het altijd veel te druk met het lezen van allerlei artikelen over geschiedenis enzo.' Besloot ze. Eva zuchtte. 'We houden je voorlopig hier Naïda, zowel in verband met medeplichtigheid voor oplichting als voor je eigen veiligheid. Totdat we Rune gevonden hebben. Begrijp je dat?' Naïda knikte. 'Graag zelfs.'
JE LEEST
De Verdwaalde Kogel
AdventureZe trok hem aan zijn arm haar slaapvertrek in. Snel keek ze om de hoek de gang in of iemand hen gezien had. 'Ben je helemaal gek geworden? Wat doe je hier? Als ze ons hier zo samen zien dan word ik er gelijk uitgezet!' Fluisterde ze boos. Grijnzend...