" Kat TF Corporate Holding ni ada tiga bahagian. Pentadbiran, operasi dan kewangan. Pentadbiran di tingkat atas sekali. Pengarah urusan, pengurus besar dan lain lain yang berpangkat besar semua kat tingkat atas. Tingkat dua kewangan dan tingkat tiga operasi. " Jelas Zila serba sedikit mengenai TF Corporate Holding. Dia berharap Adellia faham tentang penerangannya itu.
" Oh besar juga company ni, akak kerja bahagian mana? " Soal Adellia.
Matanya melilau melihat persekitaran TF Corporate Holding. Begitu teruja melihatnya. Syukur dalam hati kerana memperoleh perkerjaan sebagai secreatary mamat tu.
" Kita sebaya la takyah la akak akak. Saya tingkat dua. Eh nak panggil ape ni? " Zila tersenyum.
" Hehehe ok. Adel je Zila. "
" Awak dah tahukan tempat awak kat mana? " Zila duduk di kerusi tempatnya bertugas.
" Dah dah. " Adel berdiri dihadapan meja Zila. Matanya masih tidak lekang melihat keadaan sekelilingnya.
" Takpela, ganggu awak nak buat kerja je. Saya naik atas dulu. " Kaki Adel terus melangkah menuju ke tempat di mana dia bertugas.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Banyaknye buku, takkanla semua semua ni nak guna untuk tulis nota. Emm aku ambik satu la buat tulis nota aku pulak. Ngeh ngeh ngeh. "
Tiba tiba telefon di atas mejanya berbunyi.
"..."
" Baiklah encik. "
Adel mengetuk pintu bilik bosnya berkali kali. Tapi tiada sahutan dari dalam. Dia membuat keputusan untuk masuk walaupun tanpa keizinan. Ketika dia melihat semua barang Encik Adam, dia ternampak sebentuk cincin emas.
Cantik, siapa punya ni ea? Mesti mahal. Adel menyarung cincin itu dijari manisnya lalu memusing musingkan tangannya.
" Aku tak suka orang masuk bilik aku tanpa izin aku. "
Adel tersentak dengan cepat dia mencabut cincin itu dan diletakkan semula di tempat asalnya.
" Sorry bos. "
" Lain kali jangan buat lagi. Zila ade bagitahu awak ape tugas awak mulai saat ni? "
" Okay, emm takde. " Jawab Adel, ringkas.
" Memang saya tak bagi dia bagitahu awak. Biar awak sendiri dengar dari mulut bos awak ni. Ok first, pastikan awak datang lebih awal dari saya. Secondly, awak nampak ade notebook dekat tepi meja kan. Awak jangan buang pulak sebab semua tu penting. Thirdly, setiap pagi saya nak awak buatkan coffee. Fourthly, dalam tiga hari mesti ade sekali awak kemaskan bilik saya dan jangan memandai mandai nak sentuh barang barang saya unless i tell you to take something. Lastly, saya paling tak suka staff saya yang curi tulang. " Panjang lebar Adam menerangkan apa yang dia suke dan tak suka.
" Saya nak awak list dan atur betul betul semua appointment and meeting saya. Siap awak kalau saya tahu berterabur. Harap harap apa yang saya cakap ni melekat dalam kepala otak awak. Saya berikan sepenuh kepercayaan saya pada awak. " Sambung Adam.
" Inshaallah Encik Adam. " Adel mengangguk faham.
" Kat atas meja awak ada list semua tugas awak. That's all I want to tell you. You can start your job now. "
" I promise to work hard, Thankyou for trusting me. "
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Heyyy, what the...auch. " Bunyi suara seorang gadis menjerit mengejutkan Adam yang sedang membayar bil di kaunter. Suara tu suara Syaz. Kenapa agaknya?
" Hei, you perempuan, tak nampak i ke haaaa. " Jerit Syazreen pada seorang gadis dihadapannya.
" Syaz, kenapa kecoh kecoh ni? " Tanya Adam ketika menghampiri Syazreen yang sedang meruap kepanasan.
" Sayang, you tengoklah ape perempuan ni dah buat dekat i, dia dah tumpahkan aiskrim kat baju i, habis basah. "
Dia menguis nguis baju blausnya yang terkena aiskrim yang dipegang oleh gadis bertudung biru itu. Medidih hatinya melihat wajah cuak gadis itu
" I'm sorry, saya tak sengaja. I'm really sorry. " Kata Adel dengan rasa rendah diri.
" You ingat, dengan maaf you tu boleh bersihkan baju i yang kotor ni ke ha? " Herdik Syazreen lagi tanpa rasa belas kasihan, sengaja mahu malukan gadis itu dikhalayak ramai.
" Miss, i think you should... " Ayat Adam tidak bersambung apabila dia terpandangkan wajah gadis yang Syazreen katakan dan ternyata gadis itu juga terkejut memandangnya.
" Adel, what are you doing here? " Tanya Adam separuh terkejut.
" Sayang, you kenal perempuan ni? " Pintas Syazreen.
" Yes, she's my secretary. "
" Encik Adam, saya minta maaf. Saya betul betul tak sengaja tertumpahkan aiskrim kat baju cik ni. Saya nak elak dari langgar budak tadi tiba tiba cik ni datang dari belakang, spontan. " Jelas Adel dengan riak muka serba salah. Dia memang tidak tak sengaja. Tapi perempuan ni pulak sahaja nak memperbesarkan masalah.
" Awak tak buat salah dekat saya tapi pada dia. And I think you should apologize on her not me. " Jawab Adam sedikit angkuh. Kalau diikutkan hati memang dia tidak mahu masuk campur dalam urusan remeh temeh ni. Kalau dibiarkan mahu meletop cafe ni, tapi kenapa pulak aku nak back up minah gedik ni.
" Miss saya minta maaf, saya tahu saya salah. Saya tak kenal miss ni siapa dan saya harap siapa pon miss, please jangan diperbesarkan lagi benda ni. "
Adel memandang ke kiri dan ke kanan. Ramai mata sedang memandang ke arah mereka bertiga. Hailah sekejap lagi viral la, Adam Daniel siapa yang tak kenal. Tak boleh buat hal sikit, mulalah digosipkannya.
" Maaf maaf maaf tu je yang you tahu, let me introduce myself, Sharifah Syazreen Syed Hisham, you know my name but you don't know who i am. " Sinis Syazreen.
" Syaz, dahla tu. Dia dah mengaku salahkan plus dah minta maaf. Maafkan je laa. Dah dah jom. " Adam menarik tangan Syaz supaha beredar dari situ. Elok elok masalah kecil, jadi besar nanti.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Anak mummy menung ape tu? " Tegur Engku Faridah setelah perasan anak dudanya seperti dalam situasi dia tidak tahu.
" Takde apela mummy, saje duduk kat sini. Teringat kat arwah Lisha. Kalau arwah ade lagi mesti kitaorang dah ade due tiga orang anak sekarang. Kalau Umi nak tahu, memang sebelum Am dengan Lisha tunang, dah plan untuk dapat anak lepas 2 bulan kahwin. Sebab kitaorang nak hidup as husband and wife, enjoy enjoy dulu hehehe. Tapi jodoh kitaorang tak panjang. Walaupun mula mula Am tahu Lisha kahwin dengan Adam bukan sebab cinta dan sayang hanya disebabkan harta. Am kecewa dengan dia. Bila sebulan kahwin, Lisha dah jatuh cinta kat Am. Am happy gila sebab Am berjaya buat isteri Am sayang dan cinta kat Am. " Dia tersenyum pada mummnya.
" Sayang, kita doakan arwah tenang kat sana ye. Mungkin jodoh sayang dengan orang yang lebih baik. "
Dia tidak berniat berkata Qistina Delisha bukan yang terbaik untuk anaknya tetapi dia tidak mahu anaknya terus hidup dalam bayang - bayang arwah sedangkan Adam Daniel masih lagi muda. Dia juga turut terkesan dengan kehilangan satu satu menantunya.
" Tak mummy, tak. Hanya Qistina Delisha dalam hati Adam Daniel. Takde sape boleh nafikan. "
Orang yang lebih baik? Yes, only her. Qistina Delisha. Tiada siapa yang mampu mengisi hatinya kerana sudah dipenuhi dengan bunga bunga cinta antara dia dan arwah.
" Tapi sampai bila? " Tanya mummy Adam.
" Sampai bila bila. "
Engku Faridah tidak putus putus berdoa agar anaknya bertemu dengan seorang gadis mirip arwah menantunya.
BERSAMBUNG
#sorrytakbest
But i will try my best to you guys enjoy and have fun ❤️
#voteplease 🌹
YOU ARE READING
Second Chance At Love ( Slow Update )
Romancewill you marry me ? not the best promise but I'll try to be the best for you, i hope the answer is yes, please don't ask why i did all this " - tulisan itu tertulis cantik pada sehelai kad bersama sekotak cincin yang berwarna merah. Kisah seorang ga...