Adellia gementar saat berada di hadapan pintu pejabat yang tertera nama Tengku Adam Daniel bin Tengku Farid. Maklumlah itu adalah pejabat majikan barunya dan kali pertama dia mencari pengalaman bekerja di sebuah bandar besar.
" Assalamualaikum. " Salam dihulurkan sebelum tombol pintu dipulas perlahan.
Adellia menjengukkan sedikit apabila salam bersambut.
" Masuk. " Pelawa Adam yang sedang duduk sambil mencatakan sesuatu di kertas.
Dengan tenang, Adellia masuk dan duduk selepas dipelawa oleh tuan punya bilik. Sempat lagi dia memerhatikan keadaan bilik yang kemas dan rapi itu. Nampak cantik, desis hati Adellia. Serta merta matanya tertancap pada satu gambar frame perempuan dia atas meja bersebelahan laptop Apple itu, Isterinya mungkin.
" Adellia Dahlia binti Mohd Dzulfiqar. So, awaklah orang yang message dengan cousin saya semalam? " Tanya Adam sambil memandang tepat pada wajah yang berada di hadapannya. Seorang gadis yang agak sopan pada pandangannya, mungkin sebab gadis itu berbaju kurung dan bertudung. Wajahnya pun Adam tidak nampak dengan jelas kerana gadis itu menuduk.
" Errr, ya saya encik. Eh eh bukan bukan, bukan saya. Yang chat Encik Faizal tu kawan saya, Fazura. " Jawab Adellia tergagap gagap, lantas mendongakkan kepalanya.
Adellia terkedu apabila mata mereka bertemu buat seketika sebelum Adam mengalihkan pandangannya.
" Kenapa kawan awak chat dia, awak pula yang datang interview? Ah lantaklah, just forget it. Hm saya nak tahu keistimewaan yang ada pada diri awak. " Soal Adam, sengaja menguji. Mata hazelnya difokuskan pada laman wajah Adellia.
" Keistimewaan saya? Sebenarnya saya pun tak tahu. Saya hanyalah manusia biasa yang ada kekurangan dan keistimewaan. " Ujar Adellia, jujur.
" So cliche, ok next! " Adam terkejut mendengar jawapan dari bakal secretarynya. Zal? Ni ke yang kau kata suprise? Kau nak suruh aku bekerja dengan minah ni? Macam tak betul je aku tengok.
" Apa yang next? " Tanya Adel, pelik.
" Selain dari tu? Bukan tu jawapan yang saya nak. "
" Habistu, encik nak jawapan yang macam mana? Okla, I'm a committed person to my work. Inshaallah I'll be loyal when I work. "
Wow, pandai cakap english. Nampak dari segi pakaian macam kampung girl, Adam berkata sendiri.
" I like who is committed person. Cakap macam ada pengalaman bekerja je. Cerita la kat saya. " Adam membetulkan duduknya. "
" Boleh je nak cerita. Tapi takut encik menyesal je dengar cerita saya. "
" Kenapa pula nak menyesal? Tak tak, go ahead! "
" Saya pernah kerja dekat kedai runcit hujung kampung saya tu as a cashier. "
" Kedai runcit? So u mean ni first time u kerja duk kat office, main computer, jumpa client, attend meeting and appointments? Jangan bergurau Adellia Dahlia. I don't like jokes when I'm in the series. " Adam pelik. Dia acah acah buat muka seriesnya.
Lah, tengah series ke tadi bukan main chill je.
" Betul la tu. Ok to be honestly, actually I'm just a villager. From a poor family. Not too poor but I have to bear my responsibility as an only child in return for all the good deeds of my parents. That is the only experience I have. But if you can't accept me working here it's okay, maybe my fortune is somewhere else. Thankyou. " Adel bangun untuk beredar dari bilik itu.
" Eh nanti dulu. Saya tanya je la. Takpe je kalau awak takda pengalaman lagi, boleh belajarkan. Semua orang start from zero "
Speaking dia lain macam, takleh jadi ni. - Adam Daniel.
" Can you show me your slip spm "
" Eh encik nak juga ke slip spm? Sorry saya tak bawak pulak. Tapi saya ingat saya dapat berapa. "
" Taknak pon, saje je nak tengok. Haa berapa? "
" 10A "
" Seriesly? Tapi kenapa awak tak sambung study? "
" Macam yang saya cakapla. Im from a poor family. Siapa nak tanggung perbelanjaan saya kalau saya sambung study? "
" Ambik subject apa? "
" Aliran prinsip akaun and aliran sains. "
Notbad jugak minah ni. Notbad jugak kalau aku matching dengan Faizal, hehehehe.
" Wow, two at a time. I am proud of you. Ok we may proceed. Committed person, right? Will be loyal, right? Saya harap awak akan kotakan apa yang awak cakap. Jangan setakat cakap kosong. Saya nak awak tahu yang saya tak suka pekerja yang malas, lambat dan saya paling tak suka pekerja yang datang lewat ke pejabat. Memandangkan awak dah ada pengalaman serba sedikit, saya taknak awak cuai bila jadi setiausaha saya. Working here is not like working at your grocery store. " Ujar Adam panjang lebar, kali ini lebih series.
Adellia mengangguk faham " Saya juga seorang yang sentiasa berpegang pada apa yang saya cakapkan, tidak kira sama ada encik percaya atau tidak. " Balas Adellia series.
" I hope we can work well together. Baiklah kalau macamtu awak boleh mulakan tugas awak sekarang. " Adam berharap.
" Inshaallah encik. " Adel masih lagi duduk disitu.
" Ok. " Adam sambung menulis di atas kertasnya. Dia pelik apabila melihat gadis itu tidak berganjak lagi dari situ.
" Tunggu ape lagi? Boleh mulakan tugas awak. But before that nanti saya suruh Zila terang serba sedikit tentang TF Corporate Holding. "
" Esok boleh tak encik? "
" Kenapa pula? "
" Sebab saya tak prepare ape ape lagi, takkan la saya nak start kerja pakai baju kurung macamni. Saya tengok staff lain kemas je pakai suit. At least kalau start esok, saya boleh beli mana yang patut. " Adoi Adel, beli apenye macam la duit kau tu banyak sangat. Malu la pulak nak kerja kat sini, kata Adel dalam hati.
" Awak ikut saya. " Adam mula bangkit dari duduknya.
Dia lebih suka staffnya memakai suit kerana akan lebih tampak kemas.
" Nak pergi mana? " Adel hairan dengan perangai bakal menjadi bosnya.
Adam dan Adel keluar dari bangunan TF Corporate Holding. Sedang Adam fokus drive kereta, dia teringat meetingnya pada pukul 11:30 lincah tangannya meraba poket seluar untuk mengambil iPhone 7+ miliknya. Dan mendail number secretary sementaranya
" Hello Ika, harini meeting pukul sebelas nanti i tak boleh join, nak postpone tak boleh last minute macamni, u suruh Syafiq dulu la handle. "
"......"
" Ok, meeting dengan Samudera Holding petang kan, so i akan take over. Thankyou very much. "
"......" Ika mematikan panggilan.
Adam mencabut Air Pods Pro yang diletakkan di telinganya untuk memudahkan dia berhubung dengan si pemanggil tanpa memegang iPhone.
" Encik, encik tak jawab lagi soalan saya. Kita nak pergi mana? " Adel di sebelah Adam yang hanya membisu bertanya selepas tidak tahu arah tuju.
" Perlu ke aku jawab? " Jawab Adam kasar.
Kereta Swift milik Adam akhirnya berhenti di suatu tempat asing baginya. " Nah, ambik kad ni. Masuk dalam beli ape yang kau kata tak prepare ape ape lagi tu. Jangan lama lama, setengah jam je. Lambat aku tinggal. Oh btw esok first day kau, pastikan kau nampak kemas, awal dan amanah dalam bekerja. Aku taknak kau pakai baju baju kurung ni. Nahhh ambiklah. " Kata panggilan ditukar aku kau. Hanya dalam office sahaja dia akan ber awak saya, itulah Adam Daniel.
" Tapi encik... "
" Takde tapi tapi, pergi cepat. Ingat, only half an hour. " Belum sempat Adel menyudahkan ayatnya. Adam terlebih dahulu memintas.
Adel akur dan keluar dari kereta itu.
BERSAMBUNG
#sorrytakbest
But i will try my best to you guys enjoy and have fun ❤️
#voteplease 🌹
YOU ARE READING
Second Chance At Love ( Slow Update )
عاطفيةwill you marry me ? not the best promise but I'll try to be the best for you, i hope the answer is yes, please don't ask why i did all this " - tulisan itu tertulis cantik pada sehelai kad bersama sekotak cincin yang berwarna merah. Kisah seorang ga...