" Kau tak suka buat cara tak suka, ni tak duk melayan je si gedik tu naik lemak laa dia. Dia panggil kau sayang kau biar je. At least kau marahlah ha takpon tegur, nampak laa kat situ kau protes dia. "
Faizal geram setelah Adam menceritakan ape yang berlaku pada tengah hari tadi.
" Kau macam la tak kenal Syaz tu, bapak dia tegur sikit pon dah melenting tak tentu pasal, lagi lagi aku. Kau rase die nak demgar ke cakap aku. "
" Lagipon dia tahu aku tak pernah ade ape ape perasaan dekat dia tu pon dah buat aku lega. " Sambung Adam.
" Memanglah tapi kau layan dia macam bagi fakehope, kau yang kata tak suka tak suka, tapi bagi dia lain. "
" Zaman bila doooo fakehope fakehope, kau ingat kita ni budak sekolah lagi ke? Kalau dulu tu ye la, kau bagi semua budak perempuan dalam kelas kau tu fake ape? Hope ea? Kau pakai ilmu ape erk sampai orang tergila gilakan kau, aku tengok kau takdela handsome mane, handsome aku lagila. " Adam tertawa.
" Kau apesal libat pasal aku pulak, pastu Adel cane? "
Faizal benci pada orang yang suka mengungkit ngungkit semasa zaman persekolahannya.
" Tadi dia ada hantar message kat aku. "
" Dia kata ape? "
Adam menghulurkan iPhonenya pada Faizal.
Mrs Secreatary : Tadi tu awek encik ea?
" Kau tengok, Adel pon ingat dia awek kau. Tapi kan berani gila dia tanye kau, yelaa selalukan staff staff message bos dia bila ada hal yang penting, urgent. "
" Aku pernah kata kat kau kan, she is incredible woman. "
" Menarik, esok aku g office kau, kita lunch same same ea? Tiba tiba rasa nak makan dessert gitu. " Kata Faizal sambil tangannya mencapai towel di penyangkut belakang pintu bilik Adam untuk mandi.
" Kau jangan nak cakap banyaklah, kat hotel kau blambak dessert. Sedap sedap pulak tu. "
Eleh, alasan lunch konon, selalunye aku yang kena ambik kau. Kate je laa nak jumpa minah kampung tu. Adam berkata perlahan tetapi Faizal yang baru mahu masuk ke dalam bilik air menoleh.
" Ape kau cakap dam? "
" Aku ade cakap ape ape ke? Eh jap, kau mandi ni kau tidur sini ke malam ni? "
" Yelaaa, lame dah aku tak tidur dengan sepupu aku sorang ni. " Faizal duduk di atas katil bersebelahan Adam.
" Eee, sape nak tidur ngan kau. Dah la tidur buas, kalau aku tidur ngan kau memang esok pagi wajib aku ade dekat bawah. Pa Ris dengan Mama Su tahu tak? " Adam menolak Faizal supaya mandi, eee berbau. Mana taknya, last mandi pagi tadi nak bertugas as a Ceo Executive Office Suite kat Hotel FSKL ( Five Star Kuala Lumpur ).
" Dah, awal awal pagi lagi tadi dah aku bagitahu. " Faizal bangun untuk ke tandas.
" Maknenya kau memang dah plan la nak stay sini malamni? "
Err tah pape, hotel dua, tempat tinggal pula villa. Tak malu nak duk rumah orang.
Adam berkata sambil kakinya melangkah ke wardrobe, mengambil baju kemeja untuk dipakai esok.
Tapi macam biaselaa telinga capang Faizal sangat berguna. Jarak berbatu mane pon still lagi dengar.
" Aku ade bau macam orang mengata aku la. Eleh turn aku, turn kau bukan sehari dua, tapi seminggu terus. " Faizal sedang berdiri menyandar di pintu tandas.
" Aku pulak macam ada bau hanyir bau busuk. "
Adam mengeluarkan baju kemeja yang telah ditemui.
" Diam laa kau. " Faizal menutup pintu tandas kuat.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Kenapa dengan kau ni Del? Aku tengok macam ade yang tak kena je sejak balik kerja ni. " Tanya Fazura sewaktu Adel duduk disebelahnya.
Adellia tidak menjawab. Dia teringat peristiwa tengah hari tadi, sayang? Kalau perempuan tu kekasihnya, habistu gambar tu siapa? Takkan laa mak dia, Muda kut. Maybe dua dua tu girlfriend dia. Tapi Del kenapa kau nak tahu sangat. Takde kaitan dengan kau pon.
" Woi, termenung pulak. Aku tanya kau ni. " Boleh pulak dia termenung kita bercakap dengan dia.
" Ishh kau ni, nasib baik tak tumpah bliss ni. " Adel meletakkan airnya atas meja dihadapannya.
" Ade ape ape jadi ke kat office tadi? " Fazura pelik, takkanla first day dah ade masalah kut.
" Takde apelaa. Kau macam mane interview tadi ok tak? Dapat tak? " Tanya Adel, dia duduk bersila di atas sofa menghadap sahabatnya. Excited untuk tahu.
" Emm, tak tahu nak cakap macam mana kat kau. " Fazura membuat reaction sedih.
" Seriess laa Faz. "
" Aku dapat aaaaaaaaaaaaaaa. "
" Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa. " Adel memegang bahu Fazura dan mengongcangnya.
" Alhamdulillah, aku nak call Umi aku jap. " Adel mengambil phone samsungnya.
Dalam beberapa saat nombor yang didail diangkat.
" Hello mi. "
" Amboi, sejak dah jadi budak kl ni. Salam pon dah lupa ye. "
" Hehehe, assalamualaikum Umi yang paling Adel sayang. "
" Ye sayang, macam mana kamu dengan Faz kat sana? "
" Semua ok je Umi, Adel dengan Faz dah dapat kerja dah. Adel jadi secreatary dekat satu company ni, Faz pulak dapat jadi model untuk collection yang akan keluar tak lama lagi. "
" Alhamdulillah, Allah permudahkan urusan kamu berdua kat sana. "
" Sorry Umi, Adel baru call Umi. Busy sikit first day kerja ni. Umi jangan risau, Adel dapat gaji je. Adel terus bank in ok. And Adel janji akan balik kampung sebulan sekali. Tu pon kalau sempat la Umi. Sorry tau Umi. "
" Takpe sayang Umi faham. Takpelaa kamu takyah la fikir pasal duit tu. Kamu guna je laa untuk perbelanjaan kamu kat sana. "
" Ape umi cakap ni. Kan tujuan Adel datang sini nak tolong Umi dengan Abah. Abah mana mi? "
" Yela sayang, abah kamu macam biasela ke surau. "
" Takkan tak balik lagi mi, dah pukul sebelas dah. "
" Abah kamu tu mana kenal jalan kalau balik awal, lepak kat Warung Pak Usu la tu. Nanti balik la dia. "
" Hahahhahahah umi ni. "
" Okla sayang, Umi letak dulu. Jaga diri baik baik kat sana. Pesan dekat Faz sekali. Kirim salam dekat Faz. "
" Ok Umi, kirim salam dekat abah. Sayang Umi. "
Umi mematikan panggilan.
" Nampaknya salah seorang kena sewa kereta la. " Fazura bermain Instagramnya sementara menunggu Adel bercakap dengan Puan Alia.
" Tulakan aku ada terfikir juga. Takpela bagi la aku sewa. Nanti aku tanya kawan aku kat office kat mana ada kedeta sewa area ni. " Adel menukar nukar channel tv.
" Kau bila start? " Tanya Adel.
" Tak tahu lagi, nanti ape ape Haina akan inform aku. "
Fazura sedang menutup sliding door di ruang tamunya. Mereka berdua dah nak masuk tidur dah.
" Sape Haina? "
" Owner collection tu laaa. "
" Ooo. Doa yang baik baik je. Kau dah solat isyak ke belum. "
" Weh, a'ah laaa aku tak solat lagi. " Fazura bergegas menuju ke biliknya.
Adellia menggeleng kepala.
Tadi aku ajak solat sekali kau taknak, tu pon nasib baik aku ingatkan kau, kalau tak terlepas la jawabnya. Bebel Adel di ruang tamu.
BERSAMBUNG
#sorrytakbest
But i will try my best to you guys enjoy and have fun ❤️
#voteplease 🌹
YOU ARE READING
Second Chance At Love ( Slow Update )
Romancewill you marry me ? not the best promise but I'll try to be the best for you, i hope the answer is yes, please don't ask why i did all this " - tulisan itu tertulis cantik pada sehelai kad bersama sekotak cincin yang berwarna merah. Kisah seorang ga...