d a y #3

466 71 54
                                    

║▌│█║▌│ █║▌│█│║▌║

"Sampai bila kita nak stay dekat sini? Korang tak nak balik ke?" donghyuck terus jadi masam mencuka lepas diorang kata nak stay dekat situ lagi sehari.

"Chill la. Baru masuk 3 hari kita dekat sini." renjun balas sambil lap rambut dia yang masih basah. Baru lepas mandi.

"Korang tak kesian ke dekat chenle? Dua malam dah dia menangis." donghyuck tolehkan kepalanya untuk tengok chenle yang masih lena tidur atas katil dia lepas penat menangis dekat donghyuck semalaman.

"Kau pun tahu kan. Jalan keluar tu bahaya. Kita kena fikir betul betul. Macam mana, dekat mana kita boleh keluar." terang jeno.

"Tapi kita fikir ke? Apa yang kita fikir? Setakat ni sampai mana je strategi kita? Macam mana kita nak keluar? Dekat mana kita nak keluar? Apa je yang kita tahu sekarang ni?" semua terdiam.

"Kita dekat mana pun tak terjawab lagi. Entah selamat ke tak tempat ni kita tak tahu." donghyuck sambung lagi.

"Hyung takpelah. Satu hari takkan menjejaskan apa apa." jisung kata sambil sarungkan badannya dengan sehelai tshirt.

"Tak menjejaskan pape? Ko-

"Jom makannn!!!" anna dan jaemin jerit dari bawah.

"Dah. Gi kejut chenle tu ajak dia turun makan." mark kata sebelum melangkah keluar dari bilik diikuti dengan yang lain meninggalkan chenle dan donghyuck berdua.

║▌│█║▌│ █║▌│█│║▌║

"Sorry lambat." donghyuck kata perlahan sambil tarik kerusi meja makan.

"Takpe." anna tersenyum manis.

"Mana chenle?" jaemin tanya.

"Tengah tidur lagi. Simpankan lah sikit untuk dia makan bila dia dah bangun nanti." donghyuck balas.

Jaemin angguk perlahan. Jarang donghyuck jadi sweet dekat member member dia ni.

"Baik lah awak ni." anna cakap sambil tersenyum manis.

Tapi

Donghyuck buat tak dengar. Dia bitter lagi dengan anna tu.

"Cakap lah thank you ke apa." jaemin bisik dekat donghyuck.

"Bukan aku yang mintak dia puji aku. Dia yang puji aku sendiri." jaemin terkejut dengan jawapan daripada donghyuck.

Senakal mana pun donghyuck tu, sekejam, segedik mana pun dia, dia tak pernah jadi macam tu. Agaknya dia memang betul betul tak suka dengan budak perempuan yang tak bersalah tu.

"Sorry. Kitorang pun tak tahu kenapa dia macam ni-

"Takpe. Saya faham." anna potong kata kata jaemin. Dengan senyuman yang besar melekat di muka.

"Lepas ni awak semua terus balik ke?" anna tanya.

"Tak. Kitorang duduk dekat sini lagi sehari. Sampai esok." jisung balas sambil tersengih menampakkan gigi anak ayam.

"Eh? Tak rindu rumah ke ni?"

"Rindu memang rindu. Tapi tak salahkan kitorang nak luangkan masa dengan awak sebelum balik?" jisung tersenyum.

Budak perempuan tu pun tersenyum.

"So lepas ni awak semua nak buat apa?"

"Takde pape kot yang kitorang rancang." jeno cakap.

"Awak nak buat apa lepas ni?" mark tanya.

"Saya pun sebenarnya tak rancang apa apa."

Semua terdiam.

"Tapi kat dalam hutan belakang ni ada satu stesen kereta api. Nak cuba naik tak?" anna cadang.

"Kereta api? Siapa nak pandu? Ada orang jaga kaunter ke? Kena bayar ke?" bertalu talu soalan yang renjun tanya.

"Kan saya dah kata. Saya sorang je ada dekat tempat ni. Kereta api tu gerak sendiri. Takde siapa jaga kaunter dan, tak payah bayar apa apa."

║▌│█║▌│ █║▌│█│║▌║

"KITA KENA NAIK KERETA API TU LAGI LEPAS NI!" jisung cakap dengan nada excited.

Diorang semua gelak, macam biasa, donghyuck dikecualikan.

Kereta api yang bawak penumpang pergi tengok haiwan haiwan dalam hutan. Dinosaur, haiwan yang paling tarik perhatian jisung walaupun dia takut.

"Awak memang benci sangat eh dengan saya?" budak tu tanya donghyuck perlahan. Dia jalan sekali dengan donghyuck dekat belakang.

"Jangan dekat lah." donghyuck besarkan gap antara dia dan anna.

"Kenapa awak benci sangat dengan saya?" anna tanya.

Donghyuck berhenti buat anna terhenti sekali.

"Kenapa awak berhenti?"

Donghyuck pergi dekat dengan anna.

"Ya, aku benci kau sangat sangat dan aku tak perlukan sebab untuk tu. So kau, boleh blah dari muka aku. Aku taknak tengok kau lagi." donghyuck tinggalkan anna yang terkedu dan terpaku tu dekat belakang.

"Apa salah aku...?"

║▌│█║▌│ █║▌│█│║▌║

7   d a y s ┊ nct dreamWhere stories live. Discover now