Rapunzel🍒

85 6 0
                                    

Inara P.O.V
Cerita yang aku dengar pagi tadi sama sekali tidak dapat aku hadam dengan baik sampai sekarang. Aku langsung tak sangka aku dan Qash pernah jumpa 20 years ago. The most painful memory yang aku ada during my childhood. Dia lah Hayden. Qash Hayden yang cedera dan buta sebab aku. Ya Allah, aku tak mampu nak hadap semua ni. Aku tak kuat lagi nak berhadapan dengan parents dia.

Angin malam yang dingin membuat aku rasa lebih emo. Kali ini, aku mengasingkan diri di pangkin yang terletak di hadapan rumah Pak Long. "Inara"tegur suara yang datang dari dalam rumah. Siapa lagi kalau bukan Qash. Aku cepat cepat menyeka air mata yang mengalir dengan laju. "Eh Qash"kataku sambil cuba tersenyum nipis. Dia mengambil tempat di sebelahku. "Kenapa ni?Dahlah, let bygone be bygone. Benda dah lama kan. Aku tak buta dah. Pasal Mummy tu, dia tak marah kau pun, dia cuma sedih masa tu that's why dia bertindak macam tu"terang Qash.

"Tak apa lah Qash, aku tahu apa yang jadi dulu memang salah aku. Kalak aku jadi Mummy kau pun, aku marah, dahlah anak dia ada sorang je"balasku kepada Qash. "Dah, kau janganlah takut dengan Mummy aku lagi. Dia okay dah.
Dia tak pernah simpan dendam dekat kau"tambah Qash lagi. "Dah lah Dalily Inara, jangan nangis lagi"pujuk Qash yang melihat aku masih emo.  "Aku minta maaf sangat Qash, kalaulah aku tahu kau ni Hayden, mesti aku layan kau elok elok"kataku perlahan. Qash hanya tersenyum lembut.

Qash P.O.V
Aku tak sanggup tengok Nara yang aku sangka kuat, hati batu jadi lemah macam ni. Kau bayangkan gangster yang back kick aku masa first time jumpa  menangis depan aku. Haish. "Kau tak curious ke macam mana aku boleh dapat eyesight aku balik?"tanyaku pada Nara. "By operation la kan?"tanya Nara. "Yelah, operation tu perlukan
penderma, and you know what, penderma cornea tu"kataku sengaja hendak menguji kesabaran Nara. "Siapa?"soal dia ingin tahu.
"Arwah Mama kau"terangku buat mata Nara terbeliak. Dia seakan tidak percaya dengan kata kataku.

"Kau biar betul ni Qash?"tanya Nara inginkan kepastian. "Ya, Dalily Inara. Aku pun baru tahu. Arwah Mama kau yang jadi penderma, sejak aku gain balik eyesight aku, aku selalu doa yang aku nak Allah pertemukan aku dengan ahli keluarga penderma ni, sebab aku rasa terhutang budi sangat, tapi waktu tu aku kecik lagi, baru 8 tahun and still dekat France,
Daddy bagitahu penderma ni Malaysian, tu yang aku nekad nak balik Malaysia masa aku 15 tahun. Aku join RMC lepastu recruit dalam Angkatan Tentera Udara Malaysia. Sebab tu aku boleh kerja dengan YDPA, and aku bersyukur, anak kepada penderma tu kau, memang cantik dah Allah susun jalan hidup aku ni"terangku panjang lebar kepada Nara.

"Bukan someone yang undergo any eye operation is not allowed apply nak jadi pilot ke?"soal Nara tiba tiba. "As soon as tak ada bad complications after the operation, boleh je, lagipun aku undergo operation tu at my early stage after being blind, so the new cornea ada banyak masa to be completely functional, and my eyesight becomes completely normal before aku apply jadi pilot"terangku dan Nara mengangguk tanda faham.

"So aku taknak lah kau rasa bersalah lagi,
Mama kau dah balas balik semuanya, jasa Mama kau beri impact yang besar pada life aku, kalau tak, sampai sekarang lah aku buta,
bagi aku, harta paling berharga yang aku ada is deria penglihatan aku ni, I cherish it the most"kataku lagi membuat Nara yang tadi sudah berhenti menangis mula teresak esak kembali. "You know what, patutlah setiap kali aku tengok mata kau, mesti aku teringat dekat arwah Mama, now I already know the reason why"jelas Nara membuat aku tersenyum.
"Ouh ni lah sebabnya kau suka curi curi pandang aku eh, betullah tu apa yang kau rasa. Part of your mum is here. So, dah stop crying. Kan aku pernah cakap Princess doesn't cry, so jangan nangis nangis lagi, mata dahlah sepet, banyak nangis terus hilang mata kau kang"kataku membuat Nara menjeling sekilas ke arahku. Lol, I totally love that expression.

"Kau tahu tak lepas apa yang jadi dekat kau hari tu, aku terus buang semua buku fairytale aku. Then aku putuskan untuk belajar taekwondo dengan Papa. Aku perlukan imej baru, I wanna be a strong girl, I don't believe in fairytale anymore"luah Nara dengan perlahan."Eyyy, don't be like that, fairytale lah yang bring more light and happiness dalam life kita tau, kau patut adore Rapunzel sampai sekarang, eh no, you're still my Rapunzel and now your own Flynn Rider already found you,shall we create our own happy ending fairytale, my dear Rapunzel?"
tanyaku spontan pada Nara membuat dia tergamam tapi tersenyum manis sambil mengangguk ke arahku. So the answer is a yes everyone.

chèrieWhere stories live. Discover now