Dah seminggu kitorang duduk kelas belakang. Harini result ujian kelayakan tuh. Aq berdebar gila. Aq ade geng kt sekolah nie tapi kitorang berpecah masuk kelas lain. Hope kitorang dapat kelas yang sama. Btw nama geng aq is lolipop. Mesti kelakar kan tapi tu lah nama grup kitorang.
'Asal nama lolipop?' Sbb kitorang mmg suka makan lolipop. Lagi² sebelum belajar.
"Okey class, harini madam nak bagi senarai nama dalam kelas. Cari nama kamu and pergi terus ke kelas kamu. Faham?". Madam Ana ni tak reti bagi salam ker?! Walaupun mengajar subjek english, tapi salam kene lah bagi. Tak pun good morning ker.
"Faham madam." Aku hanya duduk di tempat ku. Gila ker nak pergi tengok nama sekaligus. Diorang ni tak kesah kene himpit. Batas perempuan dengan laki pon tak tau dah ade kat mana.
Aku temgok dah ramai yang pergi kelas masing² and ramai jugak pelajar dari kelas lain yang masuk kelas ni. Aku terus ke meja guru untuk cek nama aku, 1 Ibnu Sina. Woww.. Kelas depan. Aku berpaling ka arah Insyirah dan tersenyum. Dia pon balas senyuman aku. Kalau dia balas tu maknanya kitorang sekelas lah tuhh.. Arggh bahagia.
"Weh Insyie jom lah pergi kelas."
"Okey jom." haihh? Senyum lebar je minah nie
"Kau asal senyum²?"
"Geng lolipop sekelas wehh!!!" aku membuntang kan mata ku.
"Serius lahh?! " uu happy nya. Siapa jer yg tak happy. Satu geng satu kelas weh.
"Kelas kita yang ni kan?" haihh tanya lagi. Dah terang² papan dkt kelas tu tulis ibnu sina, dia boleh tanya lagi.
"Yelah, dah jom. Aku nampak ada cikgh dalam kelas tu." See, aku dah cakap ada cikgu.
"Assalamualaikum." serentak aku dan Insyirah memberi salam. Oh wait, tu bukan ker cikgu aizat?! Aku dan Insyirah saling berpandangan. Insyirah dah tersenyum kambing, aku apa lagi terus menyiku lengan nya.
"Korang berdua lambat. Berdiri dekat depan." Aku paling pantang orang datang kelas lambat. Apa dia ingat masa tuh tak berharga ker.
"Alah cikgu ni. Lambat 2 minit jer." aku membuat jari peace sambil tersenyum menandakan 2 minit kami lambat.
"Awak tahu masa tu berharga kan. 2 minit tu saya dah boleh buat sesi perkenalan. Tapi disebabkan kau lambat, aku akan denda kau. Sebelum balik lorang berdua jumpa aku dekat bilik aku."
Woww. Terkejut betul gue. Dari 'awak saya' terus jadi 'aku kau' eh. Cepat betul dia bertukar.
Aku hanya buat rolling eye. Ahh ada aku kesah. Janji bahagia. Eh tiberr
"Ya cikgu. Boleh kami duduk? Penat tau berdiri sambil dengar cikgu membebel." Aku mebuat muka comel. Comel ker. Minta penampar ada lah.
"Korang duduk dekat group sana. Kat situ je ada kosong untuk korang berdua." Arah cikgu seraya memunjukkan tempat duduk kami.
Kami sudah tersengih. Tahu lah siapa punya kerja. Konfem lolipop punya kerja. Ni mesti diorang dah bagi amaran dekat sesiapa yang nak duduk dekat kerusi kitorang. Well lolipop memang macam tuh. Dari prasekolah sampai sekarang wajib duduk berkumpulan. Kalau cikgu tukar tempat kami sekalipon kami tetap duduk sekumpulan. Ada nampak muka kami kisah.
Diorang melambai tangan ke arah kitorang. Kitorang tak kan berpisah. Well kawan susah senang kan.
"Aku tahu korang satu geng, but, please behave okay? Tu pon kalau kau tak nak aku tukar tempat korang lah." Haihh cikgu ni. Kaucau daun betul lah. Aku hanya tersenyum hambar.
"Aku hanya akan mengajar subjek melayu. Well, walaupon subjek melayu but ramai yang salah biat format and salah jawab. So jangan pandang rendah dengan bahasa melayu. Aku paling pantang kalau orang meniru waktu peperiksaan. Apa korang ingat korang meniru tu jawapan korang betul? Hanya orang bodoh je yang akan meniru time exam. Yelah kalau kau bijak konfem kau tak kan meniru kan. And aku nk pesan. Kalau cikgu² lain tegur, korang jawab elok² . Jangan sombong pulak. Dah lah bodoh, sombong pulak tuh. Sebabtu lah ade simpulan bahasa bodoh sombong. Sesuai untuk korang. Ada apa² soalan?" fuhh penat membebel. Harap diorang ni dengar lah cakap aku. Bukan saja nak maki. Cuma nak bagi nasihat jer.
Aku mengangkat tangan sambil memanggil cikgu.
"Ya ada apa?" haih muka tuh tak leh blah. Perlu ke buat muka macamtu. Muka macam nak cari gaduh. Padahal dia yang tanya ada soalan ke tak.
"Dah puas dah ke cikgu membebel? Kalau tak puas lagi sila sambung esok. Apa kata sekarang ni kita buat sesi perkenalan and then terus belajar." aku bukan apa. Aku tak boleh kalau cikgu guna masa untuk buat mende lain. Contohnya membebel. Kalau suruh kitorang tidur takpe lah jugak.
"Pandai kau menjawab ehh. Tak hormat langsung dekat aku. Sedar sikit aku ni cikgu kau. Sekarang ni kau nak buat sesi kenal kan. Mula dengan kau, nama, nama panggilan dan tempat tinggal sekali." see membebel lagi.
Aku berdiri lantas memulakan hujahan aku. Acehh "First of all, aku oopps sorry, saya nak mintak maaf atas kebiadapan saya ini kerana tidak menghormati cikgu sebagai cikgu. Tapi cikgu sendiri kan yang cakap masa tu berharga. Daripada cikgu membebel baik cikgu mengajar."
"Stop please. Panjang betul nama kau. Yang mana satu nama kau eh. Kebiadapan? " aku terdengar budak² lain tersorak. Mungkin sebab aku terkena kot. Aku menahan kesabaran aku. Sabar Dira sabar.
"Kau sendiri cakap masa tu berharga. So please mulakan sesi kenal. Tak payah nak berhujah bagai." aku terdengar mereka ketawa kecuali lolipop. Lolipop hanya menjeling mereka sahaja. Aku menahan marah.
"Nama aku Adira Syazana binti Mohd Azmi. Panggil aku Dira or whatever u want to call me like kebiadapan. Aku tinggal dekat taman bunga perdana. And tadi aku just nak cakap sorry. " aku menekan kan perkataan kebiadapan. Hilang terus mood aku untuk belajar. Aku terus duduk.
"Can i call u sayang?"
"Aku panggil kau honey lah kalau macam tu."
"What ever i want eh? Okay aku panggil kau baby nak?"
Aku hanya menghiraukan usikan nakal pelajar lelaki. Malas nak layang. Mood aku dah swing gila b*b*.
"Okay kebiadapan. Biadap sungguh bahasa kau." kau terkena. Hahaha.
Sekali lagi mood aku swing. Arghh. Mampos lah kalau camni lah gayanya.
"Next please!" begitula masa bm dihabiskan. Hanya menjadi sesi perkenalan. And yes aku tak suka first day sekolah aku. Arhggg
1000 words aaa😀 vote lah untuk bagi semangat sikit sis nak update.
Story ni panjang tau. Sampai umur dira mencecah 20 lebih. Tapi sis akan skip waktu dia umur 15 and 16. Sbb waktu tu diorang berpisah. K byeee😪
YOU ARE READING
𝐂𝐑𝐔𝐒𝐇 𝐎𝐍 𝐂𝐈𝐊𝐆𝐔?! (HIATUS)
RomanceSetelah 2 tahun berpisah, pertemuan diantara seorang pelajar dan seorang cikgu di sekolah swasta telah membuatkan hati Dira begitu berbelah-bagi. Gembira ya. Sedih pon ya. Gembira sebab cikgu tu cikgu yang paling sporting namun sedih sebab terlalu b...