BAB 3 : HATE

120 12 12
                                    

Tok tok tok ketukan pintu di bilikku semakin kuat. Aduh siapa pula yang kacau aku nak beradu nie.

"Dira oii cepat lah turun nakk. Dah lambat ni."  Aku terus membuka mata. Jam di dinding ku lirik sebentar. Alah baru pukul 7.05 a.m. What!! Dah pukul 7!

"Yaa maa." aku membuka pintu lantas menjengukkan kepala ku. Ku lihat mama sedang bercekak pinggang.

"Alahai budak bertuah ni baru bangun?!" Argh sesi membebel dah bermula. Tak penat ke asyik membebel aje. Kat sekolah cikgu membebel. Kat rumah mama pulak membebel. Ke kerja membebel ni kerja part time diorang?

"Mamaaa.. Dira tak nak pergi sekolah boleh?" Aku membuat puppy eyes dgn jari dirapatkan macam ni👉👈. Aku tahu mama tak kan termakan pujuk rayu aku. Tapi usaha kan tangga jaya.

"Bertuah punya budak! Kamu sedar tak harini baru hari kedua!" aduh boleh pekak telinga aku kalau asyik dengar mama jerit. Aku gosok kepala ku yang sakit akibat diketuk oleh senduk mama. Aikk? Dari mana datangnya senduk tu. Tadi takde pon. Ishh kaum ibu memang merbahaya. Sekelip mata je dia buat.

"Auchh. Mamaa. I hate school." Adu ku sakit. Serius sakit babe. Besi kut.

"Mama tak kira. Kamu pergi mandi, pakai baju and then turun bawah. Breakfast mama bekalkan. Abah tak sempat hantar kamu sebab kamu lambat. Nanti kamu ikut mama naik dengan pak Mat. Baik kamu cepat atau mama panggil pak Kamil untuk hantar kamu!" Alahai punya lah panjang mama beri arahan. Dia ingat otak aku ni boleh cerna ke apa yang dia cakap. Jap dia cakap pak Kamil tadi kan. What!!!. Mama gila ker. Euww dasar lelaki miang.

"What?!! Mama masih hire pekerja pak Kamil tuh. Euww..  Mama please lah. Dah sedar diri tu tua tapi ade hati nak ngorat Dira. Eeee geli lah." Argh dia lah pekerja paling miang aku pernah jumpa. Ada ke patut dia nak aku kahwin dengan dia bila aku dah besar. Oh please lahh.

"Mama suruh kamu mandi! Cepat!  Kalau tak mama kahwin kan kamu dgn Pak Kamil." Euww mama. Mama nak ke manantu yang tua lagi dari mana.

"Okay maa..  I go now." dengan seoantas kura² aku berjalan ke arah bathroom.

~♥~

"Okay maa.. Bubye. " aku terus salam cium tangan mama ku dan keluar dari perut kereta. Ku lirik jam tangan aku. Arghh 7.40 dahh. Konfem kene ambik nama nih.

Aku berjalan ke arah pagar. Ada dua pengawas senior sedang memandang aku dengan pandangan yang membunuh. Aduh alasan apa aku nak pakai ni?!

"You're late! Tell me your name and give me a reason." aku membuat rolling eyes sambil melirik ke arah nametag miliknya. Akmal?

' Tak sia² aku jaga pintu pagar nih! Dapat jumpa junior cun nih! ' desis hati kecil milik Akmal.

"Adira Syazana.just tulis Adira. Kelas IBS. Alasan makan lolipop." selamba badak je aku jawab. Ada aku kesah? Janji bahagia. Ehh tiber.

"Takda alasan lagi menarik ke kau nak bagi. Perlu ke alasan makan lolipop. Lolipop kalau makan 2 minit dah habis lah. Sekarang ni kau lewat 10 minit tau tak!" Argh boleh pekak telinga aku. Mama dengan Akmal ni sama jer.suka menjerit.

"Tak percaya? Kejap ehh." Aku memgeluarkan lolipop perisa oren lalu memasuk kan ke dalam mulut. Ahh best nya.

Akibat terlalu geram, Akmal mengambil lolipop tersebut lalu memasukkan ke dalam mulut nya. Dira tergamam. Wait! Dia buat macam tu. Ambik lolipop aku?! Dia ni belum kenal aku. Memang nak kene nih

𝐂𝐑𝐔𝐒𝐇 𝐎𝐍 𝐂𝐈𝐊𝐆𝐔?! (HIATUS)Where stories live. Discover now