BAB 6 : HE HELPS ME? S2

110 12 26
                                    

Humai's pov

"Ermm cikgu, kita nak pergi mana ni? Seingat saya jalan nak pergi hospital dekat sana kan? Kenapa cikgu lalu kat sini?" soal aku. Yelah ni jalan macam nak pergi dekat area perumahan.

"Kita pergi rumah ibu saya jelah. Period pain je kan, bukan masalah besar pon. Lagipon ibu saya pandai ubat tradisional ni." oohh patut lah. Kitorang pelik juga dengan cikgu ni. Dengan Dira ber'aku kau' dengan kami pulak ber'saya awak'.

"Tapi kan cikgu, bukan ke dia kene ambil ubat tahan sakit?" aku mengangguk bersetuju dengan Waniy.
"Ubat tu bila² je boleh beli. Memandangkan hospital lagi jauh, kita pergi rumah ibu saya jelah. Nanti saya bagitau pengetua yang kamu semua terpaksa teman Dira." yess Dira kau penyelamat kami! Nanti kami dah tak payah lari lagi!

"Ni dah sampai. Korang pandai² lah angkat si Dira tuh. Saya panggil ibu saya kejap." pamit cikgu. Cikgu ni satu hal lah. Dia ingat Dira ni ringan ker. Nak patah tulang kami usung Dira ni tau.

Dira's pov

Aku mencrlikkan mata perlahan-lahan. Rasa pening dah kurang daripada tadi. Tapi sekarang ni aku ada dekat mana? Aku pandang sekeliling. Macam bilik tidur, dinding pulaak dinding kayu.

Sedang asyik aku memerhati keadaan bilik, ku lihat pintu dikuak perlahan. Wajah seorang insan yang mungkin separuh abad. Manis tersenyum sambil menatang dulang. Aku balas senyumannya.

"Dah bangun? Ni ibu ada bawak air herba. Minum tau. Lepastu nanti kita tuam perut tuh. Biar lega sikit." terkejut jugak aku bila dia bahasakan diri dia ibu.

"Ibu?" aku lihat dia tersenyum.
"Makcik Kalsom. Panggil je ibu. Kawan² kamu ada kat luar" aku tersenyum. Ibu seorang yang peramah.

"Ohh. Siapa bawa saya ke sini ibu? Ni rumah siapa?" yelah aku pon tak tahu ni rumah siapa. Tiba-tiba terbaring atas katil.

"Ni rumah ibu lah. Anak susuan ibu yang bawa kamu ke sini." terang ibu. Okay aku paham tapi siapa anak susuan ibu? "Siapa anak susan ibu?" tanya ku lagi. Yelah aku nak ucap terima kasih.

"cikgu Aizat tu hah. Cikgu kamu kan? Dia lah yang bawa kamu." gulp. Aku menelan air liur. Seriiusly dia yang bawa. Dah takda hamba Allah yang lain ker. Ehh tak baik cakap camtu Dira. Aku menepuk mulut ku. Ibu memandang aku dengan pelik. Aku hanya tersenyum kelat. He helps me? Why?

"Weh Dira! Kau dah sedar? Camne? Okey tak? Ada rasa sakit² ker?" ehh mulut murai ni! Siapa lagi kalau bukan Anis.

"Kau nampak aku okey tak? Okey kan.. So maknanya aku okay lah." aku lihat cikgu memandangku. Argh malunya. Seorang perempuan akan malu bila lelaki tahu dia period!

Aku menundukkan kepala aku. Mamaaa. Nak balikkk.. Maluu..
"Kau ni memang tak sah ke kalau tak menyusahkan orang?" ehh dia ni. Dah hormon aku macamni. Nak biat macam mana?

"Kau dah tahu kau period tapi kau still nak lari tu kenapa? Kan penguta dah cakap budak yang period tak payah lari. Kau ni memang degil kan." dia menarik telinga aku. Camne dia boleh jumpe telinga aku ni!

"Aduh aduhh. Sakit..sa. sa kit cikgu!" aku menggosok telinga ku. Mesti merah ni. Hua hua hua. "Saya dah bagitau cikgu Nani tapi cikgu Nani tak percaya! Dia paksa jugak saya lari. Nak buat mcam mana? Bukan salah saya. Ye lah dia kan tak suka saya lepas cikgu mengaku bf saya. Tak pasal² dah ada musuh" bebel aku. Cikgu Nani tu memang dah berdendam dengan aku. Dia kan syok dekat cikgu Aizat!

"Kesah apa aku dengan minat sotong tuh. Tak habis² kacau hidup aku. Nak minta tolong lah. Kepastu sengaja tayang body. Acah nk goda aku konon. Muka pon kapur. Dia ingat aku tak tau ke muka dia tu hitam." aikk dia membebel kat aku pulak?

𝐂𝐑𝐔𝐒𝐇 𝐎𝐍 𝐂𝐈𝐊𝐆𝐔?! (HIATUS)Where stories live. Discover now