BAB 8: LAWATAN TERAKHIR

160 12 17
                                    

Aku mengheret beg bagasi aku ke luar rumah. Takda lah besar sangat, cukup² je untuk 3 hari 2 malam. Terengganu! We're coming! Kitorang akan naik flight lepastu terus ke jeti. Arghh tak sabarnya! Aku memang nak sangat pergi Terengganu.

Kat sana mesti tak banyak haze macam dekat kl ni. Pantai dia cantik! Tak lupa juga dengan air terjun sekayu tauu. Dah masuk dalam carta 10 air terjun tercantik! Tak percaya? Silalah google! Tak lupa juga dengan drawbridge. Argh! Satu² nya negeri yang ada drawbrigde.

"Kakak dah siap ke?" aku menoleh ke belakang. Mama menangis lagi. Ni dah kali ke berapa entah mama menangis. Biasal hati ibu. Ibu mana je yang suka anak dia pergi jauh².

"Dah siap dah. Ala mama ni jangan lah nangis. 3 hari je, lepastu Dira balik lahh." aku tak boleh tengok mak aku menangis, nanti aku terikut sama.

"Cikgu kamu tu dah takda tempat lain ke nak pergi. Kat kl pon ada je tempat² menarik kan. Nak pergi Terengganu jugak tu kenapa. Jauh nauu tu." aku tergelak. Ishh mama ni ada² je. Bukan senang mama nak bagi aku pergi ni. Ni pon lepast abah pujuk banyak kali. Barulah dia bagi.

"Dah lah mama. Dira dah lewat ni. Kalau mama rindu call jelah." aku melambaikan tangan ke arah mama lalu berlalu pergi.

~♥~

Kitorang dah sampai airport. Lega jugak telinga ni. Dari tadi lagi dengar orang gaduh dalam bas. Sekarang ni kitorang tunggu cikgu Aizat. Dia datang dengan kereta manakala kami datang dengan 2 bas sekolah dan 1 bas sewa. Kitorang kan pergi satu batch. And apa yang aku dapat tahu daripada Insyirah, bukan cikgu Aizat yang belanja. Tapi pihak sekolah. Ada juga dari duit PIBG sekolah. Dan ibu bapa yang murah hati untuk menderma.

Insyirah kan stalker berjaya. Malah boleh dikatakan spy pon ada. Dia punya menyiasat tu, fuhh lain macam.
Aku memerhatikan sekeliling airport. Haa tu pon cikgu Aizat. Selamba je dia jalan ekk. Orang dah tunggu lama dah ni.

"Berkumpul ikut kelas sekarang!" ehh dia ni. Dekat airport pon nak bising ker. (Author terpikir ada ke flight sekaligus untuk satu batch ni. Satu batch lebih kurang seratus lebih. Kalau takda korang ada kan ehh) Aku lihat dia mengeluarkan kertas seperti tiket. Memandangkan aku yang berada di depan so aku lah yang akan dapat dulu kan. Aku menghulurkan tangan untuk meminta tiket. Ehh dia jalan macam tu je. Tak bagi dekat aku pon.

Insyirah di belakang aku hanya tersengih. Semua dapat kecuali aku. Dia pulak boleh selamba je pergi ke tempat perlepasan. Aku kejar cikgu dari belakang. "Cikgu, tiket saya mana?" dia menoleh ke arah aku sambil tersenyum. "Lahh kau pandai nak mintak. Ingatkan dah tak pandai cara meminta. Kau latut berterima kasih kat aku tau sebab dah beli tiket ni untuk kau" dah puas kene pelempang ke dia ni.

"Ceh cikgu ingat saya tak tahu ker yang duit ni dari pihak sekolah,  PIBG sekolah delan sumbangan dari ibu bapa. Nak kelentong orang lahh tuh." aku tersenyum sinis. Kene dekat kau balikk. Hahahah. Padan muka.

"Memang semua tuh dari diorang tp tiket yang ada dekat tangan aku ni, aku guna duit aku sendiri. Malah kau patut beruntung aku beli VIP class. Kau tengok diorang." dia menunjukkan ke arah kawan² aku. "Diorang semua happy gilee namatey tapi diorang cuma dapat kelas ekonomi. Tapi kau aku dah bagi VIP. Aku ulang VIP!" aku menelankan air liur. Dengan perlahan aku mengambil tiket dah mengecek apakah betul apa yang dikatakan cikgu Aizat.

Tapi kenapa dia buat baik sangat dengan aku. Ada agenda ker. Kami terdengar pengumuman tentang perlepasan ke Terengganu.

~♥~

𝐂𝐑𝐔𝐒𝐇 𝐎𝐍 𝐂𝐈𝐊𝐆𝐔?! (HIATUS)Where stories live. Discover now