most valószínűleg a cím miatt jöttél ide. és tudom, most lehet nagyon megosztó leszek, lehet ezek után nem fogsz szeretni, de nyugodtan írd meg a vélemyéd te is, én el fogom fogadni. azt is, ha elküldesz a kurva anyámba, mert mit gondolok magamról, csak nyugodtan. de akkor bele is vágok.
ELŐRE SZÓLÓK, HOGY ERŐS SPOILEREKET TARTALMAZ A 13 OKOM VOLT SOROZAT ÖSSZES ÉVADÁBÓL, ÉS MÉG ANNÁL TÖBB SZÉP SZÓVAL LEHET MAJD TALÁLKOZNI.
azt se tudom, hol kezdjem. a 13 reasons why, magyar nevén 13 okom volt, egy jó sorozatnak indult, amit a sikeressége buktatott meg. az első évad egy erős, depresszív, gyönyörűen felépített dolog volt. megismertük Hannah Baker történetét, emellett a többi karakter érzéseit, sokak már akkor nagyon a szívemhez nőttek. és a könyvvel ellentétbe, egy nagyon hiteles és jól átfogó képet kaptunk az egészről. miről beszélek? Hannah Baker öngyilkos lesz, majd rá egy hétre, főszereplőnk Clay Jensen kap egy dobozt amiben kazetták vannak. ezeken a kazettákon pedig okok ami miatt Hannah megölte magát. a könyv... enyhén szóval is rossz. Hannah egy rinyáló lány, akinek "hatalmas nagy nehézségei" vannak az életben. vannak benne olyan okok amik egyszerűen csak nevetségesek, Hannaht én a könyvbe nagyon utáltam. tipikusan ez a hisztis kislány volt, aki minden apró-cseprő dolgon ki van borulva. de... és itt az a bizonyos DE! a sorozat, vagy ezerszer jobban mutatja be a történéseket. átalakítja a könyvet, de valami nagyon fantasztikusan. Hannaht nagyon kedveltem ott, sokkal érthetőbb és emberibb volt. de azért az író is kap nálam egy pirospontot, de semmi többet. bocs. a lényegre térve, az első évad egy nagyon mély, melankólikus, rétegelt sztorit mutatott be, nagyon hitelesen. és akkor eme csodát el kellett, hogy rontsák. jött a második évad, ami fele olyan jó volt, mint az első. volt még mit mondani, nem volt vele nagyon bajom, de már ott sem értettem minek kell ezt folytatni. majd jön a harmadik évad, aminek igazából már semmi köze nincs magához az alap történetnek. Hannahról esik pár szó, a kazzettákról is, de a fő történet azon van, hogy ki ölte meg Bryce Walkert. hoztak be teljesen felesleges karaktereket, az egész évad egy összeszedetlen krimi, dráma volt, de abból is ez a rosszabbik fajta. nyilván jobb, mint a Riverdale, de erről majd később. például, ott volt Ani, aki az egész évadot végig narrálta. már csak azt nem értem miért? egészen ideáig a létezéséről nem tudnunk a lánynak, monstmeg hirtelen ő lesz a főszereplő, az álszent, aki amúgy azt hiszi miss tökély, belemászott a szereplőink magánéletébe, nem hitt nekik, folyton ott loholt, mindenkit számonkért, ő pedig mint a, nem is tudom mi, nem volt hajlandó bevallani a saját úgymond "baklövését", mert amúgy a mai napig nem tudom miért. én nagyon utáltam a lányt, egyszerűen nagyon zavart maga a jelenléte. a többiekről nem is beszélve, mindenki a háttérben van éli az eddigi életét. de még itt is azt mondom, hogy oké, jó. és akkor gyerekek, én nem tudom mi történt, de én ilyet nem láttam. ugyanis a 13 okom volt, olyan szinten pofára esett a negyedik évadban, mint Magdi anyus a Barátok Köztben. hadd mondjam el röviden miről szól a 4. évad. főszereplőink 10 részen át tartó tini drámáján, picsogásán, hogy nekik mennyire szar is az élet, mintha iskolába járni olyan lenne, mintha nem tudom a 2. világháborúba kéne kiállnod a frontra. hova ragozzam? mert itt tényleg erről van szó. nézzük a szereplőket. és először a pozitívumokat. Ani, mert ő az egyetlen pozitívnak mondható történés. Ani nagyon keveset volt benne, és akkor is csak állt és mondta a hegyi beszédet, amivel nem volt bajom, elvoltam vele. és ennyi. ennyi a jó része. ugyanis a többi karakter nagyban tolta ezeket a kurva nagy okosságokat, mintha nem tudom valami szar motivácios Instagram oldalt hallgattam volna. Clay teljesen beleőrül a történtekbe, a gyereknek tudathasadása van, halott embereket lát (erről még szeretnék beszélni,) és hát ugye neki vannak ezek az iq hiányos szülei, akik, nem hazudok baszdmeg ez így van benne. mikor Clay kijelenti nekik, hogy szerinte tudathasadása van, az anyja annyi mondd, hogy "oh, darling." jézusom, ezeknek nem való gyerek. és van nekik Clay mellett egy másik, Justin. én nem tudom mi történt vele, de egyszerűen ilyen nahhh, volt végig. 1 hónap rehab után hazajön, ami amúgy kurvára impossible, de mindegy. az első három részben tolja ezt a happy vibeot, majd kész vége a gyereknek. eh. ott van Zach akit esküszöm még úgy ahogy el is viseltem, de sok volt már tíz részen keresztül nézni, hogy folyton piál, mert neki nagyon szar az élete, majd a végén kap egy esélyt, mert hát happy end. Alex, eh, van aztán kész. semmit nem tesz, ahogy Tyler se, Tony se, azon kívül, hogy szétverekszi az agyát. ki van még? Winston is ott volt, nem volt vele bajom, tök jelentéktelen volt számomra, főleg, hogy a felénél így valahogy teljesen kieset a részekből és csak néha bukkant fel. és akkor ott van az évad legnagyobb picsája, az ellentmondás királynője, a képmutatás példaképe Jessica. én nem tudom mi történt vele. de tényleg. a harmadik évadban is már néha elvetette a súlykot, de amit itt csinált, az már messzemenően sok volt. ott fikázza a férfiakat, folyamatosan a női erőt pártolja meg minden, de azért két faszi kell, mert hát neki megjár ez. teljesen ellent mondd magának, ettől pedig hányingerem lett. ő az a karakter akit annyira eltúloztak, hogy az már fájt. próbálták magaslatokba emelni, hogy átmenjen az "üzenet" mert amúgy nem menne át, ha nem lenne ekkora picsa. annyira idegesített, gyűlöltem a lányt.
és volt egy rész, amin így annyira felbasztam magam, hogy azt el nem tudom mondani. gondolom azért sokan tudják mi folyik Amerikában jelenleg. na most volt egy olyan rész, ahol ehhez hasonló módon a diákok kivonultak. ami alapból egy hülyeség, nem mentek volna semmire. az egésznek a vezetője ki más volt, mint nem a nagyokos Jessica meg Clay. hát nyilván mindig ők lázadnak az "elnyomó hatalom" ellen. ami tök jó lett VOLNA! ugye ennek az előzménye, hogy az igazgató így benyomta a protector boss mode-ot és így eléggé megnehzítette a diákok éltetét, meg minden, oké nem szólok bele, akár még jó is lehetett volna. de ott eldurrant náluk valami, mikor egy kamu iskolai lövölödést szimuláltak. ami oké, nyilván lehetett volna azért utalást tenni erre az egészre, hogy lesz valami, de ha nem is szóltak akkor mi van? teljesen normális ez amerikában, nem kell rögtön teljesen kiakadni, persze megrázó, borzalmas, nagyon sajnálom, de ezek a gyerekek soha nem voltak erről felvilágosítva? jó, amennyire ezeknek a szüleiket elnézem, nem csodálom. azt már meg sem említem, hogy lenyomozták a telefonjaikat, meg e-mailjeiket, ami tudtommal nem teljesen legális, és nem, ezt nem a rendőrség dönti el tudtommal, hanem valamelyik felsőbb hatalom, de mindegy, ebbe már szólok bele, tök lényegtelen. visszatérve, kivonultak, és nem tudom, ki az anyám írta ezt a forgatókönyvet, gondolom valamelyik elvetemült rajongó, de a készítők úgy gondolták, hogy most mi toljuk a nagy yolot és akkor mi most yolok leszünk, és a szereplőink, menjenek nekik a yardoknak. és itt durrant el az agyam. nem tudom mit gondoltak. szerintük ez normális? ezzel olyan rossz példát mutattak a nálam fiatalabb nézőknek, mert lefogadok, hogy a 11 meg 13 éves kis Petrácska meg Jancsika leül a Netflix elé és ezt meg nézik, hogy az valami egetrengető. és utána nulla következménye lesz az egésznek. és ez miatt vagyunk ott, hogy simán megvernek egy tanárt a gyerekek, meg már bármit meg mernek tenni, mert ilyen példákat látnak. mert hát ezt megmutatták, ott se volt következménye, maximum annyit mondtak nekik, hogy ejnye-bejnye ilyet nem szabad. és ezen nevelkedik fel egy egész generáció. én tudom, hogy ez csak egy ilyen elbaszott metafora akart lenni, hogy ugyan már néha ki kell állnunk, de ezt megoldhatták volna jobban is. ha még bent is hagyták volna azt, hogy nekimennek a yardnak, legalább tényleges büntetést kaphattak volna a diákok. vagy én nem tudom, de ez hatalmas nagy bukása volt, amit megcsinálhattak volna jól is, akár még reális is lehetett volna, de hát nyilván nem, mert különben ez nem lett volna egy dráma. ennyit erről a részről aztán ott van a Péntek 13-at meghazudtoló epizód is. mi volt az gyerekek? én kínomban röhögtem azon a részen, mert nem tudtam már komolyan venni, nevetséges volt az a hiszti amit ott előadtak.
és akkor most térjünk rá egy szintén érthetetlen részre, hogy mi a lófaszért, kinek az ötlete volt az, hogy mindenki halott embereket lásson. Clay, oké, ő már a második évad óta mentálisan kivolt, skizofrén a gyerek, de aztán jött Jessica, nem tudom, hogyan csak így random, aztán a végén még Winston is. és én csak fogtam a fejem. hagyjuk már szegény Brycet meg Montyt békén, ne szellemeskedjenek itt folyton, kurvára idegesítő volt. pedig ez is lehetett volna jó, jobban belemehettek volna ebbe, de nem. Clay mentális zavarát, betegségét, úgy cserben hagyták mint Billt a Vesztesek Klubbja az Azban. elengedték. ha mondanom kell valami jó részt, akkor talán bált emelném ki, de annak is csak magát a táncos móka részét, mert ott azért megvolt az a hangulat ami kellett. meg volt benne pár nagyon aranyos és szívszorító jelenet is, de ez a sok rossz mind elnyomja. én a végén nem tudtam sírni, megkönnyeztem, igen, mert szegény Justin, de különösebben nem vettem a szívemre, mert tudtam, hogy ez a gyerek túladagolásban vagy valami betegségben, de meg fog halni. persze, szomorú volt, nagyon jól alakította a szerepét a színész, de akkor sem volt olyan súlyos szerintem. a tizedik rész utolsó húsz percére mindenkit odahoztak, mintha végig itt lettek volna, khmkhmCourtneykhmkhm. és én csak néztem, hogy mi a fasz?összeséggében, ez egy nagyon elcsapott lezárás volt. ez a sorozat már az első évadnál kifulladt, de ha nem is pont ott, akkor már a másodiknál. ez egy könyv adaptáció volt az elején, de a végére már átcsapott egy realisztikusabb Riverdale utánzatba, kevesebb rejtéllyel és izgalmasabb dolgokkal, de így is harmat gyenge volt.
értékeljünk: hát az van, hogy ha most döntesz úgy, hogy újra vagy esetleg először elkezded, akkor az első évad után állj meg, mert az utána lévő dolgok csak maszlag, semmit nem tesznek hozzá az élményhez. vagy ha mégis, akkor a 4. évadot ne nézd meg. ha mégis erre vetemednél, valami nagyon erős drogot vagy piát ajánlanék mellé, mert ezt épp ésszel nem nagyon lehet túl élni. én 2,5 pontot adok a 10-ből, mert ez is lehett volna jobb, de hát nem sikerült. ti mit gondoltok erről? írjátok le a véleményeket a kommentbe, nem harapok, nyugodtan nem érthetsz velem egyet.
és ha van valami kívánságod, hogy milyen filmről esetleg sorozatról szeretnél kritikát hallani, azt is nyugodtan írd meg.
BORIS VODKÁJA LEGYEN VELETEK!
YOU ARE READING
A filmkritikusokat meghazudtoló f̶i̶l̶m̶kritikáim
RandomCsak random film vagy sorozat kritikák. FIGYELEM: a legtöbb kritika nem profi, mert nem vagyok az. LEGTÖBB SPOILER VALAHA, DE ELŐRE SZÓLNI FOGOK MIDEN RÉSZNÉL. EGYÉB FIGYELMEZTETÉS: KÁROS HATÁSSAL LEHET AZ AGYADRA, ÚGYHOGY CSAK ÓVATOSAN OLVASD. AJÁ...