BAB 2

7.2K 343 8
                                    

-Fizzah Shah-

💕

Hampir 2 jam lebih menempuh perjalanan, Anggun yang tertidur keletihan mula sedar bila Puan Julia memanggil namanya. Buka je mata, dia terkebil-kebil ditinggalkan oleh Nek Imah dan uminya.

"Bangun, Anggun. Kita dah sampai ni."

Pak Mail, pemandu peribadi Nek Imah hanya tersenyum melihat telatah lucu Anggun. Dah lah tengah mamai, ditinggalkan seorang diri dalam kereta pula.

"Ni rumah Nek Imah ke, Pak Mail?"

Terpegun dia melihat kawasan rumah banglo mewah ini. Laman yang luas dan bersih ditambah dengan kolam air pancut di tengah laman betul-betul depan pagar.

"Ya lah. Nak Pak Mail angkat ke beg baju kamu ni?"

Tergeleng kepala Pak Mail bila tengok reaksi muka Anggun yang macam rusa masuk kampung. Dia dulu masa mula-mula kerja pun terpegun bila tengok rumah Nek Imah tapi sekarang dah hampir 10 tahun kerja ni dah terbiasa. Nampak je rumah besar tapi sunyi. Maklumlah, Nek Imah duduk berdua dengan cucunya yang selalu sibuk. Tak melekat di rumah.

"Tak apa lah Pak Mail, Anggun angkat sendiri." dia tersengih malu. Jakun kejap pertama kali jejak kawasan rumah orang kaya-kaya ni.

"Banyak kereta tu, Nek Imah drive ke?" sempat lagi dia berseloroh dengan Pak Mail waktu tangan mencapai beg yang berada atas kerusi belakang kereta.

"Haih kamu ni mengarut je. Tu kereta cucu Nek Imah. Pak Mail pun tak pernah naik kereta macam tu. Kereta Alphard ni pun dah jadi kereta rasmi Pak Mail bawa Nek Imah pergi mana-mana."

Mana mahunya Pak Mail drive kereta sport tu! Kang tak pasal terlanggar pagar rimah sebab ni bukan temoat nak drift. Eh?

"Cucu Nek Imah ada kat dalam ke?"

Teragak-agak kakinya nak melangkah masuk ke dalam rumah. Segan pula rasanya nak bertemu mata dengan ahli keluarga Nek Imah.

Dengar cerita Nek Imah tadi, cucunya lelaki. Umur pun dah nak masuk 30-an. Sudahlah dia jenis pemalu kalau nak bertegur dengan lelaki.

Nasib baik Pak Mail ni jenis sporting je. Boleh lah buat kawan bergurau sebab sudah dia anggap sebagai ayah.

"Tengku Zayn tak ada. Selalunya hujung minggu baru balik kat sini. Kalau hari bekerja memang dia duduk rumah sendiri."

Anggun tersenyum kelegaan. Dia mengiringi langkah Pak Mail yang mengangkut barang Nek Imah ke dalam rumah dari belakang.

"Anggun, mari sini."

Terkedek-kedek dia melangkah ke arah Nek Imah yang sedang berdiri di atas tangga. Maklumlah, langkah kecil sebab pendek.

Dia mengikuti langkah Nek Imah yang terhincut-hincut itu sehingga sampai ks tingkat atas. Mereka berjalan ke arah sebuah bilik yang terletak di hujung.

"Ni bilik kamu. Rumah ni banyak bilik sebab tu Nek Imah letak kamu di bilik berlainan dengan umi kamu."

"Eh Nek Imah, Anggun boleh je duduk sebilik dengan umi."

Bertambah segan dia bila dilayan sebaik ini. Dia jenguk keadaan bilik tetamu tu, hampir terjatuh rahangnya. Bilik tu luas dilengkapi katil queen dan banyak perabot. Dah macam master bedroom pula.

Bunga Milik AfganWhere stories live. Discover now