BAB 3

6.4K 367 12
                                    

-Fizzah Shah-

💕

Tap!

Derapan tapak kaki seseorang kelihatan masuk ke dalam bilik yang dihuni oleh Anggun. Bilik yang malap dan suram itu hanya diterangi oleh cahaya dari lampu meja saja.

Melihat wajah tenang yang sedang beradu, dia terus melabuhkan punggung di atas tilam. Tempat kosong di sebelah gadis itu menjadi tempat dia berbaring.

Matanya tak lepas dari memandang keindahan wajah mulus itu yang sedang lena diulit mimpi. Sesekali jari naik mengusap pipi lembut itu tapi bila tengok wajah si gadis berkerut dia melarikan jarinya dengan segera.

"Aku tak sangka, kita akan bertemu dalam keadaan macam ni. Kalau dah jodoh tak akan kemana kan, dear flower?" bisiknya perlahan.

Rambut yang jatuh atas dahi si gadis dia seka dengan jarinya. Mata tak lepas dari menilik wajah polos yang sedang enak dibuai mimpi.

"Mimpi indah-indah malam ni sebelum kau kenal aku siapa esok harinya..."

Dia terus bangun dan berjalan dengan langkah sangat perlahan untuk keluar dari bilik itu. Sebelum keluar sempat matanya terpaku pada sebuah rak tingkat paling bawah yang berada di tepi dinding sebelum bibirnya naik membentuk sebuah senyuman senget.

"Benda tu memang membantu aku sangat-sangat. Tak menyesal aku letak benda tu kat situ."

Dia tertawa perlahan sebelum keluar dari bilik tersebut.

💕

Satu susuk tubuh kekar tidak berbaju yang sedang duduk di island table membuatkan langkah Anggun terhenti. Terkejut bila melihat seorang lelaki yang tidak dikenali sedang menghirup air di situ.

Nek Imah yang duduk di kerusi sebelah kiri lelaki itu menggamit dia datang ke meja. Dalam keadaan kekok dan gugup dia mendekati mereka jua.

"Meh duduk sini Anggun, jangan malu-malu. Ini cucu nenek, Tengku Zayn."

Dia hanya angguk, mata tak berani melihat ke arah sepasang mata tajam yang sedang merenung dia. Bukannya dia tak perasan, waktu dia melabuhkan punggung di kerusi tepi uminya, lelaki itu hanya melihat ke arah dia macam harimau nak menerkam mangsanya.

Dia gagahkan juga melihat ke wajah tidak berperasaan Zayn sebelum menunduk ke pinggang di depannya. Dia mencedok nasi goreng buatan uminya ke dalam pinggan.

"Zayn duduk sini berapa hari?"

Zayn menjungkit bahu. Memang tak plan nak duduk sini pun, tapi dia muncul di sini dengan satu tujuan. Hanya dia saja yang tahu.

"Rumah Zayn tengah renovate, mungkin sebulan dua Zayn menetap je kat sini." katanya selamba menghirup nescafe tanpa menghiraukan tatapan dari seraut wajah tua neneknya.

"Eloklah kalau macam tu, rumah ni pun sunyi kalau tak ada orang. Nenek lagi suka kalau kamu terus duduk sini je."

Teruja bukan main Nek Imah bila cucunya nak menetap lama di sini. Ditambah dengan kehadiran Puan Julia dan Anggun sebagai tetamu tetap di rumah banglonya ini, kesepian yang dia hadap selama ini sudah berkurangan.

Bunga Milik AfganWhere stories live. Discover now