BAB 5

6.6K 336 16
                                    

-Fizzah Shah-

💕

Peluh di dahi Anggun seka dengan jari runcingnya. Keadaan bilik yang sudah kemas dan wangi dia perhati dengan rasa puas hati.

Dia keluar dari bilik Tengku Zayn menuju ke arah biliknya. Tubuh direbahkan sebentar atas sofa untuk merehatkan sendi lutut dan kaki yang sudah lenguh. Shawl di buka lalu dilempar ke dalam bakul pakaian kotor.  Panas sangat. Berpeluh sakan tadi, rasa tak selesa pula.

Baru saja mata ingin terlelap sekejap, pintu biliknya diketuk kuat.

"Kejap..." suaranya sudah lemah. Letih sangat.

Sempat tangan menarik tuala untuk melindungi mahkota auratnya.

"Tengku nak apa?"

Terkejut dia bila sosok tubuh tinggi lampai ini berdiri tegak dengan pandangan dingin.

"Masakkan untuk aku. Aku lapar."

Like seriously? Baru je breakfast pagi tadi... Takkan dah lapar? Perut tengku Zayn ni besar tong drum ke cepat lapar ni?

"Saya baru nak rehat, tengku... " dia cuba memasang wajah kesian.

Setidaknya bagilah dia rehat 30 minit pun dah cukup.

"Mak Lia tak ada, keluar dengan nenek aku pergi kedai. Kalau bukan kau, siapa lagi nak masakkan untuk aku? Cepatlah, aku dah kebulur ni."

Dia sudah tahu, tadi Nek Imah sendiri mencari dia dibilik sebab nak bagitahu kepergian Nek Imah dan uminya ke pasar.

Riak masam mencuka itu sudah cukup menunjukan lelaki itu takkan bagi peluang kepada dia untuk berehat. Kalau dia cakap A, A lah kena buat. Tak boleh bantah.

Sehari kenal Tengku Zayn, dia dah boleh baca perangai lelaki itu. Selain dingin, dia juga suka memaksa. Suka orang ikut telunjuk dia kecuali dia mengalah dengan Nek Imah je. Cucu mithali kan...

Jejak kaki ke tingkat bawah je, dia dah nampak Tengku Zayn tengah duduk di dapur sambil mata fokus pada skrin iPadnya atas meja. Busy sangat tu agaknya.

"Tengku nak makan apa?"

"Buatkan aku nasi goreng kampung telur mata, lepastu sunquick ais."

Macam order kedai mamak je lagaknya.

Anggun mengeluarkan bahan dari peti ais dan mula menyediakan bahan. Buka rice cooker, nasi tak ada pula. Terpaksalah dia masak nasi dulu.

"Tengku kena tunggu lama sikit, saya nak tanak nasi dulu. Lepas nasi masak, baru saya boleh buat."

Tengku Zayn hanya diam, fokusnya terganggu seketika bila melihat Anggun sepertinya tidak kekok melakukan kerja dapur. Bermula dari membasuh beras dan isi sukatan air yang betul... Beralih pula kepada tubuh kecil yang sedang membelek sesuatu di kabinet atas.

"Tengku boleh tolong ambilkan botol sinquick tu? Tinggi sangat, saya tak sampai..."

Dari tadi dia menjulurkan tangan ke arah kabinet tinggi tapi sayangnya hujung jari pun tak sampai. Biasalah 155 cm je. Bukannya macam Tengku Zayn, 185cm tingginya macam galah. Dahlah badan sasa dan mengancam. Ops, terpuji pula...

Bunga Milik AfganWhere stories live. Discover now