"KAU?!!"
"Lia. Long time no see. Finally I jumpa you. I really miss you. Merata tempat I cari you. Finally I jumpa you." Ujar manusia itu dengan sedih.
"Bodoh! Kau yang buat aku dulu. Kau tinggalkan aku. Lepastu kau kata kau cari aku? Sedar la wei." Aku berang. Ramai mata mata yang melihat. Kisah apa aku. Niat aku nak pergi tandas terbantut. Lepas aku jumpa manusia ni terus tak jadi nak pergi tandas.
"No. I don't. I tak pernah tinggalkan you. I still love you. U still remember kan janji kita?. Now I found you." Ujar manusia tu sambil tangannya seperti mahu memegangku.
Cepat cepat aku tepis.
"Haram bodoh. Halal haram pun kau tak tahu ke? By the way, aku dah nak kahwin. So I don't need you. Kau tinggalkan aku dulu. So yeah. Padan muka kau. Menyesal aku tergila gilakan kau dulu." Aku sengaja menekankan perkataan dah nak kahwin. Saja nak tengok reaction dia.
"You jangan nak tipu I Lia. You baru 16 years old. Why you nak kahwin?" Soal manusia itu.
"Itu bukan urusan kau. Dengar sini Tengku Hazim bin Tengku Ikmal. Aku harap Kita takkan berjumpa lagi. Kita anggap yang kita tak pernah kenal. Full stop. Remember that." Selepas aku luahkan apa yang terpendam, segera aku melangkah ke tempat lain. Sampaikan aku lupa yang aku datang sini dengan cikgu. Haih. Stress punya pasal.
"Sayang, siapa tadi tu? Kenapa sayang nangis?" Ya. Aku kenal suara tu. Dia ada saat aku memerlukannya.
Secara tiba tiba aku memeluknya secara tidak sengaja. Aku menangis semahu mahunya.
Dia mengusap lembut bahuku.
"Takpa, sayang nangislah lama mana sayang nak. Abang tunggu." Cikgu Haikal berusaha untuk memujukku.
"Thanks and sorry sebab peluk cikgu." Selepas penat menangis, aku baru sedar yang aku memeluknya. Segera aku meleraikan pelukannya itu. HARAM WOI.
"Jom balik?" Ajak cikgu Haikal.
"Jom. Lagipun saya penat." Aku tersenyum kearahnya.
————————————
"Thank you cikgu. Jumpa dekat sekolah nanti." Ucapku sebelum keluar dari perut kereta miliknya itu.Cikgu Haikal hanya membalas dengan senyuman. Kereta cikgu Jabir sudah hilang dari pandangan aku.
Pintu utama dituju.
"Assalammualaikum. Lia dah balik ni." Senyap. Mana mama papa ni?
Sedang aku cari mereka,aku terjumpa satu not di atas meja makan.
"Mama dengan Papa terpaksa pergi Kelantan sekejap. Ada kerja yang nak di settle kan. Esok kami balik. Lia jangan risau tau. Sekejap lagi kawan kamu tu si Aina sampai. Mama dah call dia. Tadi mama call kamu, kamu tak angkat. Jaga diri dekat rumah. Sayang anak mama. Assalammualaikum." Surat Mama itu aku baca.
Baru aku perasan phone aku mati. Tadi aku keluar dengan battery 25% je. Haihh.
"Assalammualaikum. Lia. Woi Liaaaa. Aku ni." Haa sampai dahhhh.
"Ko sabo jap." Pintu dibuka. Macam dah setahun tak jumpa. Padahal baru satu hari HAHAHAHAHHAHA.
"Masuk ah. Buat macam rumah sendi...." Belum habis aku bercakap, si Aina ni dah buka tv. Terkejut aku dibuatnya. Eh nak terkejut apa? Dia memang dah biasa.
"Ri." Sambung ku.
"Wei jom naik atas. Aku ada story nak cite kat hengko ni." Beg baju si Aina ni aku bawa sambil berjalan ke arah lif.
"Ajum."
————————————
"Na,aku nak cerita something ni. Tapi aku harap kau tak marah la." Ucap ku dengan rasa bersalah. Aku rasa kalau aku cakap yang aku nak kahwin,dia marah tak? Yela dia kan bff aku. Tapi aku lambat bagitau."Haa nak bagi tahu apa?" Jawab Aina. Bukan dia nak kisah pon. Dia tengah focus dengan pubg dia tu.
"Aku nak kahwin." Jawabku senada. Sepantas. Senafas. Semua se lah.
Aina terus meletakkan phonenya itu kebawah.
"Wei serious ah. Kau jangan nak bergurau babe bab bab ni. Kau serious ke?" Tanya Aina terkejut.
"Ye wei. Aku nak kahwin. I don't know why. Lagi seminggu. Time cuti. Kau je yang tahu pasal ni." Nasib baik dia tak marah.
"Dengan siapa?" Aina ingin tahu.
"Cikgu Megat Haikal?" Aku memejamkan mata.
"Weiii tahniahhhhhhh." Aku memandang Aina pelik. APAHAL DENGAN MINAH NI?
"Ko pahal suka lak ni?" Aku tolak bahu dia sampai dia tergolek bawah katil. Padan muka dia.
"Entah. Aku pun tak tau kenapa aku suka. HAHAHHAHAHA." Lengan Aina aku cubit.
"Sengal." Aku jeling ke arahnya.
"Haa jeling jeling. Aku korek biji mata kau tu baru tahu. Nanti jadi kasim selamat. Eh bukan. Kalau kau kasim tak selamat 😂." Gurau Aina.
"Dah la malas aku nak layan kau. Pubg jom. Ajak member yang lain." Sengaja aku ajak dia main game. Sebab nanti lagi banyak soalan dia nak tanya. Malas aku nak layan.
Dalam sedap aku main game, tiba tiba aku teringat sesuatu. Nak gitau ke taknak?
"Na." Panggilku sepatah.
"Pe." Dia pun jawab sepatah.
Ini yang dinamakan tanya sepatah, jawab sepatah.
"Tadi aku jumpa Tengku Hazim bin Tengku Ikmal." Cakap aku dengan laju.
"What the chicken!!!! KAU JANGAN MAIN MAIN BABE. APAHAL MAMAT TU DATANG BALIK?" Haa datang dah suara mikrofon dia.
Aku hanya mengangguk.
"Ye." Balasku pendek.
"Dah lah aku malas nak cerita panjang panjang. Nanti lah aku cerita. Now aku nak tidur. Goodnight my baby." Comforter aku ditarik sehingga paras bahu.
"Baby pala hotak hengko." Balas Aina dengan muka menyampah.
Malam itu, aku tidur dengan perasaan yang bercampur baur.
YOU ARE READING
Hey, I love you
RomanceKahwin? Satu perkataan yang tak pernah terlintas dalam pemikiran seorang pelajar 16 tahun. Lagi lagi dengan cikgu sendiri. NIGHTMARE!!! Nur Alia seorang budak berumur 16 tahun. Dia juga amat anti dengan lelaki. Mungkin kisah silam masih menyelubun...