PART 1 - Penghinaan trhdp Ali

3.9K 139 115
                                    

Kring !!!! Kring !!!! Jam loceng berbunyi menandakan yg Ali perlu bangun awal utk menolong ayahnya sblum gerak ke sekolah.

Ghazali : Ali !!! Bangun dn bersiap. Kan dh janji nk tolong ayah hri ni.

Ali bangun dlm keadaan mamai lalu berkata.....

Ali : Ye ayah

Ali bangun dri katil lalu pergi ke bilik mandi utk membersihkan dirinya. Slps bersiap dn solat subuh, dia pun turun ke bwh utk menolong ayahnya. Secara kebetulan ayahnya sdh pun menyiapkan sarapannya. Ali duduk dn menjamah sarapannya.

Ghazali : Ali, hri ni lps jual nasi lemak, ayah akan ke Kuala Lumpur dgn Pak Samad. Kamu mcm mana ?
Ali : Tkpe ayah. Lagipun Ali mmg nk stay kt sekolah je sbb nk siapkan kerja sekolah.
Ghazali : Hmm klu mcm tu tkpelah. Lega lah sikit. Ali nk kirim apa2 tk ? Ayah blh belikan.
Ali : Tkpelah ayah. Ayah simpan duit ayah tu. Ayah lagi perlukan duit.
Ghazali : Klu kamu dh ckp mcm tu tkpelah.

Ghazali hnya memandang shj anak lelakinya yg sdg makan. Ada timbul rasa kasihan pd anaknya itu memandangkan dia tdk mampu memberikan kemewahan seperti org lain.

Ghazali : * Ali, ayah minta maaf klu ayah x mampu nk bagi kesenangan pd kamu tpi ayah doakan yg kamu berjaya suatu hri nnti. * ( dlm hati )

Slps bersarapan, Ali pun berjln kaki bersama ayahnya ke tmpt biasa mereka jual nasi lemak. Jam menunjukkan pukul 5.30 pagi tpi ramai org yg lalu lalang di kwsn itu utk membeli sarapan pagi. Tiba2 seorang gadis ayu memakai tudung dtg ke gerainya.

?? : Assalamualaikum Ali 😊😊
Ali : Waalaikumussalam. Ehh Iman. Awalnya dtg hri ni 😊😊
Iman : Tkdelah kebetulan saya bangun awal hri ni. Lagipun saya mengidam nk makan nasi lemak pagi ni. Boleh ? 😊😊
Ali : Mestilah blh. Jap saya sediakan. Awk duduk lah kt meja tu.
Iman : Ok.

Dlm masa yg sama, Ghazali pun bru shj kluar dri vannya slps jwb panggilan dri kawannya. Ghazali terus menyapa Iman.

Ghazali : Ehh Iman. Nk jumpa Ali ke ?
Iman : Jumpa Ali and makan nasi lemak buatan uncle 😊😊
Ghazali : Terima kasih lah Iman sbb sudi beli nasi lemak uncle ni.
Iman : Sama2. Alaa mcm x biasa pulak. Setiap minggu kn saya beli nasi lemak uncle. Cuma pagi ni je tiba2 rasa nk makan waktu pagi hehhehe.
Ghazali : Hmm ade2 je lah kamu ni Iman. Ok lah uncle nk tolong Ali kjp.
Iman : Ok.

Slps bersarapan, Ali dn Iman pun pergi ke sekolah bersama2. Sesampainya di kelas, Ali ternmpk Alicia yg sdg duduk di tmpt duduknya smbil mengulang kaji pelajarannya. Ali pun terus pergi ke tmpt duduk Alicia.

Ali : Hi Alicia 😊😊
Alicia : Kau nk apa ? ( dingin )
Ali : Aku nk bagi kau nasi lemak ni. Kau makan ye. Aku buat special utk kau 😊😊
Alicia : Nasi lemak ? Buat apa aku nk makan nasi lemak dri bdk miskin mcm kau ( sinis )

Iman yg dgr kata2 Alicia itu terus menegurnya......

Iman : Alicia, knp awk ckp mcm tu kt Ali ? X baik awk tahu 😟😟
Alicia : Apa ? Betul lah apa aku ckp. Dh lah miskin lps tu ade hati nk bagi aku nasi lemak ni. Klu kau nk ngorat aku, bkn dgr makanan berlemak ni tpi dgn duit dn kekayaan. Makanan kau ni x menjamin kebahagiaan aku. Kau fhm tk !!
Iman : Alicia, ye mmg betul kekayaan memberi kebahagiaan tpi ia bersifat sementara shj. Bila2 masa je kemewahan itu blh hilang sekelip mata.
Alicia : Hmm whatever lah. Yg penting aku x minat dgn kau Ali. Dripada aku couple dgn kau baik aku couple dgn Rudy. Dia tu dh lah kaya. Pndi amik hati aku pulak tu. Dh lah kau amik nasi lemak kau ni. Aku nk pergi bertugas.

Alicia pun pergi meninggalkan Ali dn Iman. Ali mengalirkan air mata saat mndgr kata2 Alicia itu. Sungguh dia rasa terhina apabila diperkatakan sedemikian. Iman yg lihat Ali kelihatan sedih segera memujuknya....

What you give you get backWhere stories live. Discover now