PART 8 - Detik Hitam Alicia

2.6K 119 36
                                    

Hari yg ditunggu2 pun tiba. Pd hri ini, Alicia akan kluar dripd rumah mewahnya olh kerana bank akn melelong rumah itu. Bkn itu shj, Alicia juga kluar dri rumah tnpa membawa keretanya juga. Alicia kini hidup sebatang kara dn miskin. Semasa rumahnya dilelong, Alicia hnya memandang shj rumah itu dgn perasaan sedih. Dia tdk menyangka yg kehidupannya akan menjadi seperti ini sekali. Dia tdk tahu ke mana dia mahu pergi sekarang.

Alicia : Mana aku mahu pergi ni ? Dh lah kereta aku dh kena lelong. Rumah pulak xde.

Alicia pun berfikir sejenak. Slg beberapa saat, dia teringat kpd G. Rama, ayah angkatnya.

Alicia : Agak2nya papa blh terima aku lagi tk. Tkpelah cuba dulu. Blum cuba blum tahu 😔😔😔

Alicia pun pergi ke rumah G. Rama dgn menaiki teksi. Stlh smpi di rumah ayah angkatnya, dia terlihat kelibat general yg sdg berdiri di hdpn pintu rumahnya bersama geng mamak. Seolah2 sdh tahu Alicia akn pulang ke rumahnya. Alicia berjln perlahan ke arah general lalu melutut pd kakinya.

Alicia : Papa hiskk......hisk.....Icha minta maaf. Icha tahu hisk.....hisk.....Icha bersalah. Icha x dgr ckp papa. Tpi tolong Icha papa hisk.....hisk....Icha dh xde rumah. Icha dh hilang segalanya. Icha nk duduk dgn papa hisk.....hisk.....😢😢😢
U. Rahul : Siapa papa kamu ? ( dingin )
Alicia : Uncle Rahul 😢😢
U. Rahul : SIAPA PAPA KAMU ?!! KAMU TAHU TK YG PAPA KAMU NI KECEWA YG KAMU BUANG DIA DLM HIDUP DIA !!! KAMU LBH PENTINGKAN JANTAN X GUNA TU, KAMU PENTINGKAN KEKAYAAN DRI KELUARGA ANGKAT KAMU. SEKARANG KAMU DTG SINI NK SURUH PAPA KAMU TERIMA KAMU BALIK !!! DLM MIMPI LAH 😡😡😡
U. Razman : BETUL CKP UNCLE RAHUL TU. KAMU TAHU TK YG PAPA KAMU NI DH TAHU KEGIATAN RUDY NI SBLUM KAMU BERKAHWIN DGN DIA LAGI. PAPA KAMU CUBA NK JELASKAN PERKARA SEBENAR TPI KAMU SIBUK BANDINGKAN DIA DGN JANTAN X GUNA TU !!! AYAH MANA YG X KECEWA BILA ANAK ANGKAT YG DIBELA PENTINGKAN ORG LUAR DRI AYAH YG JAGA KAMU DRI KECIL !!! 😡😡😡
U. Rajesh : Huhuhu, Uncle byk kecewa sama kamu Icha 😢😢😢

Alicia tersentak dgn kata2 geng2 ayahnya itu. Dia sdr yg dia sdh buat mereka sakit hati dgn perbuatannya. Dia juga mengaku yg diri dia bodoh sgt sbb percayakan Rudy bulat2.

Alicia : Uncle, papa. Icha tahu Icha dh buat kamu semua marah tpi sekarang Icha dh sedar hisk.....hisk.....Papa tolong percayakan Icha. Icha dh xde tmpt tinggal lagi. Icha sayangkan papa. Icha janji yg Icha xkan sia2 kan papa lagi. 😢😢😢

Alicia menangis smbil memeluk kaki G. Rama. Tiba2 G. Rama menolak badan Alicia dgn kuat. Alicia terkejut dgn tindakan spontan ayah angkatnya itu.

G. Rama : KAMU JGN BERANI PANGGIL AKU " PAPA ". JGN SESEKALI KAU PANGGIL AKU " PAPA ". KAMU TAHU YG KAMU DH BUAT AKU KECEWA DGN KAMU !!! KAMU KATA AKU X BAGI KESENANGAN PD KAMU, KAMU KATA AKU ABAIKAN KAU. KLU AKU ABAIKAN KAU, DH LAMA KAU MATI LAH ICHA !!!
Alicia : Pa....papa, Icha minta maaf 😢😢
G. Rama : TKDE MAAF BAGI KAMU ALICIA !!! LAGI SATU ALICIA, BETUL KE JET DN KHAI KATA YG KAMU HALAU ALI KLUAR DRI MATA ? CKP !!!

Alicia terkejut dgn pertanyaan ayahnya pd dia. Selama ini, yg mengetahui pasal ini hnyalah Rudy, dia, Ali dn Iman shj. Tkde siapa yg tahu pasal perkara ini. Dgn general pun, dia kata yg Ali dn Iman sendiri mahu berhenti dri MATA.

Alicia : I......iye 😢😢

PLAKK !!! G. Rama menampar pipi Alicia dgn kuat.

Alicia : Pa....papa 😢😢
G. Rama : Papa x sangka kamu sanggup buat begitu pd Ali. KAMU IGT KAMU ANAK GENERAL, KAMU DH CUKUP BESAR KE HAH !!! AKU KECEWA DGN KAMU SBB ALI TU BERPOTENSI UTK MENJADI EJEN TERHEBAT TPI KAMU HALAU DIA MCM DIRI KAMU TU HEBAT SGT !!! KAMU KENA IGT KLU X DISBBKAN ALI KAMU X KAN BERADA DI SINI !!!
Alicia : I.....Icha minta maaf. Icha tahu yg Icha......
G. Rama : SDH !!! AKU DH X NK DGR BNDE NI SEMUA. SEKARANG KAMU KLUAR DRI SINI. AKU DH X NK TNGOK MUKA KAU LAGI. KLU KAMU NK MATI, MATI LAH. PAPA X KAN AMIK TAHU PASAL KAMU LAGI.

G. Rama dn geng mamak maju masuk ke dlm rumah meninggalkan Alicia yg sdg menangis dgn beg pakaian yg masih berada di atas lantai. Dia mula menyesal dgn perbuatannya sblum ini. Tpi apakan daya, nasi sdh menjadi bubur. Tk guna dia menyesal sekarang. Dia tdk blh putar masa utk mengubah segalanya.

3 minggu kemudian......

Ali dn Iman kini tlh membuka sebuah restoran nasi lemak di tgh bandar Cyberaya. Hari ini merupakan grand opening bagi restoran mereka. Restoran itu tlh dirasmikan sendiri olh Dato' Jet dan Dato' Khai yg merupakan rakan mereka semasa berada di MATA. Kelihatan Moon dn Roza juga berada di situ menemani suami mereka.

Ali : Terima kasih lah Dato' sbb tolong rasmikan restoran ini 😊😊.
Iman : Betul tu. Tnpa Dato' semua ni x kan menjadi 😊😊
Jet : Tkde hal lah Ali. Lagipun aku mmg xde buat apa2 sekarang ni. 😎😎
Khai : Betul tu Ali. Aku dh lama nk makan nasi lemak kau ni. Nasi lemak kambing bakar satu 😭😭😭
Roza : Hmm patutlah makan sikit je masa sarapan tdi. Rupanya, nk makan nasi lemak rupanya.
Khai : Alaa awk pun sama jugak kan 😏😏
Roza : Err hehehe. Ali nasi lemak ayam berempah satu ye 😅😅
Semua : Hahahhahah

Dlm keseronokan mereka itu, mereka tdk sedar yg Alicia memandang mereka dri jauh dgn wajah yg sedih. Pakaiannya agak lusuh manakala mukanya comot kerana sdh 3 minggu dia jadi gelandangan. Dlm masa yg sama, dia berasa kagum kerana Ali sdh menjadi penjual nasi lemak yg berjaya. Bila memikirkan apa yg dia buat pd Ali dulu membuatkan dia sedar yg harta hnya lah bersifat sementara.

Alicia : * Ali, nmpknya kau dh buktikan pd aku yg kau blh berjaya. Aku bangga sgt dgn kau Ali. Aku je yg bodoh x nmpk semua tu. Sekarang aku dh jdi org miskin. Aku sdh hilang segala2nya 😔😔.* ( dlm hati )







Bersambung.......

What you give you get backWhere stories live. Discover now