Beberapa tahun kemudian, Ali dn Iman sdh meningkat dewasa. Slps tamatnya persekolahan, Ali akn menjual nasi lemaknya utk tampung kehidupannya. Ada kalanya duit itu disimpan utk perbelanjaan dia semasa di universiti nnti. Iman juga sering membantunya di gerai memandangkan dia mempunyai byk masa lapang. Hubungan antara Ali dn Iman amat rapat. Kdg kala mereka akn kluar bersama utk membeli bahan membuat nasi lemak. Ghazali jarang berada di gerai memandangkan Ali menyuruhnya berehat. Dia ingin menjadi seorang anak yg bertanggungjawab terhdp bapanya. Ghazali sgt berbangga dgn Ali.
Ali : Iman, ptg nnti jom kita pergi jln2 kt shopping mall. Kita tngok wayang ke ? Ada cerita menarik kt wayang.
Iman : Hmmm blh jugak. Saya pun dh lama x tngok wayang.Mereka pun meneruskan aktiviti mereka menjual nasi lemak. Tiba2 trdpt satu kereta mewah yg berhenti di hdpn gerai mereka. Org itu turun dn kelihatan Rudy dn Alicia berada dlm kereta mewah itu. Rudy dgn sombongnya menegur Ali.
Rudy : Haihh bdk miskin ni. Masih jual nasi lemak ni. Tk ada perubahan langsung ( sinis ).
Alicia : Biasalah tu awk. Mcm awk ckp dulu, jual nasi lemak ni xde masa dpn.Iman berasa marah dgn mereka berdua lantas menegur mereka.....
Iman : Korang ni nk apa ? Ali dgn saya dh kluar dri MATA. Apa yg korang x puas hati lagi ?
Rudy : Kitorang dtg sini bknnya nk kata kitorang x puas hati cuma......
Iman : Cuma apa ?
Rudy : Aku nk tunjukkan perbezaan antara aku dgn Ali kt Alicia. Awk tngok ni Alicia. Dh beberapa tahun dia jual nasi lemak, tpi masih tiada perubahan. Tapak berniaga sama, makanan sama, fizikal jgn ckp lah. Masih lemah seperti dulu.
Alicia : Betul lah apa awk ckp. Nasib baik saya x couple dgn Ali. Silap2 saya pun akan jdi mcm Iman. Duduk kt gerai setiap hari.Ali hnya mendiamkan diri shj smbil menahan marah.
Iman : Mulut awk tu jaga sikit Alicia. Jgn suka menghina org. 😡😡 Saya x nk apa yg korang berdua katakan ni termakan diri korang sendiri.
Rudy : Termakan diri kitorang ? Nk makan mcm mana ? Mcm ni "Aumm" hahhaha
Iman : Korang ni buat aku hilang sabar betul lah 😠😠 ( geram )
Alicia : Apa ? Betul lah apa Rudy katakan. Kau tngok selama kau couple dgn Ali, dia ada bagi kau hadiah apa2 tk ? Tkde kan. Klu Rudy, hmpir setiap hari dia belikan hadiah utk aku. Hari ni dia belikan aku Iphone terbaru tau. Kau ada ? ( smbil tunjuk Iphone nya )
Iman : Saya x pndg semua tu Alicia. Yg saya pandang hati dn akhlak dia shj. Cukuplah. Awk berdua ni klu dtg sini nk hina Ali, baik korang pergi dri sini.
Rudy : Mmg nk pergi pun. X kuasa aku nk duduk kt gerai ni lama2. Dh lah panas. Jom Alicia kita pergi C-City. Blh kita main salji kt sana.
Alicia : C-City. Waahh bestnya. Jom sayang 😀😀Mereka pun pergi meninggalkan Ali dn Iman. Ali hnya berdiri shj smbil menunduk. Dia x berkata apa2 kerana terlalu pedih apa yg dikatakan olh Rudy dn Alicia. Iman yg berdiri di sblh Ali hnya mampu memandang shj tdk berkata apa2. Dia berasa kasihan melihat Ali dihina teruk mcm tu.
Iman : * Ali, saya janji dgn awk yg saya akn sentiasa dgn awk *. ( dlm hati )
Sementara itu, Alicia duduk di sblh Rudy smbil memikirkan apa yg dia katakan pd Ali tdi. Ada timbul rasa kesian juga tpi dia x mampu utk berkata begitu kerana terlalu sedih yg Ali bersama dgn Iman. Klu Ali blh bersama Iman, knp dia tdk. Tetapi dia merasakan yg dia bernasib baik kerana memilih Rudy dri Ali. Sekurang2nya Rudy selalu buat dia bahagia.
Rudy : Alicia, awk ok ? Senyap je dri tdi.
Alicia : Saya ok cuma kdg2 saya mcm srba salah pun pd Ali.
Rudy : Knp awk kata mcm tu ?
Alicia : Yelah sbb saya hina Ali teruk sgt tdi. Lagi satu saya risau klu2 apa yg dikatakan olh Iman tdi jdi kenyataan.
Rudy : Alaa, diorang kata mcm tu sbb nk takutkan kita je sebenarnya. Awk jgnlah risau harta saya ni xkan habis lah. Saya belanja lah sbrp byk yg saya mahu x kan habis. Bisnes ayah saya ni melibatkan syarikat luar negara. Bkn calang2 org blh bawa bisnes smpi ke peringkat international.
Alicia : Betul jugak. Lega sikit bila saya dgr kata2 awk. Thanks sayang 😘😘
Rudy : Welcome.Bersambung........
YOU ARE READING
What you give you get back
Hayran KurguMengisahkan tntg Ali yg dilahirkan dlm keluarga yg miskin. Dia juga merupakan seorang ejen MATA dn penjual Nasi Lemak. Wlaubagaimana pun dia sering dihina olh rakannya di akademi termasuk lah Alicia olh kerana dia lemah dn dtg dri kluarga yg miskin.