PART 5 - After 2 years

2.3K 128 57
                                    

Kini sdh hmpir 2 tahun usia perkahwinan Ali dn Iman. Perniagaan nasi lemak Ali dn Iman semakin maju dn berkembang berkat usaha mereka sendiri. Ayah Iman juga ada membantu Ali juga dlm mengeluarkan modal mereka. Sekarang mereka mempunyai warung mereka sendiri memandangkan mereka mahu bergerak dlm bidang perniagaan ini secara perlahan2. Ramai org yg dtg ke warung nasi lemak mereka olh kerana nasi lemaknya sedap. Mereka juga tlh menambah beberapa jenis lauk supaya dpt menarik perhatian ramai pelanggan.

?? : Hai Ali 😁😁

Ali toleh ke arah suara itu.

Ali : Ehh Jet. Lama x jumpa. Apa khabar ? 😀😀
Jet : Baik je. Kau mcm mana sekarang ? Makin maju lah warung kau sekarang 😁😁.
Ali : Tkdelah maju mana. Apapun tahniah lah sbb dpt gelaran Dato'. Mesti Moon bangga dgn kau kan ? 😊😊
Jet : Thanks 😊😊😊

Iman yg kebetulan baru shj smpi ke warung Ali dtg menyapa Jet.....

Iman : Assalamualaikum Jet 😊😊
Jet : Waalaikumussalam Iman. Wahh makin lawa nmpk kau sekarang 😏😏
Iman : Terima kasih. Mana Moon ? Lama x jumpa.

Tiba2 Moon dtg dri belakang.....

Moon : Hey Iman 😀😀😀.
Iman : Ehh Moon. Saya rindu kt awk 😭😭
Moon : Kita pun.
Ali : Korang x nk duduk makan ke ?
Moon : Haa blh lah. Bagi nasi lemak ayam ye 😊😊
Jet : Aku pulak nasi lemak kambing bakar.
Ali : Ok siap 😀😀😀

Moon dn Jet pun duduk di salah satu meja smbil makan nasi lemak yg mereka pesan.

Moon : Hmm sedapnya nasi lemak Ali dgn Iman ni.
Jet : Betul2. Dh lama dh saya cari nasi lemak diorang ni. Akhirnya jumpa jugak.
Moon : Tu lah sjk mereka kluar dri MATA, saya.........

?? : Wahh makin maju bisnes kau org miskin.
Jet : Ehh tu Rudy dn Alicia lah

Moon toleh ke belakang. Ternyata org itu adalah Rudy dn Alicia.

Moon : Ha ah lah.

Situasi Rudy dn Alicia

Rudy : Aku igt kan dh bankrup dh bisnes kau ni. Rupanya masih bertahan smpi sekarang ye 😏😏
Ali : Kau nk apa lagi. Kau x penat ke asyik kutuk aku ?
Alicia : Buat apa nk penat. Itu dh jdi rutin harian kitorang. Buat korang sakit hati.
Ali : Korang cukuplah. Aku x larat nk layan kerenah korang ni. Aku tgh buat kerja ni.
Rudy : X larat. Dasar lembik. Klu mcm ni lah cara kau, alamatnya bankrup lah bisnes kau ni.
Alicia : Mmg confirm bankrup punya lah sayang. Dia ni bkn pndi pun. Selalu dpt nombor terakhir dlm kelas. Dh lah malas lps tu ade hati nk berniaga. Lain lah mcm sayang kita ni. Sjk dlm perut lagi duit dh berkepok2. Maklumlah harta 7 keturunan x kan habis.
Iman : Berlagak betul korang ni. Korang kena igt harta di dunia ni bersifat sementara saja. Bila2 shj nikmat kekayaan kamu ni blh ditarik.
Rudy : Aduhh minah ni. Dh bernanah telinga aku dgr ayat yg sama je.
Alicia : Entah dh 2 tahun lbh kitorang kahwin, tkde apa2 pun berlaku 🙄🙄.
Iman : Tk semestinya bila aku ckp bnde ni, esok dh jadi. Mungkin bkn hari ni tpi hari2 yg mndtg. Sdh lah korang kitorang ade byk kerja ni. Klu korang dtg sini nk buat kecoh baik korang balik je.
Rudy : Ok kitorang balik. Tpi sblum tu Alicia ade hadiah nk bagi pd Ali.
Ali : Hadiah apa ?

Alicia menuang air pd cawan plastik itu dn bergerak ke hdpn Ali. Dia pun menyimbah muka Ali dgn air kosong itu. Iman terkejut dgn perbuatan spontan Alicia itu.

Iman : Alicia !!! APA AWK BUAT NI !!!

Alicia hnya terdiam. Sebenarnya dia serba salah dgn tindakannya tdi tpi apa blh buat dia dn Rudy tlh merancang utk malukan Ali sblum mereka smpi ke sini lagi.

Rudy : Hahha itu hadiahnya. Dh lah sayang. Jom kita belahh. Kita pergi makan kt hotel 10 bintang
Alicia : O....ok. * Maafkan aku Ali *. 😔😔 ( dlm hati )

Mereka pun beredar dri situ. Ramai yg menyaksikan kejadian itu tdi. Moon dn Jet yg lihat perkara tdi berasa simpati pd Ali.

Moon : X guna punye Rudy dgn Alicia. Klu x suka Ali pun x pyh lah buat mcm tu. Nasib baik kt tmpt org ramai. Klu kt akademi, dh lama saya belasah diorang dua tu 😡😡😡.
Jet : X payah Moon. Buang masa je.
Moon : Knp pulak ? Awk x rasa geram ke tngok mereka berdua tdi.
Jet : Mestilah geram. Awk igt saya x marah ke.......Tpi awk jgn risau, semuanya akn berakhir x lama lagi.
Moon : Apa maksud awk ?
Jet : Awk tngok je nnti. Kekayaan Rudy dn Alicia x kan bertahan lama. Klu kita nk jatuhkan mereka sekarang pun blh tpi kita buat slow2 dulu. Bila smpi masanya nnti, baru kita bertindak. Saya dh lama perhatikan si Landak tu and saya tahu kegiatan dia.
Moon : Ooooook.
Jet : Dh makan cpt. Mlm nnti saya saya nk berbincang tntg misi saya ni dgn org2 saya. Saya pun x sabar nk tunggu hari itu menjelma. Hehhehe

Mereka pun terus menjamah makanan mereka. Slps itu, mereka pun pulang.







Bersambung......

What you give you get backWhere stories live. Discover now