ZAINUDIN menyerahkan hasil penyiasatan laporan DNA. Haris meneliti. Memang benar!. Yasmin memerangkap dirinya!.
" Apa tindakan Tuan ?. Cik Muda Yasmin begitu yakin Tuan akan jadi miliknya. Tuan harus bertindak. Dia tinggal sini, Cik Muda Syafira terus disakiti"
Haris berfikir. Depan dia, Yasmin berbaik dengan Syafira. Dia pergi kerja, Yasmin jadikan Syafira tak ubah seperti pembantu rumah. Yasmin melayan Syafira teruk. Linda menangis merengek di bilik bayi. Bilik bayi tersebut disediakan pembantu rumah.
Haris menguak pintu bilik bayi. Syafira mendodoikan Linda berayun buaian telur sambil bernyanyi. Tersentuh Haris. Hampir dia menangis terharu Syafira memujuk bayi itu.
" Linda budak baik. Mama sayang Linda" Syafira mencium dahi Linda. Linda akhirnya berhenti menangis dan kembali menutup mata. Diletak perlahan-lahan dalam katil bayi.
" Awak dah biasa jaga budak, Fira?. Maknya tak reti jaga, awak pula sibuk nak jaga"
Syafira tersenyum. Dia memang suka budak-budak. Haris melabuh punggung di sofa.
" Saya suka budak-budak. Dulu ramai anak saudara keluarga saya datang beraya. Saya paling tua. Hahaha. Budak lain umur 2-6 tahun. Saya dah terbiasa " Syafira mencucuk lembut pipi Linda.
Haris mengangguk meskipun Syafira tidak nampak dia mengangguk.
" Comel awak berdua. Macam ibu dan anak"
" Ya kah?. Awak jadi ayahnya lah! " Syafira tak sedar gurauannya buat Haris tersipu-sipu. Awak ibunya, aku ayahnya. Kita keluarga!. Syafira menggelabah. Kau ni Fira!. Dia menampar mulut sendiri.
"Saya tak maksudkannya! "
Haris tergelak Syafira panik. Comel pula dia macam tu.
" Kenapa awak ketawa? " Syafira mahu saja menangis bila diketawakan Haris.
" Manusia tak boleh ketawa ke?. Kalau tak ketawa, bukan manusia tau namanya"
Habis tu?. Makhluk asing?. Syafira berkata dalam hati.
" Habis?. Awak nak cakap kalau saya tak ketawa, saya ni robot? "
" Hah, pandai pun!" Haris senyum nakal.
" Awak ni kan... " Syafira menyilang tangan di dada, toleh muka arah lain.
" Merajuk?. Saya pujuk nak? " Haris melangkah perlahan-lahan ke Syafira. Syafira dah mula seram.
" Haris, kita bukan mahram! " Ketawa Syafira meletus. Rasa kelakar pula Haris bergurau dengan aku. Haris mengejar Syafira. Mereka kejar-mengejar mengelilingi katil Linda.
" Jangan lah lari!" Senyuman nakal terbit di bibir Haris. Zainudin terbatuk-batuk melihat aksi Haris mengejar Syafira. Merah muka Zainudin. Mengadanya Tuan aku... . Haris dan Syafira berhenti serta-merta. Tahu pun malu!. Hahaha. Haris terbatuk. Tak perasan pula Zainudin berdiri patung cendana di pintu.
" Tuan, Cik Muda Yasmin panggil Tuan"
" Okey. Tunggu saya ya, sayang? " Haris mengenyit mata. Syafira merona. Sayang?. Haris tergelak melihat wajah Syafira yang merah.
***
PAK Mat mengucap panjang. Haris tidur sekatil bersama Yasmin tanpa seurat benang!. Pak Mat begitu berang dengan sikap Haris malah Yasmin. Dia mengambil kesempatan terhadap anak gadisnya!. Selimut direntap kasar. Pak Mat mengoncang tubuh Haris dan Yasmin agar terjaga.
" Bangun jantan tak guna!!"
Haris mamai. Pak Mat?. Dia kurang ingat apa telah berlaku semalam. Samar-samar. Yasmin tiada di bilik, tiba-tiba saja kepala dipukul dari belakang... . Haris tergamam Yasmin tidur di sebelahnya.
Pak Mat menumbuk Haris.
" Kau ambil kesempatan pada anak aku ya?!. Kau kena bertanggungjawab!!!"
Pak Mat menumbuknya sekali lagi. Keadaan bertambah kecoh, pembantu-pembantu rumah memasuki bilik Yasmin untuk mengetahui punca bunyi pergaduhan tersebut. Syafira menekup mulut sekilas Haris berada sekatil dengan Yasmin.
PUAN Erin menyoal Haris benar atau tidak Haris memang sengaja meniduri Yasmin. Mata Pak Mat tajam menerkam mangsa. Yasmin berlakon menangis teresak-esak konon tubuh sucinya disentuh. Aku tak percaya Haris buat begitu terhadap Yasmin. Ini pasti sudah dirancang.
" Puan Erin, saya dah banyak kali cakap, saya tak sentuh dia!. Dia bukan jenis perempuan Ris suka!. Percayalah!. Ris kena perangkap!" Haris hilang kepercayaan pembantu-pembantu rumah. Mereka mula memandang serong. Kecuali Mariana dan Abang Azhar , serta aku. Kami bertiga akan tetap teguh melindungi Haris.
YOU ARE READING
Presiden Haris Isma
RomansDia lah Presiden. Dia begitu digeruni oleh pekerjanya. Haris Isma memiliki sifat sombong Syafira pula, ayah tirinya meminjam wang dari lintah darat, dan tidak mampu membayar hutang lantas menggadaikan Syafira pada mereka yang menawarkan khidmat...