سنتمنى ، و سيحدث عكس ما تمنيناه ولكن لا يعني ذلك اننا لن نكون سعداء!

17 4 2
                                    

صحوت لأصلي الفجر و عدتُ لأخلد في النوم و لأستيقظ على رنين هاتفي..
و كالعادة انها أسماء..
= ايه يا بنتي اتصلت بيكي كتير

- طيب على الأقل صباح الخير الأول

= صباح الخير.. ها بقى فينك ده كلوا

- كنن نايمه و حضرتك صحتيني ، ها مبسوطه من إلي انتِ عملتي كده

= طبعا مبسوطه ، طب بقولك ايه اجهزي انا ساعه كده و هرن عليكي تنزليلي

- انا هموت و اعرف جبتي الثقه دي منين ؟! ، و بعدين ننزل فين ان شاء الله ؟

= القاهرة

- انتِ هبله يا بنتي يعني الناس بيجوا من القاهرة لإسكندريه هنا و احنا نبقى في اسكندريه و عايزانا نروح القاهرة ، نعمل ايه في القاهرة بذمتك ؟

= نعمل ايه لا ده انتِ هبله بقى! يا بنتي القاهرة يعني وسط البلد و الشوارع الواسعه و الزحمه بردو و اكل ، اقولك انا هعزمك ، متبقيش غلسه بقى انا مسفره و عايزين نقضي يوم سوى يلااا..

- لا بصي مدام فيها اكل انا جايه ، معني مش مقتنعه ليه نضرب المشوار ده كله بس ماشي..

= متكمليش نوم هاا

-لا ازاي و انتِ تعرفي عني كده اصلاً ، يلا بقى سلام عشان انتِ كده بتعطليني على فكره

= طب يا ستي يلا سلام

******

كنت خائفت من محادثة آيه لا اعلم كيف تقبلت ما قلناه لها بالأمس و كيف فكرت في الأمر ولكن كنت اعلم شيء واحدا فقط.. اعلم ان آيه طيبة القلب متسامحة لن تطيل في حزنها إن حزنت ، ربما هي ليست فقط تشبه آيه في ملاح وجهها ، بل ايضا تشبه قلبها و روحها ، و ربما هذا ما جعلني متأكدة من انني لا اريد ان احسرها كصديقةٍ و اختٍ ابداً ، و سأحاول ان احافظ عليها قدر المستطاع و حقاً سأفتقدها كثيراً..
و سأحاول قدر المستطاع ان يكون اليوم يوماً لا ينسى و نقضي معا وقتا نسعد لتذكره.
مرت ساعة تقريبا و انا في طريقي لآن لأصطحبها و نبداء مغامرتنا لليوم و بالفعل فعلت و ها نحن نبداء طريقا الآن باسم الله ، و هي لمغامرةٍ جديده !!

******
اليوم مميزٌ جدا إنه عيد ميلاد نادين ، اعتدت ان اذهب لها و اقرء لها رساله اكتبها لها في ذلك اليوم ولكن اليوم لن استطيع الذهاب لكن سأكتفي فقط بأن اكتب لها و فور رجوعي اذهب لها لن اجعلها تنتظر كثيراً امسطت هاتفي فأنا اعتدت ان اكتب فيه كل ما اريد قوله لمن احب و ربما لا اقدر على قول ذلك الكلام لهم ، حتى انني مرتاً كتبت لذلك المغرور جدا رساله لن يستطيع احدٌ غيري الوصول لها و كذلك دائما اكتب لنادين ، ولكن ذلك الذي أكتبه لها يوم عيد ميلاديها يكون مختلف ، استطيع قصهُ عليها ما كتبته يوم عيد كيلادها فقط..

دقَّ عقلي حيث تعيش القصص. اكتشف الآن