"KERANA KAU DICIPTAKAN HANYA UNTUK AKU"
"What about Ace?Dia belum sampai?"
Namun belum sempat dia mendengar jawapan yang diberikan oleh orangnya,pintu bilik tersebut dikuak perlahan.
Air liur diteguk kasar.
Kelihatan seorang perempuan memasuki bilik tersebut .Don melihat dari atas hingga ke bawah.
Eh?
"Why you look at me like that?Is there anything that i miss?" wanita itu tersenyum ke arah Don lalu duduk di arah bertentangan dengannya.
"Who are you?Get the fuck out I only want to meet Ace personally."Jari telunjuk di angkat ke arah pintu untuk menyuruh wanita itu keluar.Pantang nenek moyangnya apabila dia dipermainkan.
"Chill Don it's me Ace.You ask me to meet you at this fucking place and that makes me wear this ugly fucking dress." Ace menarik baju yang dipakainya yang baginya sedikit awkward.Entah macam mana orang lain boleh memakainya tanpa sebarang rasa malu atau kekok.
Oh,buat dosa mana pernah rasa bersalah.
"Can you please ask your konco to go out for a second?There's something I need to tell you."Suaranya mulai kendur.Tiada yang lebih penting selain berita yang hendak disampaikan olehnya itu.
Soal masa depan Ace.
"Max,John,you may go out now.Enjoy yourself.I give you the permission no worries."
"Si capo."Wajah teruja dipamerkan.Jarang mereka meluangkan masa di kelab malam disebabkan Ace memberi arahan bahawa latihan perlu ditingkatkan.
Setelah pintu ditutup,lantas Ace mencari wajah Don.Kelihatan sedikit mendung.Pelik.
Don tidak pernah memberi reaksi seperti ini.Selalunya kata makian sahaja yang keluar dari mulutnya kepada Ace.Tanpa sebab kadang-kadang.
Bodoh amat.
"So Don,what makes you ask me to meet you here?If there is nothing important you'll say,I decided to go back home earlier tonight."Ya memang benar.Dia perlu balik awal untuk merehatkan diri.Kebelakangan ini tidurnya sering terganggu.
"Listen Ace .This is kinda a serious matter.I'm not gonna lie.So please,give me a chance to tell you about this from A to Z."Wajah penuh mengharap ditayangkan olehnya.Dia tidak mungkin boleh melengahkan lagi masa apabila dia sudah mengetahui perkara tersebut.
"Proceed Don.My ear is all yours."Dia berpeluk tubuh.Mendengar dengan teliti apa yang hendak disampaikan oleh Don walaupun dia berasa pelik dengan lelaki itu pada hari ini.
"It's about Firash."
Cukup satu ayat itu dituturkan,matanya terbuntang.Dadanya berdegup laju.Adrelina nya mengalir dengan pantas di seluruh badannya.Nafas turun naik terdengar.Pantas dia membalas.
"How can you know him?Oh!you wanted to kill me also after you kill them?Over my dead body first."Suara Ace keras kedengaran.Berang apabila seseorang tahu mengenai kisah hidupnya.
Cukupla hanya dirinya,pak mat dan 'dia' sahaja yang mengetahuinya.
"Kalau uncle nak bunuh engkau Mia,dah lama uncle buat.Tapi lepas uncle tahu kau anak Firash,sebak aku Mia.Tak sangka aku masih berpeluang berjumpa dengan waris terakhir dalam keluarga Firash."Air mata yang mengalir diseka perlahan.Impian untuk bertemu dengan anak arwah Firash akhirnya termakbul.
"Dan yang paling memalukan,uncle hampir nak bunuh kau Mia.Uncle anggap kau musuh paling ketat dalam bidang yang kita berdua ceburi.Uncle tersilap membenci orang Mia.Uncle tersilap."Sambungnya lagi.Air mata yang mengalir deras dibiarkan begitu sahaja.Perasaannya kini tak dapat dibendung.Sedih,marah,menyesal semua bercampur baur.
Topeng yang dipakainya dibuka perlahan-lahan.
"Uncle,can I know your relationship dengan ayahanda?"Air mata yang mengalir di pipi Mia juga diseka perlahan.Dia tidak menyangka akhirnya dia berjumpa dengan orang yang memahami derita ayahandanya.
"Uncle dan Firash dahulu kawan baik.Kami berdua sangat rapat.Namun lepas suatu kejadian,uncle dan Firash dipisahkan.Namun kami tetap berhubung seperti biasa sehinggalah hari Firash dibunuh."
8 tahun yang lalu
Aku dan Firash bercadang hendak bertemu pada hari tersebut.Walaupun kami selalu bertukar khabar melalui telefon pintar,namun sebagai kawan baik yang membesar bersama,tidak bertemu dalam suatu jangka masa yang lama menyebabkan kami berasa canggung.Tiada teman untuk ketawa bersama.Bergurau bersama.
"Firash kau kat mana?"soalku lantas melihat jam tangan yang terletak elok di pergelangan tanganku.
"Aku baru nak bersiap ni hehe sorryla aku lambat bangun tadi."Terdengar Firash tertawa kecil di talian.
"Engkau dari kecil hingga ke besar tak berubah tau!Entah macam mana la Felicia boleh tahan dengan perangai engkau."Terimbau kembali watak Firash semasa mereka masih berada di bangku persekolahan.Tak sangka dah berkeluarga pun tak pandai berubah.
"Alaa Felicia kan sayang aku. Soal aku tak bagun awak bukan masalah la Fedro oi !" Ketawa Firash semakin kuat.Ish,tak padan jadi bapak orang.
"Dahla engkau pergi bersiap sekarang.Lepas 10 minit aku call engkau masi kat rumah aku bom rumah kau."Aku mengugut Firash.Alah bukan betul pun,takkan dia nak bom rumah kawannya sendiri selepas berapa tahun tak berjumpa.
Gila.
Punat merah ditekan.Keluh dilepaskan.Takkan la aku nak bersiar-siar sendiri di shopping mall ni.Besar siot.
Telefon dikeluarkan kembali lalu aku membuka media sosial yang penuh dengan info terkini.Agak lama aku mengskroll post yang lalu di timeline lalu menekan butang 'like' di setiap gambar yang menarik minatku.Tiba-tiba telefonku berdering menandakan seseorang menelefonku.
Firash
Aku tertawa perlahan.Lantas punat hijau aku tekan."Weh takkan dah siap aku baru call kau berapa minit yang lalu.Boek engkau ni."
"Fed,tolong aku!Aku diserang."
*end flashback*
"Lepas daripada Firash call aku malamtu,aku terus bergegas ke rumahnya.Tetapi aku lambat Mia.Aku sampai bila Firash dan Felicia dibunuh. Adik kandung aku mati depan aku,Mia."Air matanya mengalir lagi.Dia kini tidak kesah sekiranya orang menggelar dia hati tisu atau apa.Kerana orang lain tidak menanggung apa yang dia rasa.
Begitu juga dengan aku.
Dengan air mata yang masih bersisa di tubir mataku,aku kembali menyoal.
"Thats mean,bonda ialah adik uncle?"Air mata tidak mampu lagi ku tanggung.Aku biar dia mengalir tanpa ingin memberhentikannya.
"Ya Mia.Felicia adalah adik kandung aku.Satu-satunya adik aku.Kami orang Itali thats why Mia pandai cakap Itali.I once heard you talk Italian with Max."Sungguh aku terpempan.Aku tidak tahu akan asal usul ibuku sendiri.Ah,sungguh tidak berguna diriku sekarang.
"Tapi Mia,dengan izin tuhan,Felicia mati dalam pangkuan aku.Tangannya tidak lepas memegang tangan Firash.Sebelum dia menghembus nafas terakhir,ada satu ayat yang membuatkan aku yakin ada orang yang menegakkan kebenaran akan mereka."Kepalanya diangkat.Dia bertentang mata dengan anak arwah rakannya merangkap adik iparnya,Mia.
"Felicia kata,dia ada seorang anak perempuan dan menyuruh uncle mencarinya kerana dia yakin anak perempuannya kuat dan berani menegakkan keadilan akan mereka.Mereka percaya dengan kamu Mia."
"Maafkan uncle Mia sebab membenci kamu tanpa sebab selama ini.Uncle pernah nampak nama kamu berbintikan Tengku Firash.Uncle cuba mendekati kamu dengan cuba memberi kamu masalah.Tidak sangka tekaan uncle betul.Kamu memang ikut perangai arwah Firash."
Air mata yang cuba ku tahan ,mengalir kembali.Ayahanda,bonda, tunggu Mia tau!Mia akan bersihkan nama ayahanda dan bonda.
"Tetapi Mia,kamu perlu berjumpa dengan seseorang untuk mengetahui dengan lebih lanjut tentang pembunuhan Firash dan Felicia.Dan uncle tidak boleh memberitahu namanya.Kamu perlu mencari dengan usaha kamu sendiri atas amanah arwah ayah kamu,Firash."
"Apa?"
YOU ARE READING
ACE : When the devil falls
Azione*SLOW UPDATE* TENGKU MIA ASLUNA CARL ADRIAN Dunia seakan menghukum dirinya.Disebabkan satu peristiwa,dia kehilangan segalanya.Harapan yang menggunung terus hancur bagai...