البارت السابع

2K 128 3
                                    

السادس

دخل سادن المكتب وجلس علي الكرسي الخاص به ونظر إلي تلك الخادمتين الجالستين أمامه بخوف شديد وبكاء
سادن بحده وهدوء: بقي انتوا اللي بتنقلوا الأخبار لسيلين وراكان...
فنظرت الخادمتين إلي الأرض
سادن بصراخ: انطقوا...
الخادمه: اسفين مش هنعمل كده تاني آخر مره ..
سادن بضحك وسخريه: علي اساس انكم ممكن تعملوا كده تاني عموما انتوا هتبقوا عبره لليفكر يخوني ويخون اتيا ..،فنظرت له الفتاتات بخوف.
سادن بحده: الياس أعلن ان في اتنين انضموا للروجر من مملكه الجليد وممنوع الدخول إلي المملكه مره اخري واي مملكه تانيه تحاول ان تعتبرهم منها يبقي كده بتعلن الحرب معانا ويبقوا من غير طعام أو شراب لمده يومان ويفضلوا في الغابه الخارجيه المعزوله وبعد يومين يبقوا من الروجر ..
فبكت الفتاتان بصراخ واقتربت واحده منهم إلي سادن
وقالت ببكاء: آخر مره سامحنا ارجوك احنا برضه من مملكه الجليد من قطيعك وجيشك...
سادن بحده: انتوا اللي خنتوا المملكه وده جزائكم ودلوقتي تحبوا تخرجوا بنفسكم ولا انادي الحراس يخرجوكم..
الفتاه بهدوء وبكاء: هنخرج بنفسنا ..، ثم خرجت الفتاتان وبالفعل ذهبوا إلي الغابه للمعزوله ليلقوا حتفهم هناك...أما سادن جلس علي كرسيه ونظر إلي الياس ليأتي بالفتاه الثالثه فدخلت الفتاه وهي خائفه للغايه
سادن بهدوء: تحبي تبقي زي اللي قبلك ولا تسمعي الكلام اللي هقولهولك... 
الفتاه بسرعه: لأ هسمع الكلام بس ارجوك متودينيش الغابه المعزوله وابقي من الروجر ارجوك..
سادن بإبتسامه: طلعتي ذكيه مهمتك دلوقتي أنك تنقلي لسيلين الأخبار اللي هقولهالك انا بس واي كلمه سيلين تقولهالك تقوليهالي علي الطول ومش تخليها تحس بحاجه فاهمه ولا لا ...
الفتاه بإبتسامه: فاهمه وانا اسفه علي اللي عملته بس هي كانت بتهددني بعائلتي وهي ساحره ممكن تئذيهم... 
سادن بإبتسامه: وعشان كده انا سامحتك يا ليان ومتقلقيش علي عائلتك ودلوقتي تنفذي مهمتك يالا ده غير انك هتبقي مساعده دانه تمام..
فأومات له بموافقه ثم ذهبت ليان بفرح وندم علي خيانتها لمملكتها وقررت مساعده سادن ..
اما في المكتب نظرت فيونا إلي سادن
فيونا بإستغراب: يعني انت كنت تعرف من الأول..
سادن بهدوء: أيوه كنت عارف مفيش حاجه بتحصل في مملكتي ومعرفهاش يا فيونا..
فيونا بتسقيف وهي تنظر لإلياس: شايف شايف ده هو اخويا شايف الهدوء والحده ديه اتعلم يا الياس...
الياس بسخريه: مش انقذتك انا من شويه في ايه بقي..
فنظرت له فيونا بغيظ ونظرت إلي سادن : عجبك كده ..
سادن بحده: اطلعوا انتوا الإتنين بره ومش عايز اشوف وشكم هنا يالا ..
فخرج الياس وفيونا الي الخارج ليكملوا مناغشاتهم لبعض فهم هكذا دائما منذ الطفوله فإلياس قد تربي مع سادن وفيونا في الصغر.
اما سادن كان ينظر إلى الخارج من الشباك ويفكر : ما هذا الشعور الذي راوده عندما كان مع دانه ..، وفي ظل شروده فجأه شعر بأتيا نعم انها الأن ستكلمه عن طريق الحديث الذهني
أتيا بهدوء: سادن ..
سادن بهدوء وفرح: اتيا أخيرا..
أتيا بهدوء : لازم تحمي دانه يا سادن..
سادن بحده: انا احميها ليه مش انتي اللي اخترتيها وانا أصلا مش موافق..
اتيا بمكر: لو كنت مش موافق ايه اللي خلاك تنقذها من شويه سادن دانه انا اخترتها افتح قلبك ليها لأن دانه مش زي سيلين..
سادن بحده: اتيا متجيبيش السيره ديه..
اتيا بحده: سادن دانه محتاجه الحمايه وقريب هتعرف انا اخترتها ليه انا مش هقدر احميها علي طول لان قوتي بتضعف ..
سادن بحده: وانا مش هحميها يا اتيا أتيا ..، ثم ذفر بضيق فأتيا خرجت الأن من الحديث الذهني ولن تكلمه..
سادن بغضب وحده: اطلع اشوف دانه عامله ايه لما نشوف اخرتها معاكي يا أتيا...
ذهب سادن إلي غرفه دانه فوجدها تجلس وتنظر إلي الأمام بغضب فنظر لها سادن بإستغراب
دانه بحده وغضب: انت تفهمني دلوقتي حالا فيه ايه مره الاقي ذئب في الأوده وذئب تاني بيقتله وبيرميه من الشباك انا هتجنن...
أما سادن كان يخفي ضحكاته بصعوبه فمنظر دانه كان مضحك للغايه حيث أن شعرها كان مشعث ويقف فكانت كأن تمت كهربتها..
دانه بصراخ: رد عليا ..
سادن بهدوء : متعليش صوتك انا مكنتش عارف انك غبيه كده ..
دانه بصدمه: انا غبيه انت بتقول عليا كده ..
سادن بإستغراب: مالك اتصدمتي ليه ..
دانه بحده وغضب فهو يغضبها أكثر بهدوئه : أنا عايزه افهم في ايه..
سادن بتنهيده: حاضر بس متصرخيش تمام عشان راسي وجعاني لوحدها..
دانه بغيظ: انت بارد علي فكره ..، فنظر لها سادن بحده فتراجعت هي اللي الخلف بخوف ..فقام هو بالتحدث مع ذئبه نجم
نجم بفرح: هاجي مكانك دلوقتي..
سادن : اه بس متخوفهاش..
وبالفعل تحول سادن امام عيونها فتوسعت عيونها بصدمه  كبيره هل تلك الاسطوره حقيقيه هل وجود المستذئبين حقيقه وما صدمها أكثر هو أن ذلك الذئب يكون الذئب اللامع الذي كانت تراه في الغابه ..
اقترب نجم منها بهدوء وجلس امامها اما هي نظرت له وقامت بوضع يدها علي فرائه فذلك الذئب كان منقذها  يوما ما..
فنظر لها نجم وهنا رأت في عيونه عيون سادن ولمعتها فهم واحد علي اي حال وبعد مرور دقيقه رجع سادن الي شكله الطبيعي ونظر لها والي عيونها
دانه بإستغراب: يعني طلع حقيقه يعني انا مش بتخيل مستذئبين موجودين..، ثم بصراخ: اعععع انت مستذئب ابعد عني انت هتاكولني صح ارجوك طعمي مش حلو ..
سادن بصدمه من تلك المجنونه : بت انتي هاكلك ازاي يعني ده أنا انقذتك مليون مره وانتي لسه كنتي مع الذئب بتاعي ومحصلكيش حاجه ..
دانه بهدوء وتفكير: تصدق عندك حق انا هنزل اخد لفه كده في القصر واشوف فيونا ..، ثم تركته وخرجت اما سادن نظر الي مكانها بإستغراب ثم ضحك كثيرا: هههه مجنونه أتيا اختارت مجنونه ههههه...
اما في الأسفل كانت دانه تبحث عن فيونا وبعد مرور فتره قليله من الوقت اخيرا وجدتها
دانه بضحك : فيونا انتي عامله كده ليه ...حيث ان فيونا كانت ملابسها مبلله ويخرج منها المياه
فيونا بغيظ: الياس غرقني بالمياه استني عندك هروح اوقعه في المياه واجيلك..فقامت دانه بإمساكها من زراعها
دانه: استني استني مين الياس..
فيونا بإستغراب: استني هوريهولك..هو اللي هناك ده ..
فرأها الياس تشاور عليه فذهب لهم
الياس بإبتسامه: أنتي اكيد دانه ..
دانه بإبتسامه: وانت اللي غرقتها كده..
الياس: تستاهل..
فيونا: انا استاهل طب تعالي ثم قامت بالجري خلفه..، فضحكت دانه عليهم ..ثم شعرت بالإرهاق فذهبت الي غرفتها ولكنها لم تستطع ان تنام فهي الي الان تضحك علي رؤيتها لسادن يتحول امامها ولكن في داخلها كانت خائفه للغايه ..
_________________

أما في مكان آخر كانت سيلين تجلس وتتذكر الماضي
سيلين بخبث: انت يا سادن اللي خلتني من الروجر أنت السبب اني معرفش اتحول لمستذئبه تاني انت اللي قتلت ذئبتي انت واتيا بس الإنتقام هيفضل وهكسر قلبك عليها بس بعد ما تتعلق بيها ..

" فيا تري سيلين ناويه علي ايه وايه اللي هيحصل بين أبطالنا،  انتظروا"    

"قلادة آتيا ..مملكة الجليد" بقلم نوران جمال حيث تعيش القصص. اكتشف الآن