Bab 7

3.5K 466 278
                                    

SHAURIN gigit bibir. Jet ski merupakan sukan air yang paling dia minat. Tapi, mami pula buat hal. Mami itu garuda, dia pula anak garuda. Macam mana? Tolonglah, dia tak nak jumpa Nasrun!

"Ryzen," panggil Shaurin akhirnya.

"Apa?" Ryzen yang sudah berkira-kira mahu beredar mematikan langkah. Shaurin setuju mengikutnya ke?

"Err..." Sekali lagi, Shaurin menggigit bibir.

Beritahu? Tak nak beritahu? Agak-agak, Ryzen setuju tak dengan permintaan dia? Tolonglah Ryzen, tolonglah setuju. Tanpa alasan kukuh untuk diberi kepada mami, jangan harap dia dapat melepaskan diri daripada berjumpa Nasrun!

"Apa?" Ryzen sudah mula hilang sabar . Eh budak ini, boleh pula main pintal-pintal hujung tudung.

"Boleh tak kau jadi boyfriend aku?" pinta Shaurin lalu memejam mata sehabis rapat.

Ternganga Ryzen mendengar permintaan tidak masuk akal daripada partner baru di depannya. Wah, berani betul gadis bernama Shafa Raisha! Tiada angin tiada ribut, tiba-tiba minta jadi boyfriend?

"Kau demam ya?" soal Ryzen dengan dahi berkerut.

"Tak. Aku serius ni. Aku nak ikut kau main jet ski, tapi aku tak boleh ikut kalau kau tak tolong aku." Sekali lagi, Shaurin menunduk lalu menguis-nguis lantai kantin.

Ryzen tergelak keras melihat aksi mak cik kantin sememeh lagi tidak kemas di depannya. Oh, rupanya mata kailnya tersangkut juga dimakan oleh anak garuda ini. Bagus Shaurin, tapi yang itu dia tak nak tolong. Boyfriend? Alah, daripada couple, lebih baik kahwin terus.

"Kenapa aku perlu jadi boyfriend kau?" duga Ryzen walaupun dia sudah tahu jawapannya.

Shaurin ini sangat kasihan sebenarnya. Menurut Tuan Azam, budak ini kurang kasih sayang. Sengaja Shaurin diletakkan sebagai partner barunya semata-mata untuk mengelak daripada dimakan oleh "jerung".

"Err..." Shaurin serba salah. Hujung kukunya diketip-ketip dan bibir mulutnya juga diketap perlahan.

Ryzen menarik senyuman sinis melihatkan kelakuan Shaurin. Yalah, Shaurin menang. Kasihan betul. Jadi, biarlah kali ini dia pula tolong gadis ini. Keluhan nipis diluah, ketawa kecil terletus.

"Rules pertama sebagai partner aku. Tiada rahsia antara kita," beritahu Ryzen seraya menepuk perlahan kepala Shaurin dengan fail lembut.

"Rules kedua, sama macam rules kau," beritahu Ryzen lagi seraya menunduk sehingga mencapai aras mata Shaurin yang galak memandangnya.

"Tapi." Ryzen berjeda lalu senyuman sinisnya dikoyakkan sekali lagi.

"Aku tak suka kalau hubungan kita sekadar pura-pura," beritahu Ryzen jujur.

Mendengar bait-bait ayat jejaka di hadapannya, automatik Shaurin menalakan pandangannya kepada Ryzen. Apa maksud jejaka itu sebenarnya? Dia tak faham.

"Kira jadi ya. Sabtu ni, pukul 5.00 petang, Pantai Teluk Laga." Terus Ryzen memberikan arahan tanpa sempat Shaurin membalas.

Muka Shaurin dilihat terkejut, tapi apa ada hal? Lagipun, dia sebagai seorang Ryzen telah berjanji pun kepada Tuan Azam bahawa apa-apa risiko yang bakal berlaku, dia akan bertanggunggjawab dan menjadi pelindung buat Shaurin.

'Rin, aku takkan benarkan kau dirampas oleh Nasrun. Si nerd berkaca mata tebal tu hanyalah luaran, dalamannya aku lebih tahu bahawa dia ialah jantan keparat.' Wajah Shaurin dipandang sekali lagi.

"Tapi. " Shaurin ingin membantah. Sebenarnya, hari Sabtu inilah hari yang sesuka hati saja maminya mengatur temu janjinya dengan Nasrun.

"Nasrun atau aku, mana lagi kacak?" cantas Ryzen sambil menjongketkan kening.

CODE NAME: RYZEN [TERBIT NOVEL FIZIKAL]Where stories live. Discover now