Bab 8

3.4K 390 201
                                    

HARI ini, ketika ini, perasaannya betul-betul marah. Kemarahan yang dikawal sebaik mungkin sejak tadi akhirnya gagal dibendung lagi apabila berita yang diterima daripada orang kanannya benar-benar memberikan tamparan hebat buatnya.

"Apa kau cakap?" jerkah Nasrun seraya menampar keras pipi Tuan Cincau.

Berasap teruk perasaannya ketika ini. Tak sangka betul yang projek penanaman ganjanya di sini juga diserbu oleh pihak polis. Sudahlah projek ketum bersama bekas banduan bernama Tok Dalang memberi hasil haprak, kini projek ganjanya pula sia-sia.

"Malaun mana yang kacau projek aku hah?" tempik Nasrun pula lalu menerajang keras kaki kerusi.

Kaki kerusi yang diterajangnya terpatah dua namun dia masih tidak berpuas hati. Amarah semakin menguasai diri dan akalnya seakan-akan dirasuki iblis. Kini, tidak cukup dengan kerusi, kaki meja juga disepaknya sehingga terpatah dua.

"Cincau,aku nak kau perhatikan betul-betul siapa yang buat kacau projek aku tu," arahnya pula seraya mengacukan jari telunjuk kanan ke muka Tauke Cincau.

"Baik, tuan." Tauke Cincau menekur lantai.

Kecut perutnya melihat kepala kerja haramnya naik minyak ketika ini. Namun, dia faham kenapa ketuanya bertambah bengang. Selama ini elok saja bisnes dadah mereka berjalan lancar. Namun, entah di mana puncanya, berturut-turut ladang ketum dan ganja mereka diserbu oleh pihak berkuasa.

Nasrun meramas kasar rambutnya yang disikat rapi terbelah tengah sehingga berserabai. Marahnya meluap-luap menanti masa untuk meletup. Kali ini, nasibnya memang malang bagaikan sudah jatuh ditimpa tangga. Teringat dia akan panggilan Datin Zariah tadi.

Imbas kembali.

"Maaflah Nasrun, anak aunty tiba-tiba pula ada kerja hujung minggu ni," ujar Datin Zariah di talian.

"Yakah? Tak apalah aunty, saya faham. Tugas Raisha sebagai pegawai diplomatik antarabangsa memang sibuk," jawab Nasrun dengan sopan.

"Entahlah, aunty pun tak jangka sebenarnya. Elok saja dia kata boleh, tak boleh pula. Aunty minta maaf ya," pujuk Datin Zariah lagi.

"Eh, tak apa aunty. Tak apa. Saya faham tugas dia macam mana. Jangan risaulah, saya tak simpan dalam hati," balas Nasrun pula.

"Baiknya kamu. Sejuk hati aunty dengar kata-kata kamu ni," puji Datin Zariah seraya ketawa kecil.

"Saya biasa aje." Nasrun merendah diri.

Perbualannya bersama Datin Zariah, isteri kepada usahawan emas terkenal iaitu Dato' Salam di talian semalam betul-betul menggamit memori. Keluhan kasar dilepaskan sekali lagi dek mengenang nasib diri yang sehingga kini gagal memenangi hati anak perempuan pasangan tersebut.

Shafa Raisha, usahanya dalam memikat sekeping hati gadis tersebut sememangnya menempuh jalan yang amat sukar. Apa kurangnya dia jika dibandingkan dari sudut kekayaan? Dia dua kali ganda lebih kaya daripada keluarga Dato' Salam. Hanya saja rupanya tidak seberapa hot di mata gadis itu berbanding rakan-rakan lelakinya yang lain. Namun, perlu ke dia ditolak mentah-mentah?

Nasrun mengeluh kasar. Berkecamuk hatinya mengenangkan bisnes mula dikacau, gadis pujaan pula seakan panjang akal untuk mengelak daripada berjumpanya. Malang sangat nasibnya ketika ini. Raisha, Raisha. Gadis itu memang suka main kasar ke?

'Raisha, aku akan buat apa saja untuk dapatkan kau,' azam Nasrun dalam hati.



ANGIN pantai bertiup kencang petang ini. Suasana redup pantai pada jam lima petang itu kelihatan meriah dengan laungan keriangan anak pulau, namun suasana itu tidak lama apabila kelam beransur datang.

CODE NAME: RYZEN [TERBIT NOVEL FIZIKAL]Where stories live. Discover now