متاهة

9K 647 26
                                    

نصير مسك أيد الطفل ولمسنا بعض كلنا , مارو خبط العصايا تلت مرات علشان ينقلنا ويرجعنا تانى ,  غمضنا عنينا علشان نتنقل , وفتحناها واتفاجئنا أننا ماأتنقلناش  واننا لسه فى متاهة السجن .

مارو حاول تانى بس للأسف ما أتنقلناش  !!!

حنوش جرب ينقلنا بره السجن برضه منجحش !!

قولتلهم :

- أدى اللى كنت خايف منه , أيسر كشف زيجا ووقعنا فى فخ  !!!

نصير قال :

- يابن الكلب , طيب أزاى عرف يبطل السحر فى المكان ده كله.

أبن القاف قال :

- يمكن السحر مبطول أصلا فى السجن !!!

مارو كان بيحاول ينط عشان يوصل لفتحة من الفتحات بس معرفش وقالنا :

-السحر مبطول !! انا قادر استخدم قدراتى العاديه لكن اللى بستخدم فيها السحر  لا.

حنوش قال :

- يابن اللئيمة يا أيسر بتبعتنا وبتشتغلنا  .... أكيد معاه المفتاح وخباه علشان يعمل علينا الحوار بتاع الواد الزوهرى ويحبسنا هنا.

أبن القاف قال :

- أحنا أتسرعنا وجرينا ناحية قفصنا برجلينا.

نصير قاله :

- لا ما أتسرعناش ولاحاجة أحنا عملنا اللى أى حد كان هيعمله , خاصة أن المعلومة جات فى وقت ضيق ومن مصدر موثوق , أيسر خدعنا بزيجا زى ما خدعناه بيه.

نورا قالت :

- ياجماعة ركزوا فى المهم لازم نخرج من المتاهة  الأول وبعدها نشوف الحا..

قطعت كلامها وقولتلها :

-  انا ملاحظ أنك بقيتى فى الفريق وبتقولى رأيك , شوفى يانورا  أنتى بنتى أهوه  ومن صلبى بس أنا بتشائم بوجودك  !!!

حنوش قال :

- نورا عندها حق لازم نلاقى طريقة نخرج بيها بسرعة من هنا , والأ كلنا هنموت هنا والسجن هيبقى مقبرتنا .

نصير قال :

- أيام سواد!!!

مارو قال :

- طيب يله بينا نبدأ , مستنين أيه ؟!

قولتلهم :

- مبدأيا محدش مننا يمشى لوحده , كلنا لازم نتحرك مع بعض  كأننا راجل واحد.. وكل واحد منكم يطلع الحاجات اللى فى جيبه .

نورا طلعت من جيبها  الموبايل بتاع  مارو وحبة طوفى زى اللى أديتهم لياسين وحطتهم على الآرض.

نصير جيبه كان فاضى , مكنش فى جيبه غير الولاعة اللى ولعنا بيها الشعل اللى رميناها على مخازن ألآكل والتركيبات بتاعت الشياطين .

ميراث نور "الجزء الخامس" حيث تعيش القصص. اكتشف الآن