✨Kisah Mama Part 1✨

47 11 18
                                    

Ni first story pasal nenek husna sakit. Ni pengalaman mama husna and pengalaman keluarga kami. Jemput baca la yer.

PENGALAMAN JAGA MAK MENTUA

PART 1..

Berlaku pada tahun 2016.Pertama kali mak jatuh sakit, tiba2 terjatuh akibat stroke..
Bermula lah pengalaman yang tidak akan aku lupa sampai bila2..

Mak tinggal bersama abg ipar dan bini dia dan mereka takde anak bersama.Abg call bagitau kejadian menimpa mak,kami cuma tinggal bersebelahan kampung aje,jadi cepat ajelah nak sampai..bincang2 kami bawa mak ke hospital..Duduk rumah tinggi 2 hari mak dibenarkan pulang bawah jagaan abang ipar dan bini dia..kami hanya jenguk² pagi,tghri ,petang dan malam saje..selebihnya mereka yg jaga..
Bermula lah episod yang pelik2 berlaku..
Lebih kurang 1 mggu balik rumah, tiba2 tghri tu bini abg call bgtau mak berak keluar darah..mula2 ingtkan sikit2 aje..bila pegi rmah mak rupa2nya..Ya Allah, Habis 2 helai kain batik buat lap darah yg keluar tu..kami pun terus bwak mak ke spital lagi.
Smpai sana Doktor chek, mak kene masuk wad utk pantau..mlm tu bini abg jaga mak ..esokkan saya pegi lawat mak..diberitahu yg mak dah 3x berak darah..masa tu dah pakai pampers ya..terapi sekali mak teran sampai limpah keluar darah tu..masa tu saya blm tengok lagi kejadian tu..doc bagitau ada pendarahan dalaman..ok..

Esoknya giliran saya jaga mak, pagi2 lagi saya dah sampai utk tukar giliran..tak sabar nak tau apa yg jadi sebenarnya..Tiba2 dlm pukul 10pg mak cakap nak berak..saya kata berak aje nnt saya cuci..Sekali mak teran ..Ya Rabbi..mau pitam saya..melimpah2 keluar darah hitam sekali dengan bau hanyir mcm darah ikan..Subhanallah..3x teran habis 1 bed..saya panggil misi..Dia kata mcmtulah dari semalam..haritu mak kn puasa sbb nak buat scan..mmg letih jugaklah nampak dia..Tak terkata saya..dalm sehari tu 2 3x jugaklah berak darah melimpah2 camtu..

Ok,Dipendekkan cerita..Saya terasa tak sedap hati dgn mak..sebab pelik sgt..keluar darah banyak² tapi nampak ok je..Terpanggil saya utk jumpa makcik jaga yg ronda2 wad utk tanya ttg ustaz yg merawat pesakit mistik kat situ..saya ambik nombor dan call ust tersebut..petang tu Ust datang,dari jauh dia tengok mak,sambil baca sesuatu..nampak mak pun mcm gelisah je..Kemudian ust datang dekat mak, ust suruh saya tanya mak, ada tak simpan barang2 lama..keris ke kain2 kuning ke..mak tak ngaku..Ust ambik lada hitam selitkan celah jari kaki mak,dia tanya lagi..Sampai mak meracau2 cakap takde..saya pun pelik sangat²..Ust kata mak ada sorokkan sesuatu..haritu mak tak bagi kerjasama..Ust suruh saya pujuk mak,tanya sampai ngaku..

Petang nak solat asar kepala saya terasa berat sangat rasa mcm meremang² gitu..saya call ust td bgtau keadaan saya,ust tu kata benda tu dah tau yang kita tahu dia ada..hmmm.Ust ajar saya bacaan2 utk jaga dari gangguan itu..Usai solat sekali lagi saya sembang² tanya mak pasal benda² tu..last sekali mak cakap dia ada simpan keris kecik tapi tak tahu keris tu ada dimana..Mudah kerja saya.

Saya call bgtau ust mak dah ngaku ada simpan barang..Ustaz cadangkan saya lepas mak habis buat appointment dengan doktor,terus mintak bawak mak balik utk berubat kampung..Mlm itu giliran bini abg jaga mak..Dlm pukul 10 lebih mak merapu cakap ada org hitam kat luar tingkap nak datang kat mak..rambut panjang gerbang2..Bini abg dah mula cuak tengok keadaan mak..Dia call saya bgtau pasal mak..saya kata bacalah apa2 pun yg penting mak ok.

Tiba gililan saya esk pagi, doktor ckap tengahari mak kna g csan usus kat bilik khas..ok result dia mmg takda apa2 luka dan pendarahan berlaku..Saya pun taulah,mintak izin doktor bawak balik mak..alhamdulillah boleh balik..Sampai rumah 2,3 hari takda berak² darah dah..hilang camtu aje..Pelik.

Ust call bgtau nak datang jumpa mak..mlm lepas maghrib,ust sampai dengan 6 org.ust dan pembantu² dia..Bermula lah episod bomoh2 hantu² dalam hidup kami..Selepas solat,ust buat bacaan doa dan solat hajat..ust minta mak bgtau dimana keris tu..Mak nyanyi macam baca mentera panggil keris tu datang..tapi tak muncul2..kami geledah 1.rumah cari tapi tak jumpa..Ust baca ayat2 Quran sambil cari keris tu..ttiba abg ipar menjerit bagitau macam kene rasuk..Dia srh hentikan cari,dia perambat ust dan pembantunya balik..Dia cakap kesian kat mak duk paksa2 dia ..Ust kata rupanya keris tu ada dengan abg,dia jadi panas sebabtu dia marah2..Saya pun malu sangat kat ust tu,tapi usaha kami sampai situ je dgn Ust tu..
Ok..part 2 akn bersambung dengan Ust lain pulak..
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Sambungn dia chapter seterusnya... Part 2...

Welcome To My NightmareWhere stories live. Discover now