PENGALAMAN JAGA MAK MERTUA.
Part 2.
Selepas kejadian dengan Ust yg 1 haritu..Aku mula mencari perawat traditional lain..senang kata Bomoh laa..
Selepas sebulan,keadaan reda saya dpt info dari kawan ada bomoh perempuan yg telah merawat ibunya dulu..Jadi dlm semangat yg kuat saya minta pandangan suami,dia izinkan saya teruskan rawatan keatas ibunya..Suami saya ni mmg tak pernah percayakan Ilmu2 ghaib ni..Jadi susah sikit..Petang tu saya pergi rumah mak uruskan mana patut..dan mintak izin abg ipar utk teruskan rawatan..Alhamdulillah,abg ipar klw dengan saya mmg dia lembut hati..tp syaratnya tetap ada..Nak rawat mak boleh,tp jangan bawak ustaz ke mana2 bomoh datang ke rumah..nak bawak mak keluar tak apa..mmm
Bomoh tu dikenali sebagai Mami..Ok.
Esokkan pagi saya berpakat dengan bini abg bawak mak kerumah Mami tu..Saya Usung mak dengan bini abg,Ya Allah berat makk kauuuu..nak patah pinggang..mak ni berisi sikit tp orgnya tak tinggi mana..Dari ruang tamu rumah nak ke beranda depan 2x letak..nak masuk kereta 2x letak..abg ipar mmg tak ambik peduli dah apa kau nak buat,haaa lantak laa..huhu..perjalanan lancar je..Sesampai dirumah mami..Saya park kereta depan pagar aje sbb tuan rumah tak pelawa masuk smpai dalam..Saya buka pintu kereta nak angkat mak,Yaaa ampun makin berat dari tadi..berusaha jugaklaa kami..sampai terasa sakitnya pinggang tu.3x letak mak atas lantai..Masuk dlm mami mulakan berubat..Yg ni lain sikit, Mami guna kaedah telur..Dia baca surah2 pendek mukaddam,dia alirkan telur tu seluruh badan mak.Kemudian dia pecahkan dlm mangkuk berisi air..Dia kata mak ada guna ilmu kecantikan utk jaga badan..Dari rambut sampai lah ke hujung kaki..Allah,Ujian utk kamikah ini?? Sedih dengar..Saya tanya mak..betul ke? Mak angguk.Saya suruh mak baca apa dia amalkan tu..saya tak faham sangat sebab mak jd pelat sebab strok..Sedang dlm berubat tu,datang cucu kepada mami ni,dia bgtau tengah main2 kat luar,nampak beruk besar dekat kereta saya..rupa dia sama mcm nenek tu..(mak) Allahuakbar..tak terkata saya..Mami pun ada cakap banyak sangat ilmu yg mak belajar dan amalkan masa sihat..Maklumlah mak mertua saya ni bermadu..Dan dia ada sifat yg tak elok sikit..Dalam 2@3 jam kat rumah Mami,kami pun dah standby nak balik,kene angkat mak masuk kereta lagi nih..penat td tak hilang lagi..Nnt minggu depan kene datang lagi utk berubat seterusnya..dan bawak alat2 yg mami tu pesan..Dan dan tengah angkat mak tu...Aiihhh lain benor rasa ringan nih.Saya tengok bini abg,sama pandangan buat tak tau ajelahh..start angkat tu,sampai nak pakai selipar bawak masuk kereta,langsung tak letak mak,memang tak terasa angkat dia..Kami diam smpai rumah sebab tak terkata..Malam tu saya cerita kat suami apa yg berlaku siang td..dia pun heran campur baur dengan tak percaya..heh
Sampai waktu mggu berikutnya, suami nak ikut dan tolong saya bawak mak dia kerumah mami..Saya tak bawak bini abg kali ni..ada sebabnya. Mak pun makannya bukan main selera lagi..tp beraknya jarang2 aje..Mak kuat meragam..malam2 bini abg cerita dia panggil nk suruh garu2 sebab gatal..mak tidur dlm kelambu..mak hanya boleh mengiring sebelah saja..mak kene strok belah kiri. Tangan kaki kiri tak boleh gerak..Mlm2 mak berak,tapi dia buka pampers merata tahi dia..tp yg heran macamana tahi dia boleh sampai di kelambu bahagian atas?? Pelikkan?..Siang2 hari mak merapu,ada org datang nak masuk dalam rumah tak boleh, saya tanya siapa org tu..mana ade?? Mak cakap anak angkat dia..Bini abg bagitau kadang2 tengah tengok tv,dengar ada org cakar dinding rumah..dengar lompat2 atas bumbung..Okay,sambung cerita rumah mami pergi dengan suami td, Saya carita apa yg berlaku selepas berubat pertama kali tu..Mami suruh org yg ada kat rumah mak ambik gambar setiap penjuru rumah..Cucu mami yg sorg tu boleh tengok benda ghaib..So, bini abg tolong buatkan..Saya tunjuk kat cucu mami tu,katanya ada ramai beruk kat rumah mak..Rupanya itulah belaan mak..Allahurabbi,wallahua'lam sebab saya pun tak nampak..Untuk penghabisan perubatan dengan Mami,dia mintak nk kerumah utk bersihkan benda2 tu semua..3 hari lepastu,mami datang dengan cucu dia,..Saya duk dlm jaga mak,Cucu dia sorg duk luar rumah sambil pegang botol air mineral 1.5L tu dengan kayu sugi ..Tak sampai stengah jam dia bawak masuk botol tu..Mami baca ayat2 dia utk bg saya nampak isi dalam..Subhanallah..dalam percaya dan tidak.mmg nampaklah makhluk² berbulu hitam bertaring nyeringai kat dlm tu..berpuluh2 ekor..Kemudian di suruh tanam belakang rumah..Mak pulak,Mami usahakan yg terakhir..katanya kebiasaan selepas beberapa hari mak akan meninggal,takpe kami redho jika sampai masa mak pergi..Selesai dengan Mami..bomoh yg kedua..Duk berjaga2 bimbang mak akn pergi,sedar tak sedar dah 2 bulan berlalu..mak still lagi kukuh diatas tilamnya..
Ada satu hari,abg kandung saya datang rumah nak ziarah mak,dia bagi cadangan srh ambik sorg bomoh ni,lelaki dalam usia 50an..boleh nampak hantu syaitan ni..Saya pun dalam duk jaga mak,Rasa beratnya badan,kepala pun kadang2 sakit sangat..Suami dan anak2 saya jadi leka dlm dunia saya,saya abaikan mereka..tak ambik tahu sangat..kadang² saya jadi baran..Suami tgok saya dah banyak berubah,jd dia buat keputusan nak ambik bomoh yg abg saya cadangkan td..Mlm esokkan lpas maghrib abg saya dan suami pergi ambil bomoh tu..sampai2 saja depan rumah..Bomoh tu dah buka silat macam duk perambat sesuatu..macam nak bergaduh pun ada..Cara Bomoh no 3 ni..kaedah buluh,kain kuning..saya gunting kain tu jadi kecik3 besar tapak tangan..dlam 30 keping jugak laa..Botol kaca..Ok..Dia duk bersila sambil baca2 ayat tangan dia duk libas² rotan td dan Zaapp² dia pekup tengah² rotan tu..abg saya dan suami dah standby kain kuning td atas talam..Bomoh tu macam pegang sesuatu letak ats kain kuning tu cepat² suruh suami gulung2 ikat sebijik mcm popia simpul..hahah..Lama jugak laa..dlm 2jam bertarung rotan..Bomoh tu pulak kata,mak ada tanam minyak dagu..minyak tu ada tuan,tuan dia mak bagi nama dan bin kan nama Mak..😭.Allah..datang bab lain pulak..Nanti Bomoh tu kene datang lagi skli utk yg kedua..Nak buang tuan minyak tu..iaitu ank angkat mak..yg duk keruk² dinding rumah tu..
Mak pulak lepas tu semakin menjadi² merapu srh buka pintu org datang nk tengok dia sakit..Saya tanyalah mak..betul ke apa yg bomoh tu cakap..Mak kata betul.Lama sangat dah dulu mak tanam dlm botol bawah tangga tu,kata mak..🤦♀️..Dia la duk teman mak utk jaga rumah ni..Ya Allah..Jauhnya mak mertua aku terpesong..Sebelum sakit dia solat mengaji tp macammana laa boleh buat semua tu..
Patutla sebelum² ni ada jiran rumah mak bercerita ke saya..malam2 pernah nampak beruk atas siling rumah muka sebiji macam mak mertua saya..Allahu..Dulu saya tak percaya sebab saya dan ank cucu lain tak pernah diganggu oleh belaan2 mak..kami pun tak tahu benda tu ada..
Seminggu lepastu datang lah lg bomoh 3 ni,macam biasa dengan rotannya..kain kuning zaap³ bungkus..Sudah bungkus masukkan dlm botol kasi padatkan dengan pasir..buang dlm sungai..botol tu tenggelam sbb berat pasir..Saya tya jugak suami..apa rasa masa duk ikat popia tu..Dia kata rasa berat,ada rasa biasa je ada rasa panas..ade jugak rasa gedik²..hahah..Katanya Semua saka2 kawan² mak anak angkatnya dah bungkus..takda tinggal apa dah..Saya pun Diubat jugak sebab ada yg menumpang tenggek kat belakang..lepas tu mak mula nampak menyusut badan dia..saya pun alhamdulillah kembali mcm biasa..
Dah sebulan berlalu..Rasa nampak mak dah ok..xde merapu apa..kami lega tengok..cuma semakin susut jelah..makan pun dah kurang..
Langkah seterusnya nak pastikan mak dah bersih kami bawak mak ke perubatan islam Daru Syifa terdekat..Ada pulak datang kisah lain..nantikan Part 3 ya..
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
..
..
.
..
.
.
.
.Teruskn ke part 3.. yer..
YOU ARE READING
Welcome To My Nightmare
HorrorBermacam2 cerita hantu dan pengalaman ku dan ahli keluarga ku sndiri...ada yang lawak, menyeramkn dan pelbagai lgi.. . Ingin mengetahui pengalaman ku? Sila lah baca dan untk rse best lagi cuba imagine korg dalam situasi tu okeyh.. hehe.. . Cerita n...