PENGALAMAN JAGA MAK MERTUA.
Part 4..Last..
Genap 100 hari mak tinggal dirumah saya,pukul 7.30 mlm hanya tinggal sisa2 penghabisan usia..Malamtu mak di jemput penciptanya..Bermula dari waktu maghrib..sehinggalah pukul 2.45 pagi,lebih kurang 7-8 jam mak bertarung sakaratulmaut..Allah,ampunilah ibu mertuaku ini..hanya ini hari terakhir dia bersama kami..kau permudahkan lah urusan sakarataulmautnya Ya Allah..Sakit,pedih ,seksa..Semua terungkap di wajahnya..Ampunkan diatas dosa2nya..Tak sanggup lagi nak tengok azabnya itu..Kalau nk diceritakan,saya bukan lah menantu pilihan mak,saya bukan yg terbaik utk mak..Dan saya jugak yg terlalu banyak mak hina..mak benci saya..tp Alhamdulillah..saya kotakan janji saya dengan mak..sakit mak esok2 inshaa allah saya akn jaga mak mcm ibu kandung saya..Saya tak akn simpan semua tu dalam hati saya..Saya ampunkan semua tu demi permudahkan perjalanan mak kembali ke rahmatullah..
Alhamdulillah proses pengurusan jenazah mak berjalan lancar..Masuk bab pengebumian,sampai ditanah kubur..Abg dan ahli2 kariah kubur dah ready kat sana..Proses nak masukkan mak dalam liang lahad mcm ada masalah..liang kubur tak panjang,kaki mak tak lepas nak masuk..Tukang gali terpaksa ejaskan lagi nak bg lepas kaki masuk dalam..2x korek masih tak lepas jugak..nak kata kaki mak makin panjang tak nampak perubahan pun..nak kata tukang salah ukuran dah 2x korek kasi panjang..Okay gali lagi utk ke tiga kali..Masih jugak sama..sipi2 aje lagi ..Tiba2 Anak jantan sulung mak,Praaapppp....Allahuakbar..Dia tekan kaki mak paksa kasi lepas..Tak terkata semua yg ada kat situ..😭😭 Mungkin dah bahagian mak macamtu..Sedih saya..
Lepas tu takde apa yg tinggal..semua bersurai..Kembalinya kami dirumah..Tengok saya tempat tidur mak..barang2 kain2 mak kat situ..Tamu masih kunjung tiba..penat kami tuan rumah dengan 1 mlm tak tidur,amat2 letih..kunjungan tamu paling akhir jam 10 mlm..Mlm tu takde buat tahlil lagi utk mak..Sebab kami kepenatan..Selepas kemas2 mana patut lbih kurang pukul 11 lbih kami pakat² sama anak2 tidur di ruang tamu aje..temankan anak..
Anak2 Suami semua dah lena diulit bantal masing2,Tapi saya ni mata mengantuk amat sangat hati pulak rasa keras tak mau tidur..Tengok jam pukul 12.30 mlm dah..Pusing kiri kanan,masih jugak tak boleh lelap mata ni..Hahh sudahh..Saya letih sgt..Kebiasaan saya mudah lena tp malam tu tidak pulak..Jam gerak ke pukul 1 pagi..Angin sepoi2 rintik embun kedengaran sudah..Kenapa saya ni???? ..Tengkuk dah rasa haus,dahaga badan penat pulak nak bangun..Tapi baru perasan sejak jam 1pg mata asyik kebil²..pejam kejap bukak balik..tp badan tak bergerak langsung..Lampu kami tak tutup dibiarkan terang dalam rumah..kebiasaan kami bergelap samar2 aje..Jam dinding hanya depan saya saja..tak payah nak paling2 kepala..Tengok jam hampir pukul 3 pagi..Ya Allah..kenapa saya ni...
Tiba²..sayup² dengar salakan anjing..saya makin gelisah..Saya paling kat suami,Lena benar diorang tidur..Time tu jugak terasa angin lembut bertiup kedalam rumah..Tak selesanya saya...Rasa macam ada sesuatu je diluar rumah..Dannn...tanpa terfikir di kepala yg mengantukni..Dengar lah satu suara Sebijik memang tak ubah suara mak memanggil anak dia,suami saya.."Naiimmmmm"...Ya ampunn, Perasaan saya time tu dah macam mayat hidup..Kebas satu badan tak bergerak..Dalam pedih mata saya pejamkan jugak mata ni..Tak sanggup saya nk tengok dekat tingkap belakang saya tidur tu..Dekaatt sangat..Memang Yakin dan pasti saya belum tidur dan bukan mimpi...Dalam tak sedar, tertidur jugak saya dlm kekerasan tu..😅..Nak terkencing pun ada...Sedar2 dah subuh suami kejutkan..Saya tak cerita kat siapa2 tentang peristiwa malam tu..Esokkan hari, tak sanggup dah saya nak terulang balik peristiwa malam tadi..Cukuplah sekali..Saya kemaskan semua tempat tidur mak,bantal2 mak saya letak diluar rumah..cadangnya nk bakar je..tak mau tengok dah semua tu dlm rumah..saya jadi takut..Mlm kedua, saya ajak suami tidur dalam bilik je,biarkan anak² tidur luar sebab mereka dah biasa..
Sebelum tidur, kami sembang2 pasal mak,pasal tamu2 yg datang ziarah..tiba2 Prusshhhhh...macam segenggam pasir orang lempar atas atap betul² tempat kami tidur..Terkedu kami seketika..Suami bacakan surah2 pelindung ,Alhamdulillah tak berlarutan diganggu..Esokan hari ke 3 mak pergi..saya pun ceritalah semua yg berlaku pada mlm pertama diganggu kepada suami..Lepas solat Saya bacakan surah Yassin tiap malam dengan niat hentikan gangguan itu..
Kalau ikutkan sepanjang peninggalan mak,banyak perkara2 menakutkan yang pelik2 berlaku dirumah kami..Sehinggakan saya takut nak duduk sorang2 dirumah.Kisah akhir saya ceritakan bagi menutup episod ni..Selang sebulan mak pergi..pkaian mak semua saya buang,sebab mak pernah kata..Dia tak suka orang ambik pakaian dia bila dia mati esok2..Saya tengok kain batik ada 3@ 4 helai yg mak tak guna masa sakit haritu..saya nak buang rasa sayang..Jadi,saya pun mintak izin suami nak pakai..Saya ambik kain batik tu..Satu hari saya guna satu, haritu saya perasan yang saya susah nak kencing..rasa macam nak kencing tapi tak keluar..seksanya saya ..Tak pernah pulak saya ada masalah nak buang air ni..tapi fikir2 mungkin kebetulan nak jadi kot..saya hanya urut² perut dengan minyak aje..Tapi masih berlarutan sampai 3 hari..Hari ke empat mak saya datang rumah,saya bagitau mak saya sakit tak boleh nak kencing..Dah 4 hari tak buang air besar ni..perut senak sangat..Mak pun ajaklah ke klinik..Dalam perjalanan tu,saya hanya berkain batik..Mak tegur saya,kain siapa pakai tu?? Tak pernah tengok pun sebelum ni?? Saya cakaplah arwah mak mertua punya..
Dengan tiba2 rasa macam ada orang jentik telinga cakap mak mertua kau punya!!! Aduiii kenapalahh saya boleh tak perasan, 4hari saya gilir2 pakai kain arwah mak punya..teringat saya kata² arwah haritu..Dia tak suka orang lain pakai pakaian dia..Allah...Kami berpandangan...Takpelah,alang2 pergi biar sampai ke klinik dulu..Doktor hanya bagi ubat untuk lawas kencing aja..kalau berlarutan lagi datang balik keklinik..Sampai rumah saya terus tukar kain yang dipakai tu..Saya kumpul semua sekali yang ada..masukan dalam plastik hitam..Pergi buang dlm tong sampai jauh2 dari kampung...Dengan harapan saya tak sakit lagi..Malam tu lepas solat..Rasa nak kecing macam nak pecah pundi kencing..
Saya ketandas dan...Alhamdulillah..Macam lepas beban batu dikepala..macam lepas hutang berjuta..Allah..tak sangka saya sampai macamtu sekali penangan peninggalan arwah mak...Nau'zubillahiminzaalik..Harap2 takde dah menda² yang tak terduga berlaku lagi..sungguh saya penat..penattt sangat..Sudahnya Saya satu keluarga pergi Daru Syifa haritu minta ustaz buatkan air kuatkan semangat kami..Syukur sangat..setelah 4 tahun berlalu..walaupun sesekalinada jugak datang gangguan kecik² tu..anggap itu biasa2 je..Takde lagi yg dahsyat² macam sebelum ni..
Itulah sedikit sebanyak pengalaman saya sepanjang jadi seorang menantu arwah mak..Abg ipar saya pun dah meninggal jugak tahun 2018..Tinggallah suami saya seorang dengan isteri dan ank2nya ..Doakan kesejahteraan kami sampai Syurga ya kawan2..
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.Hey gais.. so this story from my mother.. pengalaman aku jugk.. ataupun pengalaman kami sekeluarga.
Tamat kisah yang pertama.. nnti ada smbungn cerita lain pulak okeyh..
YOU ARE READING
Welcome To My Nightmare
HorrorBermacam2 cerita hantu dan pengalaman ku dan ahli keluarga ku sndiri...ada yang lawak, menyeramkn dan pelbagai lgi.. . Ingin mengetahui pengalaman ku? Sila lah baca dan untk rse best lagi cuba imagine korg dalam situasi tu okeyh.. hehe.. . Cerita n...