Besok pagi aku bagun lambat. Letih sangat le kan, keje kuat siang hari semalam tu. Bagun pun sebab dikejut ibu aku yang mebebel tapi tak marah. Terus mandi dan bersarapan pekngah (orang selatan sebut lempeng) dan gulai ikan kembong dan teh 0. semua ni favorite aku dari kecik sampai sekarang. Bapak aku tak kelihatan. Selalu nya kalau disebelah pagi, bapak akan berada dirumah samada tengah membasuh dan mengilap kete jenis austin cambridge yang digunakan manager estate atau membaca surat khabar jawi yang dibawak balik selepas kerja. Mungkin pagi ini manager ada urusan diluar estate dan bapak aku dah kuar untuk menghantaranya. Kerana sudah biasa dengan keadaan itu, aku pun tak tanya ibu aku kemana bapak aku pergi. Selepas makan aku tolong kemas dan basuh pinggan n cawan. Sambil sambil itu aku pasang telinga kot kot terdengar suara kakak selvi atau pun mohan dari sebelah. Tapi sunyi. terpikir jugak mana pergi mereka berdua ? Selalunya riuh dan bising kalau mereka berdua ada kat rumah sebelah.
Ibu aku kuar dari bilik dan aku perasan ibu telah salin pakaian dan berbaju kurung yang terbuka dibahagian dada. Tak lah sendat tapi menampakan juga tonjolan tetek nya yang besar disebalik bayangan coli nya yang nampak . "Ibu nak kemana ni pakai lawa lawa" tanya aku. "Bapak kejab lagi nak kena hantar tuan David dan Madam Rebecca ke stesen keretapi Seremban. Mereka naik train pi Singapore pi cuti. Tuan David bagi ibu tumpang sekali. Lepas hantar mereka bapak dan ibu nak pi singgah umah pasksu dekat kem terendak". (Paksu aku keje askar, bertempat di kem terendak, melaka). "Nak ikut ibu, nak ikut" aku cepat cepat merengek. "Mana boleh, kan tuan David tak suka orang lain tumpang di belakang, kalau Madam Rebecca ada naik kete sekali" "takpe ibu dan pesan kat valli untuk tengok tengok anak ibu ni'. Betol jugak cakap ibu aku, kalau Tuan David dan Madam Rebecca naik kete sekali, memang sape pun tak boleh tumpang seat belakang. Khas untuk mereka berdua sahaja. Hanya bila seorang baru dibenarkan ada penumpang lain. Itu pun jarang jarang. Pada masa yang sama, bila ibu sebut nama makcik valli, aku dah mula bayangkan tubuh bogel anak nya Selvi. "Dok tesengeh sengeh pasai apa?, pi ambik beg baju atas katil ibu " tegur ibu aku sambil tersenyum. Aku tersipu sipu. "Ibu tak balik ke malam ni? tanya aku sambil membawa beg kain yang disruh ibu tadi. "Kami tido umah paksu malam ni. ibu dah masak nasi dan gulai lebih. nanti panaskan je. Malam nanti ajak Mohan teman" jawap ibu.
Belum sempat aku bertanya lanjut dengar bunyi hon kete. Ibu dan aku kuar, nampak bapak aku sedang membuka boot kete. Aku masukakan beg dalam boot. Sambil itu aku ditegur Tuan David yang dudok disebelah kiri seat belakang " hi young man, how are U". "I am fine sir" jawap aku sambil menghulur tangan kanan untuk "shake hand" dengan nya. Memang aku telah dilatih untuk memangil nya "sir" dan shake hand bila bertemu dengan nya atau dengan mana mana manager estate yang lain ". Pada masa yang sama Madam Rebecca yang sedang mengipas dirinya dengan kipas cina (kipas kecik. Zaman tu mana kete aircon da?) "Hi handsome, are you not going to shake my hands? Tuan David yang tengah shake hand dengan aku, cepat2 tepuk tangan kiri nya keatas bahu kanan aku dan berkata "cehhpatt, neentthi keena merah. ladies first. always" dalam loghat inggeris nya. Aku berlari kesebelah kanan kete dan menghulur tangan aku kepada Madam Rebecca sambil berkata "enjoy your holidays madam". Sambil shake hand dengan aku, tangan kiri nya mencubit lembut pipi kanan aku dan bekata " thank you darling, bless you." dan berpaling kepada ibu aku yang telah pun dudok di seat hadapan kete "Nab, you mark my words, he is going to break a lot of ladies hearts" dan terus ketawa. Tuan David dan ibu bapak aku turut ketawa. Aku tak pasti sama ada ibu aku paham apa yang dicakap Madam Rebecca. Bapak aku boleh bercakap inggeris, ala kadar, belajar mungkin dah lama jadi pemandu manager manager yang berbangsa inggeris. Beliau yang berkeras aku bersekolah aliran inggeris.
Semasa aku sedang shake hand gan Madam Rebecca, aku nampak emak Selvi kuar dari kuaters nya dan berjalan ke arah kami. Sampai sahaja dekat kete, beliau dia tegur Tuan David " Hello tuan" tunduk sikit agar nampak Madam Rebecca yang masih memegang tangan kanan aku dan juga berkata "Hello Madam". " Hello Valli, how are u? siihatt?". Emak Selvi angkuk anguk kan kepala dan jawap ringkas "ok" "ok". Ibu aku plak pada masa yang sama memperingatkan "Valli jagan lupa, tolong tengokkan ye". "Kak Nab, jagan takut la, Valli jaga. Mendengar jawapan Valli, Tuan David menambah "yes Valli. jega dia baaiik baaikk. my future assitant. Ok lets make a move". Bila dikenang kembali, masin jugak mulut Tuan David, walaupun jadi assitant kepada manager lain. Tuan Paul. Aku dengan emak selvi melambai tangan sehingga kete hilang dari pandangan. Sambil berjalan balik ke kuaters, emak selvi bertanya "Ni sapediah? (Kamu dah makan?) tanya emak selvi. "Eppotan pasiaridden amma". (Baru saje tadi sarapan pagi mak). Aku dah dari kecil dah biasa panggil emak selvi "amma" (Mak), mungkin terikut ikut selvi dan mohan memanggil nya amma. "Yaan awallulatedu pasiaretteke? Mani oneachi? (Pasai apa lambat sangat sarapan pagi. Ni dah pukoi 1). "Tunggediah"? (tetido ke?) Aku hanya menganguk. Aku perasan yang valli amma senyum. Aku bertanya "amma ennge selvi? Mohan ennge? Kannam? (Mak mana selvi, Mana mohan, Tak nampak?) "Rendeperum Mary aunty koode, veliyeh pooidangel" (Dua dua dah kuar gan unty mary). "Neete pura, selvi koodiah suttuhne. pattahtah? amma valli tambah. (Satu hari kemarin dok ronda dengan selvi. tak cukupkah). Aku angguk je tak jawap. Gelabah. takut amma valli tahu apa kami buat siang arai tu. Tapi aku masih perasan amma valli dok senyum.
Sampai je kat pintu kuarters, "Amma karvadduh kari samecikrrikan. Kunjom sapederiah? ennoku kawrvadduh kari na romba pudikum?" (Mak masak gulai ikan masin. nak makan sikit? Hang memnag suka sangat gulai ikan masin?) "Viddukullah wah" (Mai masuk umah). Aku terus ikut amma valli masuk kuaters nya. "Ukkaru, amma kari sooreh podderan. Senthe sapedulam " (Duduk, mak cedok kari dan nasi. Kita makan bersama). Umah amma valli tak ada meja makan. Jadi kena duduk berisila atas lantas yang dilapik tikar mengkuang masa makan atau berborak masa lepak. Aku tolong hampar tikar dan mengambil pinggan makan, air masak kosong yang telah di isi dalam botol dan terus duduk bersila. Dah biasa pun kat umah amma. Semasa amma valli tunduk untuk meletekan gulai, baru aku sedar amma pakai apa yang orang india sebut "jaket blouse". ianya baju pendek paras bawah tetek, nampak pusat dan perut dan dibahagian atas "low cut" yang nampak pangkal tetek dan berkain batik. Nak kuar biji mata aku bila nampak pangkal tetek amma yang seolah olah berebut nak kuar dari blouse nya. Amma bagun ke dapur balik. aku perhatikan punggong yang besar jugak begerak ikut tempo jalan nya. Amma valli balik semula dengan nasi yang telah dimasukkan dalam mangkok sekali lagi tunduk untuk meletakkan mangok nasi. Sekali lagi aku dihidangkan pandanagan pangkal tetek amma valli. Tapi kali ini macam lama sikit dia tunduk . "konjom kireh irruku. poreche venddika. vennema? " (ada sayur sikit. bendi goreng. Nak tak? ), amma cakap tapi masih lagi dalam keadaan tunduk sambil tersenyum. Aku hanya dapat mengganguk. mulut telopong. tekak aku kering. jantung bedebar. Perasan ghairah semasa selvi menghisap butoh aku semalam timbul kembali. Butoh aku dah mencanak dalam seluar pendek. aku plak tak pakai seluar dalam.
YOU ARE READING
Estate
Fantasykisah lampau seorang graduan melayu yg bekerja diladang getah (org putih panggil estate) pada awal tahun 80an. Liku2 hidup dia didalam hutan ladang getah yang jauh dai bandar. mengurus beratus ratus pekerja yang kebanyakan berbangsa india yang t...