Saperti yang aku telah ceritakan sebelum ini, aku dibesarkan didalam sebuah ladang getah ("Estate") disebelah utara semenanjung. Kalau yang sering mengunakan lebuh raya uatara selatan, akan dapat lihat sebuah banglow usang disebelah kanan lebuh raya selepas tol Sg petani utara menghala Alor Setar.
Bersebelahan bunglow ini lah terletak kuaters yang diduduki keluarga aku dan dua keluarga lagi yang terdiri daripada Ganesh, isterinya Valli dan Terrence d'silva dan isterinya Mary. Kedua dua couple ini dalam lingkungan umor 40an. Susun atur lebih kurang sama disemua estate termasuk estate yang aku bekeje (dua tiga tempat jugak sehingga aku berhenti). Bunglow pengurus dan disebelah nya tiga kuarters untuk staff yang berkaitan pejabat, termasuk pemandu peribadi pengurus. Kuaters untuk penyelia atau kangani agak jauh kebelakang bunglow skit, mungkin dalam 80 atau 100 meter jaraknya. Terrence menduduki kuaters yang paling rapat dengan bunglow, berbangsa ceylon adalah penyelia akaun. Ditengah nya Ganesh, isteri dan dua orang anak nya dan keluarga aku dikuaters ujung sekali. Ganesh adalah bekas penyelia yang telah dinaikkan pangkat sebagai Field Officer dan sedang berkursus mengenai penanaman dan penjagaan kelapa sawit. Banyak estate telah mula menumpukan kepada penanaman kelapa sawit yang dah mula digelar "golden crop" disebabkan permintaan pasaran yang tinggi dan pulangan yang lumayan. Pengurus atau estate manager pada masa itu adalah seorang Dustin MacDowell. Kalau sekarang sure diberi gelaran Macdonald. Zaman tu tak ingat dah ada KFC tau MacD ke? Orang nya tinggi, agak dekat2 tujuh kaki. Tak tau berat badan berepa tapi lebih kurang size ahli gusti yang jadi pelakon tu, the Rock. Terrence yang aku kira dah tinggi berbanding degan pekeje india2 yang lain dan jugak Ganesh, hanya separas dada Dustin. Jadi bahan ketawa aku dan anak2 Ganesh bila kami tengok bapak mereka yang tepaksa mendongak untuk becakap dengan nya. Lebih2 lagi David suka becakap dengan pembantu2 nya dengan membelakangkan matahari naik, menyebabakan yang menyepetkan mata kerana silau cahya matahari.
Dustin seorang bujang dalam linkungan umor 40 tahun. Kira muda jugak tuk menjadi pengurus. Orang nya rajin dan tidak heran kalau sebelum terbit matahari beliau sudah bersama penyelia2 untuk uruskan penghanataran pekerja pekerja ke lot menoreh yang dijadualkan atau lot penanm semula kelapa sawi untuk menganti pokok getah . Lepas itu beliau akan terus ke pejabat atau buat rondaan. Selalu nya semasa rondaan beliau akan ditemankan Terrence atas alasan Terrrence fasih bahasa inggeris, tamil dan melayu. Selepas rondaan beliau akan singgah rumah Terrence untuk sarapan pagi yang disediakan Mary istri Terrence yang pandai masakan barat. Mary juga fasih bahasa inggeris.
bila balik sekolah atau cuti sekolah aku banyak menghabiskan masa bermain dengan anak2 Ganesah yang seramai 2 orang. 1 prempuan Selvi yg sulong umor 15, dan yang bomgsu laki2 mohan umor 14 tahun sebaya dengan aku Banyak masa kami habiskan merayu dalam kawasan estate mencari buah getah, lastik burong, cari spider untuk buat lawan atau mandi sungai yang mengalir dalam estate sambil mencari ikan kaloi tau ikan lawan2. kalau tidak kami akan melepak di rumah mereka atau rumah aku untuk makan n minum. selvi kami pangil akka (kakak). Wlaupun kami bertiga selalu juga begelut dan bepeluk semasa bermain atau mandi sungai tidak pulak timbul apa2 pkiran serong dalam kepala otak aku. Pada hal ada masa juga aku menindih tubuh selvi dan badan mengesal tetek nya untuk paksa nya mengaku kalah semasa main dan begitu jugak mohan keatas tubuh akka nya. Hingga satu hari????
Cuti sekolah penggal kedua tahun 1989 aku dan selvi saperti biasa pagi2 dan keluar merayu macam biasa dan cadang untuk mandi sungai .Ibu bapak mereka Ganesh dan valli telah keluar ke bandar untuk membeli belah untuk menyambut perayaan "pongal" dan telah bawak mohan bersama. David telah membenarkan bapak aku yang jua pemandu peribadi nya membawa mereka dengan kereta rasmi nya. Emak aku pun ikut sekali. Ponggal adalah perayaan menyambut musim menuai. Semasa hendak balik Selvi mengajak aku ikut menuju belakang kuaters kami tinggal. Aku heran bertanya kenapa? Selvi jawap "aperam ni paru" (nanti hang tegok le) n membuat isyarat sruh diam dengan meletakan jari telinjuk nya dekat bibir nya. Bila dah dekat agak dekat belakang kuaters, aku degar suara pompuan merintah. ahhh ahhhh ahhhh. yes david, yes david. Aku cam suara mary isteri terrance. Lagi pun Mary saje yang fasih bercakap inggeris kat kuaters tu. Selvi bisik ke dalam telinga aku "mary ye kambu podarang" (Dia tengah menutuh mary"). "Yaru"? (sape?) Manager jawap nya. Ni paake poria?? (hang nak tengok ke?) Aku menganguk mcm orang bodoh. Selvi sengeh dan berkata "anthe santule eddieh paru" (hamg mengendap kat celah lubang tu) sambil menunjukkan rekahan diantara papan dinging bilik tidur kuaters terrence.
YOU ARE READING
Estate
Fantasykisah lampau seorang graduan melayu yg bekerja diladang getah (org putih panggil estate) pada awal tahun 80an. Liku2 hidup dia didalam hutan ladang getah yang jauh dai bandar. mengurus beratus ratus pekerja yang kebanyakan berbangsa india yang t...