19

253 67 15
                                    

"Adu, sakit perut

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Adu, sakit perut." Aryna terbangun daripada tidur nya. Mata nya digosok perlahan. Tangan nya meraba sekeliling.

"Adui, mana lampu suluh aku ni." omel Aryna. Setelah menjumpai nya, dia terus mengorak langkah ke tandas.

"ah, lega." kata Aryna. Kelihatan lampu pelita di dalam bilik Nek Salmah masih terbuka. Sudah pukul 2 pagi namun orang tua itu masih belum tido.

"Nenek. Kenapa tak tidur lagi?" tanya Aryna. Nek Salmah yang elok bertelekung itu menoleh kebelakang. Aryna duduk disebelah nenek nya.

"Nenek tahajud. Esok kamu periksa kan?" tanya Nek Salmah. Aryna mengangguk perlahan. Debaran di hati itu tidak daat diungkapkan.

"Kalau kamu takut, baca doa banyak-banyak. Jangan stress bila menjawab. Semua akan okay punyaa." kata Nek Salmah. Aryna ketawa kecil.

"Apalah nenek ni. Ye, Aryna akan buat yang terbaik!" kata Aryna dengan yakin.

"Nenek, macam mana nenek kenal Doyoung?" Nek Salmah yang sibuk berzikir membuka mata nya sedikit. Cucu sulung nya itu dipandang lama.

"Kenapa nak tahu?"

"Saje."

"Ingat sebab ada hati kat dia. Baru nenek nak tolong." kata Nek Salmah. Berdesing telinga Aryna mendengar kata-kata Nek Salmah itu.

"Dia dah bertunang." kata Nek Salmah. Mata Aryna membuntang luas. Tidak sangka Doyoung yang cerewet itu sudah berpunya.

"Yeke? Kenapa Aryna tak tahu? Kenaa nenek tak bagitahu?" soalan demi soalan dilontarkan. Nek Salmah senyym segaris.

"Biarlah rahsia.."

........................

"Alat tulis semua ada?"

"Ada."

"Pembaris,pemadam, pensil?"

"Ada.

"Dah sarapan? Dah mandi?"

"Kau jangan tangan soalan bodo boleh tak?" kata Aryna. Doyoung berdecit kecil. Mereka berdua menunggu dengan sabar diluar dewan peperiksaan."

"Sebelum jawab soalan, baca doa. Tenangkan hati. Masuk dewan kaki kanan. Jawab dengan tenang. Jangan—"

"Shush!" Aryna menunding jari nya kepada Doyoung. Takut lelaki itu melihat Aryna marah.

"Nenek tak ikut ke? Dia sakit ke?" tanya Doyoung. Aryna mengangguk. Dalam 5 minit lagi, dia perlu masuk ke dalam dewan peperiksaan.

"Oklah, bye. Jawab elok-elok. Semoga dipermudahkan." kata Doyoung dengan satu senyuman manis. Cermin mata hitam dan mask nya dipakai.

"Takde sasaeng pun kat sini. Alahaiiii." kata Aryna. Doyoung mengflip rambut.

"Apa bermesra depan cikgu ni? Aryna, pergi beratur sekarang." kata Cikgu Amirul. Aryna yang ketakutan terus berlari pergi dan Doyoung terus berlari kerana malu.

"Tak kesian ke? Aku ni single lagi. Jelesss."omel Cikgu Amirul.










ego. dy✔Where stories live. Discover now