Di rumah usang
Moon: mana Khai ni?
Iman: mungkin tak sampai lagi.
Khai: ekhem. Cepat betul korang sampai?
Chris: kitorang baru sampai lah.
Khai: aik? Korang pun ada?
Bulat: diorang selamatkan kitorang tadi. Itu yg kitorang team up.
Khai: ohh
Moon: Khai! Kau ada jumpa apa-apa tak?
Khai: Zass dgn aku jumpa 2 kotak yang mungkin boleh tolong kita tapi dah kena rampas dengan Rudy. Sekarang Zass pergi ambil balik. Korang pulak ada jumpa apa-apa ke?
Iman: kami ada jumpa peta yang menunjukkan cara yang cepat untuk ke kem tu.
Khai: wah! Iya? Mana peta tu?
Iman: nah
Khai mengambil peta itu lalu menganalisis.
Khai: hmm.. peta ni ada tunjuk 4 laluan untuk ke kem tu. Tapi semuanya bertentangan arah. Aku tak pasti yang mana satu selamat dan mana satu tak selamat.
Jet: bagi aku check kejap.
Khai: nah
Jet mengambil peta itu lalu melihat 4 laluan ke kem.
Jet: peta ni macam nak kelirukan kita je. Aku rasa tak ada laluan yang selamat sebab 2 laluan yang aku,Bulat dan Chris lalu, awal-awal dah kena serang.
Moon: maknanya peta ni tak ada guna langsung lah?
Jet: aku tak kata pun yang peta ni tak ada gunanya.
Jet membentangkan peta itu ke atas tanah. Semua mula merapat untuk melihat peta itu.
Jet: korang tengok ni. Berdasarkan laluan yang ditunjukkan pada peta ni. Ada satu tempat yang 4 laluan ni akan bertembung.
Chris: betullah..
Iman: jadi kenapa Jet?
Jet: jadi--
Khai: jadi kita kena pergi tempat tu kan Jet?
Jet: kau ni pun Khai. Bagi la aku habis cakap.
Khai: heheh. Aku pun nak cakap jugak.
Jet: kalau macamtu kau je la yang cakap.
Khai: sorry. Aku dah tak tau nak cakap apa.
Jet: kalau macamtu diam. Jangan potong apa yang aku nak cakap.
Khai: okay ii
Jet: memang betul apa yang Khai cakap tu. Jadi kita kena pergi tempat tu dan--
Bulat: kita nak buat apa pergi tempat tu?
Jet: haih. Kita pergi tempat tu sebab itu la laluan untuk ke kem..
Bulat: ooo
Iman: kejap. Kita tak perlu gali tempat tu untuk sampai ke kem tu kan?
Jet: malangnya.. Ya, kita kena gali.
All: what?!
Bukk
Semua memandang ke arah punca bunyi itu. Terlihat Zass yang tersungkur jatuh akibat terlanggar batu sambil membawa satu kotak bewarna biru.
Chris: Zass! Kau okay tak?
Chris terus pergi ke arah Zass lalu mengangkat kotak dan pergi balik ke tempat duduknya. Zass hanya memandangnya dengan muka '😑'. Zass bangun lalu menyapu debu pada pakaiannya dan pergi ke arah mereka yang sedang melihat Chris membuka kotak biru itu.
Krekkk
Chris: tada!
Bulat: wah! Makanan!
Bulat terus merampas kotak biru itu. Moon memandangnya tidak puas hati.
Moon: aku pun nak jugak!
Bulat: tak boleh!
Melihat perkara itu, Zass mengeluarkan satu lagi kotak yang bewarna hitam lalu meletakkannya di tengah-tengah mereka. Moon terus mengambil kotak itu lalu membukanya. Wajahnya yang ceria bertukar cemberut.
Iman: kenapa Moon?
Moon: ini alat apa sebenarnya?
Moon meletakkan kotak itu ke tengah semula. Semua orang melihat ke dalam kotak itu.
Khai: wah! Ini alat gali!
Jet: kalau macam tu senang la nanti kita nak gali tanah!
Tiba-tiba Zass mencuit bahu Khai. Dia menunjukkan jarinya ke arah satu tempat. Khai melihat tempat yang ditunjukkan oleh Zass.
Khai: eh? Apasal Roza, Mika dan Rudy pengsan tu?
Semua terus memandang ke arah Khai lalu melihat ke arah tempat yang Khai pandang. Mata mereka membulat. Zass menunjukkan bahasa isyarat. Khai yang memahai bahasa isyarat itu hanya mengangguk faham.
Khai: Zass jumpa diorang memang dah pengsan, sebab tu dia bawak diorang ke sini.
Moon: diorang pengsan? Seriuslah? Haritu bukan main nak berpecah. Acah kuat. Sekarang dah pengsan. Bagus sangat.
Iman: tak baik la cakap macamtu Moon.
Moon: hm ye lah.
Chris: jadi kita nak buat apa dengan diorang?
Jet: kita biarkan je diorang. Esok kita gerak ke tempat tu, kalau diorang masih tak sedar, sesiapa angkat lah diorang.
Moon: tak kan aku kena angkat pulak?
Jet: dah kau dengan Iman je perempuan. Kalau tak nak angkat, seret je.
Bulat: jahat betul kau.
Jet: aku cakap je. Terpulanglah nak buat apa.
To Be Continue
Maaf lambat update😅
Maaf jugak kalau bosan😅🙏🏻
YOU ARE READING
FINALLY WE MEET AGAIN (BBB AND EA) *discontinued*
Action(Slow Update😁) Mengisahkan Ali yg selalu dihina oleh rakan akademinya, akhirnya keluar kerana tidak tahan dengan rakannya dan mahu mencari seseorang yg sudah lama tidak berjumpa.. Setelah mereka berjumpa, mereka sangat gembira dan tidak ade hinaan...