1167 думи
Чувстваме се свободни, защото ни липсва необходимия език, за да формулираме липсата си на свобода.
Славой ЖижекОт милиони години насам хората са се развивали и с малки, но жизненоважни, стъпки са се приближавали до това, което сме сега. Първите ни крачки с изправен гръб са били последвани от първите членоразделни звуци, а те от свързаната примитивна реч. Еволюцията се е стремяла всевъзможно да намалява усилието, което ни отнема, за да комуникираме. В началото ни е отнемало много енергия само за да предадем значението на една днес проста дума като “утре“. Можете ли да се представите колко по-трудно е било да се пресъздава чрез движение една такава абстрактна и изключително ценна за оцеляването концепция като времето? Не можеш да посочиш “днес“ и “утре“ в природата нито пък да ги изобразиш на пещерната стена, а трябва да ги съградиш и обясниш, щом нуждата е належаща. И така съществуването ден за ден с приоритет оцеляването се е превърнало в живот. В редицата маловажни за телесна ни обвивка събития, които държим толкова близо в сърцето си.
Езикът е стелата и пергамента, които могат да започнат или прекратят конфликт. Едно опасно оръжие в ръцете на своеволния и невнимателен човек. Всички ние можем да размахваме това острие, за да се насладим на блясъка му, но често забравяме,че то може да наранява. И именно тази забрава е любопитен обект. Любопитен и напълно предсказуем, защото както ти, така и всички хора имаме удивителната способност да изтласкаме негативното и често да премълчим неприятното. Виждаме това още в зората на християнството - при превеждането на езическите богове в християнски вид, по този начин нарочно изпускайки някои “небогоугодни“ детали. В цивилизацията ни, диктувана от тази световна религия, тези тогава новости сега са традиционни и фундаментални ценности за милиони жители на планетата ни. Доказателства за подобни дейности могат да се открият и в XXI в. Един всеизвестен пример е стигмата около хората психични разстройства, различни от депресия и тревожност, защото независимо от достойните дела на такива индивиди, различното е страшно. Несъзнаваното е земя на мрак, ужас, бълващи огън, змейове, блудници, съблазняващи верните миряни и най-просто казано - то е място, за което всеки обикновен човек би желал да не си спомня.
А накъдето са насочени мислите, натам отива развитието и на човека, и следователно - на неговия речник. Самите основи на този речник подлежат на реконструкция веднъж щом навиците на индивида са променени в коренно различна посока. Лесноразбираем пример е този със смяната на областта на реализация или обекта на силни чувства, но ремонт протича дори поради малки манипулации, които извършваме със себе си. Не е случайност, известните влиятелни фигури в социалните медии, още познати като инфлуенсъри и единствено известни поради своя начин на живот, промотират определени клишета, които макар да звучат неизпълними и като захаросани лицемерни лъжи, са всъщност не толкова научни истини, колкото едни изпитани от опита практики. Тези “учения” ни казват да си сложим розовите очила и да се насладим на пътешествието. Стъпка по стъпка, следвайки техния план за сто или повече долара, клиентът променя своята нагласа за света към една по-обнадеждена и позитивна. В края той би си казал, че вече не вижда лошото в света. Не го забелязва. Разбира се, тук лошо е използвано като заместител за личното “лошо“, което варира от един човек на друг. Не смятате ли, че един безгрижен убиец, убеден в правотата на действията си, е по-щастливият и удовлетворен от един гузен крадец? Киното и литературата са се опитвали многократно да изобразят тези два типа - от Виктор Франкенщайн и Родион Романович до модерните екранизации на престъпленията на Тед Бънди или Чарлс Менсън, а целият този параграф може да бъде сведен до една интуитивна фундаментална истина - щастието винаги е по-добре от нещастието. С риск да отегча читателя ще вмъкна, че хората които твърдят, че базират и оценяват живота си по нещастните събития в него, всъщност са просто хора, които намират щастието и удоволствието на неконвенционални места, обикновено свързвани с негативното.
ESTÁS LEYENDO
МЕЖДУ РЕДОВЕТЕ
No FicciónЕсета по знайни и незнайни проблеми. Шанс за ЦРУ и КГБ да си обяснят след двадесетина години какво толкова се е случило с човека, чиито ум е изложен за дисекция тук, че да се превърне в опасен диктатор (или поне убиец). Надявам се поне третина от не...