[12]

901 151 92
                                    

"sung, tolong bukak pintu tu."

"Sing, tiling bikik pinti ti." Chenle menjeling Jisung sebelum melemparkan sebuah kusyen kearahnya.

"Blwek tak kena." Jisung menjelirkan lidah kearah Chenle. Jisung pelik. Siapa nak datang rumah hujan lebat macam ni?

Jisung membuka pintu rumah yang tidak berkunci. Dia memandang ke arah dua lelaki yang berdiri dengan pakaian yang basah dihadapannya.

Jisung terdiam.

"Tak- ni betul kan? Tak tipu kan? Jisung tak bermimpi kan? Kan?" Jisung menepuk nepuk pipinya.

"Siapa datang jis-" Chenle terhenti. Jisung segera menuju kearah kedua dua abangnya. Dia memeluk mereka berdua erat.

"Hyung dah balik... Jisung rindu..." Jisung mengeratkan lagi pelukannya. Mata Sungchan terarah pada Chenle yang masih kaku berdiri.

"Chan.."

"Mak, tolonglah."

"Tak."

"Mak.."

"Jisung, kamu diam." Jisung duduk semula. Sungchan yang berdiri dibelakang Renjun menunduk.

"Mak, renjun tahu mak tak boleh nak maafkan renjun. Tapi, maafkan Sungchan mak. Sungchan tak bersalah, mak."

"Abang dengan adik sama je." Tuan Huang yang duduk disebelah Chenle menjeling kedua beradik itu. Entah kenapa dia membenci kedua beradik tersebut.

"Ayah.." Jisung memandang ayahnya dengan pandangan yang tidak percaya.

"Ayah mak, Renjun mintak maaf selalu menyusahkan mak ayah-"

"Memang pun." Sekali lagi Tuan Huang menyampuk.

"Mak, kalau mak tak boleh maafkan renjun, maafkan lah Sungchan. Takpe kalau mak taknak renjun tinggal sini, renjun boleh pergi. Tapi, tolong benarkan Sungchan tinggal sini balik."

"Hyung.." Sungchan memegang lengan Renjun. Dia menggeleng keras.

Puan Huang hanya merenung lantai. Tiba tiba Tuan Huang membuka suaranya.

"Ok. Tapi kau kena belajar lebih lagi. Aku taknak ada anak bodoh macam kau. Aku nak anak aku semua pandai."

Kau tu yang bodoh.

Pagi itu Renjun tiba tiba menerima mesej daripada Jaemin. Dia mengerutkan dahi apabila membaca mesej yang dihantar oleh Jaemin.

Jaem🐰

Jun, aku tak turun sekolah harini tau.
Aku demam hehe.
read

Renjun meletakkan telefonnya kedalam poket semula. Dia dalam perjalanan menuju ke sekolah. Beberapa minit kemudian, renjun sudah semakin hampir dengan pintu gerbang sekolah.

Renjun memasuki kawasan sekolah dengan hati yang senang. Namun ketika dia melalui kawasan koridor yang dipenuhi pelajar pelajar lain, aura sekelilingnya terasa pelik.

"Kenapa dia datang sini balik sia."

"Haish patutnya dia kena buang sekolah."

broken home S2 -renjunWhere stories live. Discover now