رواية عشق حياة
بقلمي المتواضع زوزهالفصل الحادي عشر
في الشركه الشناوي صباحا
في مكتب عدي
اتت رساله الي تليفون عدي ونظر بها وصدم مما قراءه " حلو التصميم عدي باشا اكيد هيعجب حضرتك افرح بيه دلوقتي هعملك مفاجاه يوم الصفقه " .
عدي بغضب : مين اللي باعت الرساله دي وازاي يقولي كده .
عدي بعصبيه لسكرتيره: خلي باسم يجيلي فورا .
السكرتيره : حاضر يا فندم .
وبعد مده قليله اتي باسم بتوتر الي مكتب عدي .
باسم بتوتر : خير يا فندم التصميم فيه حاجه .
عدي بعصبيه : التصميم كويس بس مين غيرك يعرف عنه أو مين اللي عمله يا بااااسم .
باسم بتوتر : محدش غيري يعرف عنه يا عدي باشا انا تعبت في التصميم ده جدااا .
عدي بعصبيه : متاكد من كلامك يا باسم انا هشوف في الموضوع ده وقسما بالله لو طلعت بتكذب هدفعك التمن غالي اوووي .
باسم بتوتر : يافندم انا تبعت في التصميم وانا اللي عامله .
عدي بعصبيه : ماشي روح كمل شغلك يلا .
باسم بحقد : حاضر يا فندم وتركه وخرج وهو يلعن في عدي .
عدي لنفسه: يعني مين اللي باعت الرساله دي ومفاجاه ايه اووووف بقا بكرا نسافر ونشوف بعد بكرا ايه اللي هيحصل في الصفقه معتش وقت نصمم تصميم تاني .
عدي وهو يتصل علي أحد : هبعتلك رقم تعرفلي مين صاحب الرقم ده خلال ساعه .
الشخص : حاضر يا فندم .
عدي : وعايزك ترقبلي باسم وتعرفلي التصميم ده حد غيره شافه والا لا .
الشخص : هحاول يا فندم .
عدي : ماشي .وقفل معه .
وبعد ساعه اتصل به الشخص وقال : يافندم الرقم ده مش متسجل ومعرفناش نوصل لصاحبه .
عدي بعصبيه قفل التليفون وخبط علي المكتب بايده وقال يعني مين باعتها دي .
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
في شركه المعز .
في مكتب وعدوعد بابتسامه : ولا هيعرف مين صاحبه الرساله دي غير لما انا اقوله .
سجده : طب ليه بعتي ليه رساله .
وعد بهدوء : عايزاه يدور ورا الناس إلى هو مشغلهم هو شغله ممتاز لكن باين أن قلبه طيب اووي فلازم يتعلم يخلي عين قدام وعشره ورا .
سجده بتفكير : طب ممكن يكون هو مشترك مع اللي سرق الملف .
وعد بهدوء : ودي حاجه تفوتني مثلا لا هو شغله محترم وده اللي خلاني ابعتله الرساله دي عشان بعد كده يبقي حريص وعارفه بعد ما الصفقه تخلص هعلن ليه المفاجاه اللي نفسه يعرفها .
سجده بتفكير : اممم ياتري هيعمل ايه وهيصدق والا لا .
وعد بهدوء : يصدق أو مايصدق ميخصنيش انا ليا معاه التصميم بتاع المهندس اللي شغال عندي هاخده ذوق وده اللي هتعامل بيه معاه في الاول مجبش نتيجه هاخده عافيه وانتي عارفه ان مفيش حد بيقف في وشي .
سجده بتفكير : طب ما ممكن يكون هو شخص قووي و متقدريش تاخدي منه التصميم .
وعد بغموض : هو قوووي وانا عارفه ده كويس بس هو لما يشوفني اصلا ده هيكون صدمه ليه .
سجده بتفكير : ليه يعني .
وعد بهدوء : لانه شافني قبل كده ولو شافني تاني اكيد هيتعصب لان المراتين اللي شافني فيهم هزقته فيهم .
سجده بذهول : يخربيتك انتي مفيش حد من الرجاله مش بتهزقيه .
وعد : ماهو غبي الصراحه في المره الأولي والمره التانيه كان اغبي .
سجده بضحك : ولله مافي غبي هنا غيرك انتي هتلاقي الراجل قالك كلمه حلوه والا حاجه وانتي اتعصبتي عليه .
وعد بعصبيه خفيفه : وعارفه لو حاول يقولها تاني هيبقي اغبي في المره التالته بقا بس مش هسكت تؤتؤ عشان انا وعد المعز ومبرحمش وانتي عارفه كده كويس .
سجده بضحك : انتي عارفه ياوعد اللي هيتجوزك امه داعيه عليه في ليله القدر ولله .
وعد بهدوء : ومين قالك اني هتجوز اصلا .
سجده بضحك: انتي اللي هيتجوزك هيكون حقق المستحيلات ولله .
وعد : وانا مش عايزه اتجوز والا اخلي حد يحقق المستحيل .
سجده بتفكير : طيب يا ستي براحتك بس قوليلي هتاخدي فوفا وعشق معاكي زي ما كنتي بتقولي والا ايه .
وعد : انتي عارفه اني مقولتش حاجه والهانم سجده هي اللي دبستهم فيا صح .
سجده بمرح : مش كنتي عايزه تصالحي فوفا اعملك ايه بقا .
وعد بهدوء : هستناهم هناك بعد الصفقه ما تخلص بتلات أيام عشان رجال الأعمال كلهم يكونوا سافروا بردو ومحدش يشكل خطر عليهم وهنقعد هناك تلات ايام وعارفه الصفقه هتكون مدتها تلات ايام وانا هسافر بكرا قبلها بيوم فإنتي يا حلوه هتمسكي الشركه عشر ايام لوحدك ومش هسال عنك في اجازات هههههههه .
سجده بصدمه : عشر ايام شغل كل الشركات عليا لوحدي حرام عليكي ولله .
وعد بضحك: عشان تقنعي فوفا تسافر معايا بعد كده هههههههه.
سجده بصدمه : حسبي الله ونعم الوكيل فيكم كلكم يا عيله المعز ولله.
وعد : طولت العشر ايام الجايه اقعدي حسبي مع نفسك بقا وانا بتفسح وبعمل شوبنج وبلف مع فوفا وعشق هههه.
سجده : انا بفكر اجي معاكوا ونقفل الشركه احسن .
وعد بمرح : عشان اقفل راسك قبلها ياختي .
سجده : ايه ده ياوعد طريقه كلامك بقت اوڤر اوووي .
وعد : بت يا سجده قومي امشي من قدامي انتي شكلك فاضيه ولله .
سجده بمرح : خليني ارتاح انهارده ياختي ما انتي بكرا مسافره وانا هشيل الهم فوق راسي .
وعد بابتسامه : حبيبه قلبي سجده عايزه ترتاح .
سجده : اه ولله يا وعد ايه رايك اخد اجازه انهارده واروح اشبع نوم للعشر ايام اللي جاين .
سجده بهدوء : ويعني ايه يا سجده روحي يا حبيبتي روحي .
سجده بشكر : تسلميلي يا وعد كتييير وتقوم كي تغادر ولكن وعد ناديت عليها وقالت : روحي يا سجده علي مكتبك وخلصي شغلك يا ماما احنا مش فاضين للاجازات .
سجده : اوووف منك ياوعد .وذهبت وهي تتكلم في سرها وتقول : انا ايه بس شغلني في الشركه وايه خلاني اصاحب البت دي بس بموت فيها اعمل ايه .
وعد : سجدتي يلا يا حبيبتي علي الشغل مش فاضين للكلام .
سجده : حاضر يا آخرة صبري .
وذهبت سجده الي مكتبها ، وظلت وعد تعمل بمكتبها تحاول أن تنهي أعمالها في العشره ايام القادمه .
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
في قصر الشناوي
أنت تقرأ
روايه عشق حياه
General Fictionقصه مكتمله ، نعم لقد عشقته منذ اللحظة الأولي ولكن هل هو أيضا حبني فهو يحب ابنة عمته ، من هي عائلتي لما هرب والداي ما السبب ، هل سيكتمل عشق حياه لكنان ؟؟؟