الفصل الثاني والثلاثون

5.2K 115 0
                                    

رواية عشق حياة
بقلمي المتواضع زوزه
جروب روايات بقلمي المتواضع زوزه ❤️🌈😍

الفصل الثاني والثلاثون.

في غرفة ثريه.

ثريه وهي تتحدث في الهاتف : انت ياغبي قتلتها ازاي .
جمال : قتلت مين .
ثريه بغضب : مايا امال مين مش كنت معاها.
جمال : اه كنت معاها بس مقتلتهاش .
ثرية بغضب : امال مين قتلها .
جمال : معرفش .
ثريه بغضب : طيب انت عملت ايه يومها .
جمال : عملت معاها زي تالا كانت نايمه وعملت زي تالا وسبتها ومشيت.
ثريه بتفكير.: هي فاقت زي تالا وشافتك .
جمال : لا هي كانت نائمه اخدت منها إلى انا عايزو وسبتها زي ما هيا ومشيت .
ثريه بتفكير : حد يعرف انك كنت رايح عشان مايا.
جمال بتوتر : ها لا محدش يعرف بس هي ايه اللي حصلها .
ثريه : الظابط بيقول اتعرضت لاغتصاب عنيف .
جمال بتفكير : ها اه الله يرحمها بس مش انا ، انا سبتها ومشيت وهي كانت نايمه ومطولتش معاها .
ثريه : مطولتش ليه مش عادتك يعني .
جمال بتوتر : ها لا مهو عشان كان عندي مشوار كده قبل ما اروح بيت اختي.
ثريه : انت هناك .
جمال : ايوه .
ثريه : طيب .
وقفلت معه ....
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
في غرفة كنان وحياة .

حياه بعد أن صعدت خلف كنان ووجدته يقف في عصبيه ذهبت إليه وحضنته من الخلف ووضعت رأسها علي ظهره وقالت : انت متعصب ليه ربنا بيسامح يبقا احنا مين عشان منسامحش مش نسمع منها ونحكم عقلنا ونديها فرصه .
كنان بعصبية : لا اللي زي تالا ده عايز فرصه عشان يفرق بينا ثم لفها إليها وحضنها بشده وقال : وانا مش هسمح لأي حاجه تبعدك عني فاااهمه هي عايزه تقتلك وانا مش هسمحلها.
حياه : بس محمد بيقول هي ندمت وعرفت غلطها وبعدين ده ابن عمتي يعني اكيد هيبقي عارف إذا كانت كذابه والا وعارف مصلحتي .
كنان بغيره : متنطقيش اسم راجل غيري علي لسانك فاهمه ومين محمد ده أن شاء الله وتعريفه من امتا .
حياه : معرفوش بس هو بيقول أنها ندمت ممكن اروح انا واتاكد.
كنان بعصبية: مستحيل اسمحلك تروحي عندها دي عايزه تقتلك وانا مستحيل ابعتك عندها ولا حتي تشوفيها و بعصبية أشد : اقفلي علي الموضوع ده يا حياة .
حياة بحزن : طيب بس يعني.
كنان بعصبية شديده: مفيش بس  معتش اسمعك بتتكلمي في الموضوع ده يا حياة .
حياه بحزن : طيب ثم أكملت عملت ايه في موضوع مايا .
كنان بحيرة : مش عارف يا حياة كلمت عدي اخويا وحكتله بس مش عارف مين اللي هيقدر يدخل القصر كده ويعمل كده وليه عمتي أدت الخدم اجازه اول مره تعملها .
حياه بتفكير : انت شاكك في حد .
كنان وهو يجلس وياخذها علي قدميه ويضع رأسه علي كتفها : الصراحه اه .
حياه بخجل : طيب مين ممكن نفكر سوا.
كنان بحيرة : مش عارف بس شاكك في عمتي يا حياة عندي يقين بيقولي أنها ورا الموضوع ده .
حياة بذهول : لا طبعا دي بنتها يا كنان .
كنان بحيره: مش عارف يا حياه بس عمتي بتكذب وده اللي متاكد منه .
حياه بتفكير : طيب ليه متاكد كده .
كنان بتفكير : مش هيا بتقول انها عندها ورم خبيث .
حياه : ايوه .
كنان : طيب اللي عنده الورم الخبيث ده ايه أعراضه .
حياه بتفكير : هيبقا عندها صداع رهيب لا يستحمل وغثيان أو القئ غير مبرر ومشاكل في الرؤيه ومشاكل في النطق والسمع ......
كنان : طيب عمتي ظهر عليها اي حاجه من الأعراض دي .
حياه بتفكير : لا حتي شهيته بتاكل ومفيش غثيان .
كنان بهدوء : طيب اللي في المرحله الاخيره يقدر يمشي ويروح ويجي زي عمتي والا هيبقي عنده مشاكل كتيره في أعضاء جسمه .
حياه : هيبقا عنده مشاكل كتيره لدرجه انه مش هيبقى قادر يقوم من السرير وبعدين لونه هيبقي مخطوف كده تحسه اصفر اوي مع ازرق كده .
كنان بهدوء : عمتي ظهر عليها اي حاجه من دول .
حياه وهي تنفي براسها : الصراحه لا بس هي مش هتقول علي نفسها مريضه والتقارير اللي معها بتثبت أن عندها ورم خبيث في المخ .
كنان بهدوء : طيب هسالك سؤال .
حياه : اسال .
كنان : شوفتي دكاتره قبل كده شغاله بضمير .
حياه: اكيد فيه كتير .
كنان : طيب شوفتي دكاتره قبل كده مرتشيه وبتحب الفلوس وبتوع مصلحتهم بس.
حياه : ايوه شوفت ناس بتاعت مصالح كتير .
كنان بهدوء : يعني ممكن اي حد يعمل التقرير ده بشويه فلوس .
حياه بتفكير : ايوه.
كنان : يعني عمتي مظهرش عليها اي اعراض وممكن اي حد يزور التقرير اللي معاها بشويه فلوس وهي عايزه تدخل هنا البيت لهدف .
حياه بتفكير : هدف ايه .
كنان وهو يقومها من علي قدمه ثم يقوم هو أيضا ويذهب ويأتي باللاب الخاص به ويجلس ويجلسه علي قدمه ثانية ويفتح اللاب ويأتي لها بفيديو عمته وهي في المكتب الخاص به وتبحث عن شئ .
كنان : هي جايه هنا عشان كده .
حياه بصدمه : بس دي بدور علي حاجه .
كنان : ايوه بدور علي الأوراق الخاصه بالشركات .
حياه بتفكير : بس دي شركات عدي وشغل عدي وانت دكتور ايه اللي هيجيبهم هنا عندك .
كنان وهو يسند رأسه علي كتفها : يا حياتي دي شركاتي انا وعدي ومؤيد وحازم شريك معانا  .
حياه بذهول : بس ازاي مش عدي مدير الشركات دي وانت دكتور ومؤيد لسه بيتعلم ازاي بقا .
كنان وهو مازال علي وضعه : زمان يا حياتي كان وانا صغير بابا ياخدني معاه الشركه انا وعدي ويعلمني الشغل ازاي اتعلمنا و بقينا نشتغل في الشركه واحنا عيال وكان لينا مرتب غير مصروفنا من بابا بقينا انا وعدي نعين المصروف بتاعنا ومع المرتب ونعينهم في البنك باسمنا وبابا كان عامل لكل واحد حساب وماما الله يرحمها كانت سايبه لينا مبلغ انا وعدي ومؤيد عشان لو حصل اي حاجه يامن لينا مستقبلنا فاحنا لما كبرنا شويه بدأنا نفتح شركه صغيره بالفلوس اللي معانا دي انا وعدي وانا كنت لسه بدرس وكنا بنشتغل كتييير اوووي وفضلنا علي كده و لما كبرنا شويه كان حازم صديق عدي وعرف وحب يشاركنا ودخل معانا وبقينا احنا التلاته سوا ومؤيد كان صغير بس فلوسه ونصيبه معانا وكبرنا الشركه لشركات وبقيت سلسله شركات منفصله وبعيده عن شركه بابا وجدي .
حياه بذهول : وانت لسه شغال في الشركه بس ازاي انت دكتور .
كنان بضحك : ايوه انا دكتور بس شغل الشركه ده متعلمه من وانا صغير يعني افهم فيه فكنت بخلص شغلي بس بعيد لبعيد .
حياه بذهول : طيب ليه محكتش لتالا انت كنت بتقول هي نفسها تفتح لنفسك شركه او مستشفى زي عدي .
كنان : تالا كل همها الفلوس وبس كانت زي عمتي وانا مش عايز كده .
حياه بابتسامه : بس احسن حاجه انك بتشتغل في مستشفى حكومي عشان الناس الغلابه مش بيلاقوا دكتور شاطر زيك بيبقي قليل جدا .
كنان بابتسامه: يعني أنتي مبسوطه اني شغال في مستشفى حكومي مش خاص .
حياه بابتسامه : الصراحه اه انا بردو كنت عايزه اشتغل في مستشفى حكومي عشان اساعد الناس بحب اساعد الناس جدا .
كنان بضحك
ه : بس طلعتي مش شاطره ومعرفتيش إذا كانت عمتي عندها ورم والا لا .
حياه : ماهو الصراحه الفكرة كانت بتيجي في دماغي بس بقول معقول حد يعمل كده مش معقول يعني .
كنان : عمتي دي كل همها الفلوس عايزه تاخد كل الفلوس  وخلاص دي يمكن هي اللي قتلت اهلي عشان الفلوس .
حياه بصدمه: تقتل اخوها .
كنان : واكتر من كده يا حياة انتي متعرفهاش .
حياه بتفكير : بس ليه يعني هي مكانتش متجوزه راجل غني مثلا يعني وهو فين جوزها ده .
كنان بتفكير : بصي هو انا اللي اعرفه انها كانت مسافره بتتعلم برا اتعرفت علي شخص هناك وحبوا بعض واتجوزوا وجدي وبابا مكنوش يعرفوا ولما الشخص ده توفي هو كان غني جدا بردو رجعت مصر ومعاها بناتها تالا ومايا وفضلت فتره مع جدي عشان يرضي يقبل باللي هي عملته وكان معاها البنات وكانوا صغيرين وصعبوا علي جدي وسمحها وهي بعد فتره في شخص اتقدم لها واتجوزته وخدت البنات وسافروا تاني ورجعت خدت فيلا هنا ليها هي والبنات وقالت إن جوزها اللي اتجوزته ده طلقها واخد كل أملاكها هي وبناتها وبقا جدي وبابا يصرفوا عليها وكانت بتاخد فلوس كتيره جدا ولما بابا اتجوز ماما كرهها زاد وطمعها زاد اكتر واكتر وكانت ماما بتحكي لعدي أن عمتي طمعانه في بابا وأنها سمعتها مره بتكلم حد بس مش عارفه مين وبعد فتره ماما وبابا اتقتلوا .
حياه بحزن: طيب اتقتلوا ازاي .
كنان بحزن: كانوا رايحين حفله عند عمتي وفي قناص قتل بابا الاول وبعدين ماما بس ماما كانت ماتت قبل ما القناص ده يقتلها بسكته قلبيه .
حياه بدموع: ربنا يرحمها يا كنان ثم قامت من علي قدمها وحضنته ودفنت رأسها في صدره وهي وتبكي وتقول : هو في حد يعمل في اخوه كده .
كنان بحزن : محدش يعرف اللي انا حكيته ليكي ده سر بينا .
حياه وهي تخرج من حضنه. : وعد هيفضل سر ديما بينا .
كنان وهو يحضنها جامد : انا مش عايز حاجه من الدنيا غيرك عشان كده خايف عليكي تروحي لتالا افهميني يا حياه تالا بنت المره اللي انا متاكد مش شاكك أنها ليها يد في قتل بابا وماما .
حياه : حاضر ومتخفش انا معاك ديما .
كنان وهو يخرجها من حضنه : تسلميلي يا حياتي.
حياه وهي تحضنه أكثر وتقول : مش عايزه حاجه تبعدك عني خليك ديما معايا انا من غيرك اموت .
كنان بابتسامه : وانا مش هبعد عنك يا حياتي وهفضل معاكي ديما .
حياه وهي في حضنه : وعد .
كنان بابتسامه : وعد يا حياتي .
حياه وهي تخرج من حضنه : انا جوعت ولسه ما اكلتش .
كنان : وحياتي ليه ما اكلتش ليه .
حياه : ماهو انت كنت برا ولسه جاي وكده يعني .
كنان بابتسامه: وانا ميهونش عليا حياتي تجوع هكلم الخدامه تطلع الأكل هنا وبعد الاكل عايزك حوالين عمتي وقوليلي تصرفاتها ازاي ممكن .
حياه وهي تعمل التحيه : تمام يا فندم .
كنان بضحك: اوعي اي غلط يا حياتي .
حياه بضحك: اي أوامر تانيه يا فندم .
كنان بضحك : ايوه تعالي هنا قربي مني .
حياه بضحك : اهو .
كنان بضحك : ارفعي راسك لفوق .
حياه بضحك : اهو .
كنان وهو يغمز لها ثم مال امال شفاتيها وهمس بهدوء : فراولتي وحشتني ثم التهم شفاتيها في قبله طويلة وتركها بعد فتره تأخذ أنفاسها وطلب من الخادمه الطعام وظلوا يأكلوا سويا .....
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
في قصر المعز .

روايه عشق حياه حيث تعيش القصص. اكتشف الآن