الفصل الثاني

7.8K 155 0
                                    

رواية عشق حياة
بقلمي المتواضع زوزه
الفصل الثاني

في المساء في قصر الشناوي .
دخل عدي وكنان وانصدمووا وغضبوا عندما وجدوا عمتهم ثريه وبناتها مايا و تالا  وتجلس مع جدهم ومؤيد .
كنان وعدي : السلام عليكم ازيك ياعمتو ازيكوا يا بنات
ثريه : حمد لله علي السلامه يا ولاد الغالي وحشتوني ولله ووحشتوا تالا ومايا .
مايا : ازيك يا عدي عامل أيه
تالا : ازيك يا كنان
عدي : ازيك انتي يا مايا عامله ايه واخبار دراستك في سنه كام
مايا : انا ف اخر سنه ف كليه تجاره
ثريه : ايوه وتخلص وتشتغل معاك يا عدي يا حبيبي حتي تكون جمبك ديما
عدي : اه اه أن شاء لله
ثريه : ايه يا كنان مش هترد علي تالا والا ايه ده حتي كنت بتحب أنها تيجي هنا .
كنان بغضب : عن اذنكم طالع انام نورتي يا عمتو وتركهم وغادر .
ثريه : ينفع كده يا بابا شوفت كنان مش طايق وجودنا ازاي .
خالد الشناوي : معلش يا بنتي كنان جاي تعبان من المستشفي انتي عارفه أنه هو بيشتغل في مستشفي حكومي وشغله متعب شويه .
ثريه بقرف : ويعني انت ازاي يا بابا سايبه يشتغل في مستشفي حكومي ده ايه القرف ده ما تفتحله مستشفي وخلاص .
عدي بغضب : هو بيحب يساعد الناس الفقراء  ياعمتي  وده مش قرف وهو بيحب شغله جدا وبلاش حد يتدخل عن اذنكم وتركهم وغادر .
مؤيد : تصبحوا علي خير انا طالع انام .
خالد الشناوي: وانت م أهل الخير  ونظر الي ثريه وقال ثريه أنتي  عارفه أوضك انتي والبنات وبلاش تدخلي ف تفاصيل احفادي وبالذات كنان وتركهم وذهب لكي ينام .
ثريه بغل : بقا انت بتحب احفادك اكتر مني يا بابا زي ما كنت بتحب ابوهم .
ثريه : مايا خدي اختك تالا ولا علي اوضكم وحاولوا تقربوا م اولاد خالكوا عشان العز ده كله يبقي ليكم .
مايا : مامي هو ليه عدي مش بيحبني .
تالا : عن اذنكم هدخل انام .
وذهبوا الي غرافهم وناموا
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
نذهب الي قصر المعز
نجد وعد تقعد هي ووالدتها وعشق يتحدثون سويا .
فوفا : وعد يا حبيبتي كان ف موضوع عاوزه احكهولك .
وعد بغموض : قولي يا ماما في ايه .
فوفا: أنتي عارفه معتز ابن طنطك عاليه .
وعد بهدوء : ايوه عارفاه ماله يا ماما .
فوفا: مامته كلمتني وطلبت ايدك مني وانا قولتلهت هسال وعد  وارد عليكم ها رايك فيه ايه يابنتي .
وعد بهدوء : ماما انتي عارفه انا رأي ايه ف الموضوع ده وبعدين ايه اللي عجبك ف الولد ده وفكره جواز يا ماما لا يعني لا انا ورايا الشركه وشغل كتير وعن اذنكم هطلع انام .
عشق : انتي عارفه يا ماما انها بتكره موضوع الجواز ده وعارفه هي حتي هدف ايه ف دماغها بلاش تزعليها كل شويه يا ماما عشان خطري.
فوفا : يابنتي انا خايفه علي مصلحتها ونفسي افرح بيها زي البنات واجوزها لناس كويسه .
عشق : أن شاء الله هتجوزيها ولاحسن واحد وتفرحي بيها وقامت باست والدتها وقالت : تصبحي ع خير يا احلي فوفا في الدنيا .
فوفا : وانتي م أهل الخير يا قلب فوفا م جوا .
وذهبوا لكي يناموا .
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
في منزل محمد الصافي
وخاصه في غرفه حياه وعهد
  عهد : قوليلي يا حياتي عملتي ايه انهارده في التدريب .
حياه : ولله ياعهد الدكتور اللي كان ماسك التدريب دكتور مغرور جدا وشايف نفسه بس ممتاز في الشغل جدا بس عصبي معايا جدا وبيقولي الستات ملهاش غير البيت وبس .
عهد : يا حبيبتي كل ده ف اول يوم امال لما تغلطي أو تتاخري او اي حاجه تحصل .
حياه : مش هيدربني وهمشي م عنده هو قالي كده انهارده .
عهد : ربنا معاكي يا حياتي وتخلصي سنه التدريب دي بقا وربنا يكرمك وتشتغلي وتكوني احسن دكتوره.
حياه : ياارب ياعهد ياااارب .
عهد : يلا ننام ورايا بكرا كليه وانتي وراكي تدريب اصبحي علي خير .
حياه : وانتي من اهل الجنه .

روايه عشق حياه حيث تعيش القصص. اكتشف الآن