BAB 3

44 5 0
                                    

ALYA menuruni satu per satu tangga. Lif rosak pula. Terpaksalah dia menggunakan tangga kecemasan menuju ke ground floor. Perut mula berkeroncong. Dia melihat jam di pergelangan tangan.

Sudah masuk waktu petang rupanya. Salah dialah kerana terlalu fokus dengan kerja. Sampai boleh terlupa nak makan. Bersarapan dengan roti yang dibawa tadi pun tidak sempat. Dia cuma sempat minum Nescafe panas.

Alya berlalu ke beberapa buah gerai di sekitarnya. Betul-betul menghadap pantai. Angin laut yang bertiup membuat hatinya tenang. Tudung yang dipakai turut ditiup angin. Alya membetulkan tudungnya.

Alya suka dengan suasana di situ. Bersyukur kerana suasana tempat kerja yang tenang dan nyaman, membuatkan dia tidak pernah terfikir nak mencari peluang pekerjaan di ibu kota. Tidak seperti kebanyakan kawan yang tinggal sekampung. Dia buat kerja yang dia minat.

Alya bersama kawan-kawan akrabnya iaitu Asyraf dan Isma memiliki minat yang mendalam dalam aktiviti lasak. Usianya lebih muda daripada mereka. Namun, ia bukanlah penghalang kepada hubungan rapat itu.

Asyraf dan Isma sebaya. Berusia 29 tahun. Dia pula muda tiga tahun. Mulanya, Alya memanggil Asyraf dan Isma dengan panggilan yang lebih dihormati. Mereka saja yang tidak mahu. Lebih selesa beraku, kau.

Alya menganggap nature kerja mereka begitu. Lasak dan proaktif. Alya lebih mahu menumpukan sepenuh perhatian dan dedikasi terhadap kerjanya. Dia tidak kisah pun berapa gaji yang diterima. Kerja dilakukan dengan seikhlas hati.

Mata Alya terpaku di satu sudut. Itu lelaki semalam. Lelaki itu turut perasankan dirinya.

Lelaki itu turut memandangnya. Atas bawah dipandang. Dia tahu lelaki itu tak bermaksud pun nak menggatal. Mungkin berfikiran sama sepertinya. Cuma dialah yang tak selesa dengan cara pandangan itu.

Belum pernah dia melihat lelaki ini. Mungkin sama tujuannya seperti kebanyakan pelancong asing yang berkunjung ke tempat ini.

Hati bagai ditarik-tarik. Meronta untuk melihat gelagat lelaki tadi. Dia bersama dua lagi wanita Inggeris yang berkepit di kiri dan kanan, sebelah tangan sibuk merangkul pinggang salah seorang antara mereka.

Kedua-dua perempuan berambut perang itu cukup seksi. Berkain corak batik yang mendedahkan sebahagian paha dan berbaju tanpa lengan. Rambut mereka beralun ditiup angin. Mereka cukup mesra sambil bergelak ketawa.

Sebaik mata mereka bertembung, Alya cepat-cepat melarikan pandangannya.

Dia tidak mengendahkan situasi yang baru dilihatnya. Yalah, logik juga. Sebab mereka non-Muslim. Aksi sebegitu sudah biasa dilihat. Alya terpaksa sorokkan rasa tidak sukanya.

Nak kata benci itu tidaklah. Pantai itu jadi tercemar dengan pemandangan sebegitu. Tak senonoh. Itu yang dia tak suka.

Sedangkan dia menyukai keindahan pemandangan semula jadi yang tak berusik. Tak dicemari langsung baik dengan sampah sarap atau kegiatan tak bermoral.

Dulu tidaklah begini. Semasa pantai tersebut belum menerima kunjungan pelancong keturunan mat salih. Sejak akhir-akhir ini jumlah tersebut semakin bertambah.

Alya menghampiri sebuah gerai.

"Kak, bagi keropok lekor lima ringgit."

Wanita itu mengangguk.

"Makin ramai orang putih yang datang bercuti dekat sini. Bukan orang kita aje. Betul tak, dik?"

Mereka berbalas senyum.

"Bila dah ramai macam ni, moga bertambah rezeki akak," balas Alya ramah.

"Alhamdulillah, dik. Bukan akak seorang aje. Peniaga lain pun sama juga."

ꜱᴜᴅᴀʜ ᴀᴋᴜ ᴍᴇɴɢᴇʀᴛɪWhere stories live. Discover now