اعيش في نعيم

27 6 7
                                    

توقفت الأحداث حينما خرجوا من غرفتي وعلي اوجههم علامات الدهشة ، وتوقفت قصتي حتي عدنا انا و روجينا واصبحنا احباب ، و انا قررت أن انام في المصحة حينها .

نكمل .

خارج غرفتي كانت امي تقولي : انا مش فاهمة.
الدكتور : زي ما قولت لحضرتك وهو مش واعي اصلا ، وبيشك في كل الناس إلا حازم .

حازم : صباح الخير .
بدات بفتح عيني شيئاً في شيئاً , و وجدت حازم يوقظني استيقظت وقولت : صباح النور .
حازم : يلا قوم بقي فهمني كنت بتتخانق مع والدتك ليه امبارح ؟
رامي : عشان هي جاية عشان تدمرني تاني ، هي مش شايفة غير نفسها ، ومش بتحب حد غير نفسها .
حازم : انا هاموت وافهم ايه سر كرهك ليهم كدا بالذات والدتك .

قاطعنا صوت طرق علي الباب ، كان الدكتور المختص بعلاج حازم ، وقال إن هناك شخص يريد زيارتي انا .
                           **********
في الوقت الذي تبع عودتي انا وروجينا من الرحلة بدأت في التقرب منها ، كنا نخرج كثيراً حتي أننا كنا نخرج كل اليوم ، ونعود للبيت نكمل حديثنا لم نمل من بعضنا ابدا ، ما امتع بقائي بجانبك يا ملاكي انتي ، بكل تفاصيلها كانت الاجمل في الوجود .

في احدي الايام كنت انتظرها لنتقابل , كنت في ذاك اليوم سعيد ، فقد كان عيد ميلادها ، وكنت قد أحضرت لها هدية ، انه عقد فهي كانت تريد ذلك العقد منذ رأيناه من شهر ، كنت افكر في كام سيسعدها ذلك ، حتي وجدت نور يضئ من بعيد في عيني ، كان نورها قوي كأنها شمس حياتي ، وظلت تقترب اكثر فاكثر .

روجينا : رامي رامي هنروح فين انهاردة .
رامي : اشمعني يعني بتسالي انهاردة بالذات ، مع انك في الايام العادية بتروحي معايا في أي حتة .
روجينا : ماهو عشان انهاردة مش اي يوم .
رامي : اه فعلا انهاردة الاثنين اجازة الحلاقين .
روجينا : مش بهزر بجد انت ناسي .
رامي : انسي ايه انتي بتقولي ايه ؟
روجينا : عيد ميلادي يا رامي .
رامي : عيد ميلادك اللي انا جايبلك في العقد دا .
وأخرجت العقد من جيبي والبستها إياه ، وكان علي وجهها كل معاني السعادة والفرح .
روجينا : بحبك بحبك اوي يا رامي .
رامي : وانا كمان يا قلب رامي .

في ذلك اليوم ذهبنا لمطعم وجلسنا نأكل ونمزح ، لكن كان في داخلي شعور غريب لكني حاولت تجاهله ، قضينا اليوم واستمتعنا ، وفي طريق العودة كنا نتحدث ، حتي ظهر ٣ فتيان حاولوا مضايقتها ، لكني تشاجرت معاهم واستطعت ضربهم ، وظننت أنهم ذهبوا لكن عندما أضرت ظهري ، جاء أحدهم فصرخت روجينا ، عندما الفت استطعت صد ضربته عصاه بيدي ، المتني يدي كثيرا لكنهم هربوا .

اخذتني روجينا سريعاً للمشفي ، و هناك اتضح اني امتلك كسر في يدي اليمني واني يجب أن أقوم بتجبيرها ، وخرجت واوصلتني روجينا حتي بيتي وصعدت معي ، دخلنا شقتي التي اجلس فيها وحدي والتي بالمناسبة تبعد ٣٠ متر عن بيت اهلي ، جلست روجينا بجانبي طول الليل .

استيقظت علي وقت الفجر ونظرت لها ، كانت نائمة علي كرسياً امامي ، ما اجملكي كيف تكونين ملاك هكذا ، حتي وانتي متعبة انظري الي نفسك ، كيف تُحبني ملاك مثلك ، كيف تتعبين نفسك من أجل شخصاً مثلي ، ظللت تائهاً في وجهها حتي الصباح افاقت وانا مازلت احدق في وجهها ، شعرت ببعض الخجل .
وقالت : انت بتبص عليا كدا وانا نائمة من أمتي ؟
رامي : من الفجر .
روجينا : قاعد كدا وانت تعبان بتبص عليا من الفجر لحد الساعة ٧ الصبح !!
رامي : اه وكان نفسي تكملي نوم .
روجينا : انت عبيط ؟ ازاي تعمل كدا وانت تعبان ، و ايدك  مكسورة ، المفروض تاخد بال...
رامي مقاطعاً : بحبك
روجينا : وانا كمان بحبك

حينها قمت وبدأت افيق واخبر روجينا أن تستعد لاني ساوصلها لبيتها واعود ، وهذا طبعا بعد أن اتصلت والدتها ووبختها كثيراً ، عندما انتهت من اعداد الطعام لي ارتدينا احذيتنا وخرجنا .

في الشارع وأثناء مشينا .
روجينا : ماما يا رامي مصرة علي ابن خالتي وعايزة تجوزهوني باي طريقة .
رامي : جينا اهدي يا حبيبتي محدش يقدر يفرقنا ، وانا واثق انك مش هتحبي غيري , وانا مش بشوف غيرك .
روجينا : انت مش براحتك اصلا انت تحبني انا وبس .
رامي : طبعا وانا اقدر احب غيرك وانتي اصلا لازم تبقي واثقة .

قاطع حديثنا صوت , ذلك الصوت ، أتمني أن يكون مجرد تخيل ، نظرت خلفي وخرجت مني اعلي صرخة خرجت في حياتي ، رأيت روجينا فوق سيارة و غارقة في دمائها ، لم اشعر بنفسي سوي وانا احملها واجري بكل قوتي ، حتي وصلنا للمشفي ودخلت للطوارئ ، لكني كنت أشعر بدوخة وتعب ،و اتصلت باهلها ليأتوا .

بعد أن آتي أهلها وظلوا يتعاركون معي وظلوا يصرخون بي ، بالاخص والدتها كانت تسخر بي كأني سرقت كنزها ، قاطع كل ذلك صوت الطبيب وهو يقول : المريضة صحيت وبتسال عن حد اسمه رامي هو فين ؟
رفعت يدي فادخلني للغرفة وجلعني أتحدث معاها .
روجينا : رامي انت كويس ؟
رامي : انتي بتقولي ايه حتي وانتي تعبانة كدا مهتمة بيا .
روجينا : رامي انا مليش غيرك يا رامي ، خلي بالك من نفسك .
رامي : متقوليش كدا انتي هتبقي كويسة ، وهتكملي معايا .
روجينا : انا عايزاك انت بس اللي تقعد جنبي طول ما انا عيانة ، مش عايزة حد فيهم يعمل كدا غيرك .

خرجت مع الدكتور والدكتور قالهم علي طلب جينا ، و بعد خناقة ومناقشة مع اهلها اقتنعوا ، كنت مش بروح بيتي ، كنت عايز اقعد معاها علطول كنت قاعد معاها في الاوضة ٢٤ ساعة ، عيني عليها مش بنام غير دقائق وبصحي ، وافضل باصصلها دائما عيني مش علي حاجة غير عليها ، عيني مش بتفارقها غير لما تغفل ، بعشقها وبحبها اوي وكل دا في أول يوم وبس انتي ايه يا إنسانة ، دا لو كنتي إنسانة انا لسه شاكك انك ملاك ، يا احلي جوهرة ، وامسكت بيدها وقولت ارجعلي بالسلامة احتاجكي بجانبي .

يتبع .

طفرة | Leapحيث تعيش القصص. اكتشف الآن