البارت 15 "معدل"

4.5K 197 68
                                    

البارت 15  "معدل"

بالمطار الدولى..

كانت تجلس فوق المقعد الخاص بها وهى ممسكة هاتفها تعبث بصفحات التواصل الاجتماعى و تتابع الشائعات بسخرية ولكنها تفاجئت بنزول اعلان عن موعد زواج رائف و نرمين ، ابتلعت غصتها و اغلقت الهاتف بيد مرتعشة ثم وضعته بجانبها ، نظرت لحقيبتها لبرهة ثم فتحتها لتخرج دوائها ، وضعت جميع الحبات بين راحتيها و نظرت حولها بخوف ، كانت ترتعش و التردد يملئها لكنها حسمت أمرها و وضعت جميع الحبات بجوفها معلنة نهايتها ..

ملك ببكاء و همس: انا جيالك يا شمس

انتظرت لثوانى حتى بدأت بالفعل تشعر بإختناق و ألم فوقفت لكنها شعرت بدوار كبير و سقطت ارضاً تلفظ أنفاسها ، اجتمع الناس حولها ينظرون لها..

..... : ملك!!! وسعوا

نظرت ملك لصاحبة الصوت فتفاجئت بسيليت و الفتيات يجلسون على ركبتيهم حولها و يبكون بقوة..

حياة ببكاء:عملتى ايه يا ملك؟

چمانة بندم وهي تقبل يدها عدة مرات: احنا  اسفين والله ، يا ملك ليه عملتي كدة

سيلين بصراخ وهى تضم رأسها بين احضانها: حد يتصل بالاسعاف بسرعة

رجل ما: فيه حادثة على الطريق و الدنيا زحمة الإسعاف هتاخد وقت

سيلين ببكاء وهى تقبل رأسها: ملك امسكى نفسك ، ابوس ايدك مش هستحمل تروحى انتى كمان ، سامحينى ونبي

ملك بأبتسامة و تحاوط وجهها: جيتوا متأخر اوى ، انا آآ مش زعلانة منكم ، انتو اخواتى

ابتسمت لهم وهى تغمض اعينها لتسقط رأسها بين حجر سيلين ..

حياة بضحك و دموعها تنهمر:لالا انتي بتهزرى ، ملك اصحى

سيلين بصراخ وهى تحركها:ملك قومى بلاش تروحى دلوقتى ، ملك ونبي قومى عشان خاطرى

چمانة بصدمة وهي تقف و تبكى بقوة: مفيش نبض ولا نفس!!

..............................................................

شعرت بمن يلكزها بكتفها ففتحت اعينها بسرعة و وقفت بفزع وهى تضع يدها فوق صدرها و تتنفس بسرعة و هى تنظر حولها بعدم فهم ، نظرت للذى لكزها وجدتها امرأة ثلاثينية تنظر لها بقليل من الحدة و تقف بجانبها فتاة صغيرة بعامها العاشر..

المرأة بنبرة حازمة قليلاً: معلش يا كابتن انى صحيتك بس بنتى عايزة تتصور معاكى

كانت تنظر لها ملك بصدمة و عدم فهم فهى مازالت لا تستوعب ان ذلك كان حلم  ، حلم!!! بل كابوس مريع ، ابتسمت بتوتر للفتاة الصغيرة و صافحتها ثم قبلت يدها الصغيرة ، جلست فوق ركبتيها لتصل إلى طول الطفلة و ابتسمت لوالدة الطفلة التى تنظر لهم بتجهم..

متمردة هزت عرشى 🦋❤️ بقلم/لوكى مصطفى حيث تعيش القصص. اكتشف الآن