Nur

2 0 0
                                    

story credit to: aisyah



Benda ni jadi beberapa tahun lepas. Waktu aku duduk dekat tempat pemulihan diri. Macam asrama lah jugak. Kat sini kebanyakan orang ditempatkan atas sebab masalah-masalah disiplin dari sekolah. Terpaling sendu satu tempat ni cuma untuk perempuan je. Mesti kau tanya macam mana aku boleh masuk kan? Aku masuk sebab aku baik sangat lah. Tapi tak apa, bukan aku nak cerita pasal aku. Aku nak cerita pasal sorang budak dekat tempat aku ni.

Satu hari ni ada sorang budak baru masuk tempat aku ni. Nama dia Nur. Dia ni daripada luaran, nampak lah baik. Sebab dia berpurdah. Perangai yang dia tunjuk kat orang pun memang yang baik-baik lah. Sebelum tu aku nak cakap, aku ni salah sorang yang berpengaruh jugak kat situ. Kira macam dalam satu asrama ni, aku ketua lah walaupun perangai aku paling suwei. Aku pun boleh tahan rapat dengan warden kat situ.

Pendekkan cerita, lama-lama si Nur ni duduk situ, ramai lah warden yang suka dengan Nur ni sebab dia memang baik je depan semua orang. Tapi dorang tak tau apa yang aku tau pasal Nur ni. Dah aku ketua, mestilah aku tau apa yang orang tak tau. Tapi aku malas besarkan hal since aku jenis yang suka buat hal sendiri dan aku tak nak cakap apa-apa tanpa bukti. Aku pun tak berapa berkenan dengan Nur ni.

Tiba-tiba satu hari ni, ada lah sorang warden ni test Nur. Warden tu suruh Nur jadi imam. Biasa lah tempat perempuan, solat jemaah pun imam perempuan lah. Tapi yang pelik nya, dia macam tak reti membaca woi. Baca surah tergagap-gagap. Aku dah terkekeh-kekeh kat belakang yang lain anggap dia gugup lah tu. Ye lah sangat.

Tu satu. Ada lagi time ni, kitaorang ni tiap hujung minggu ada latihan kawad. Biasa lah kawad kena pakai seragam, tak boleh pakai purdah. Si Nur ni boleh pulak menangis-nangis nya nak pakai purdah. Jadi orang semua ingat dia ni amatlah bertakwa tapi sebenarnya bertahik je. Memang aku tak berapa layankan dia ni sebab aku tau perangai sebenar dia.

Jenis aku, biasa lah ketua, malam-malam aku memang akan suka jalan dari bilik ke bilik, konon-konon nak pantau keadaan. Tapi aku memang burung hantu lah, malam berjaga siang membuta, eh tapi aku ketua yang baik lah. At least aku tak buat lagi benda-benda yang si Nur tu buat. Ye, aku tangkap je apa budak-budak kat sini buat, kan aku kata aku ketua konpom lah kalau kau berak kat lubang cacing pun aku tau lah kau siapa. Cuma kalau dah apa-apa dia buat memang aku je dapat tangkap, tak cukup saksi lah kalau nak dakwa.

Si Nur ni dia bawah jagaan satu warden dengan aku. Mestilah aku ada cemburu sikit sebab warden memang lebihkan dia atas alasan dia berpurdah dan pendiam tapi sebenarnya macam bontot.

Dia pun teruskan kepuraan dia tu sambil aku simpan menyampah aku tengok. Satu hari ni ada budak baru lagi masuk. Budak ni bawah aku, nama dia Laila. Jadi kitaorang rapat lah sikit memandangkan Laila banyak tanya aku pasal homework. Satu malam ni, lepas kitaorang habis bincang pasal homework, kitaorang pun masuk lah bilik masing-masing nak tidur.

Aku baru nak selimut tiba-tiba ada orang menjerit. Aku tak dapat detect lah suara siapa tapi dah kalau menjerit tak lain tak bukan mesti... histeria. Aku ni sebilik dengan senior. Elak malas nak jenguk, senior ni ajak aku pergi jugak. Cerita dia aku ni lemah iman, senior-senior aku tu kuat mengaji. Dah kalau aku pergi tengok memang "benda" tu dah tau lah nak masuk kat badan siapa dulu kan.

Sampai je destinasi histeraya tu, rupanya yang kena tu junior aku, Laila. Aku terkejut lah jugak padahal tadi elok je. Nasib baik dia tak kena masa kitaorang tengah lepak, kalau tak memang aku yang ubatkan dia huhu.

Tapi serius, memang teruk lah histeraya time tu. Berjangkit-jangkit. Kalau dibiar memang kena PKP satu asrama. Tiba-tiba, si Nur ni pun kena jugak. Dalam ramai yang kena tu, ada yang main-main. Macam biasa lah kena terajang dulu baru sedar. Tapi si Nur ni paling teruk kena.

Sudahnya, ada lah ustaz-ustaz hensem datang tolong ubatkan. Lepas dorang siasat, rupanya benda ni jadi sebab ada budak main spirit of the coin pejadah tu.

Mesti kau nak tau siapa yang main kan? Meh aku spill the tea. Si Nur tu yang main.

Akhirnya terbongkar lah jugak perangai Nur ni. Rupanya dia selalu bagi makan benda alah tu dengan darah haid dia. Sekarang dia tak bagi makan benda tu mengamuk lah. Budak-budak yang kena mostly mata jadi hitam woi.

So aku yang Alhamdulillah lagi time tu ditugaskan dengan senior kena jaga budak-budak yang tak kena. Tapi yang lahanat nya, benda alah tu main pusing-pusing kat koridor weh. Siap bertenggek-tenggek kat bumbung. Memang kena kuatkan hati, yang tak kuat memang habis lah. Aku memang bangga dekat diri aku time tu aku kuat hati jugak walaupun dah terkencing-kencing sebenarnya.







bersambung...

Seram ke Tak?Where stories live. Discover now