Kejadian ni berlaku waktu aku umur 10 tahun rasanya. Masa ni makcik aku buat kenduri tahlil untuk arwah adik dia, pakcik aku lah. Arwah pakcik aku meninggal sebab kemalangan. Innalillah, semoga rohnya ditempatkan dalam kalangan mereka yang beriman.Biasa habis tahlil pukul 10 lebih malam kan. Time ni tinggal sedara-mara aku lah. Ramai ramai duduk makan makan. Aku pun pergi luar, kat tempat parking kereta ni lah duduk kejap. Ambik angin konon.
Time kenduri kan so memang pintu pagar akan biar terbuka gitu. Sederet rumah makcik aku ni ada banyak pokok tau, biasa lah depan rumah. Ada meja batu lagi boleh la buat port jiran-jiran duduk berbual. Pokok-pokok pun besar-besar juga lah. Tapi time malam memang gelap woi.
Aku pun tak tau apahal lampu jalan dia malam tu tak function pulak. Malam tu lampu jalan depan rumah makcik aku je hidup. Sampai belah sana tak tau lah rosak ke apa ke.
Lepas tu, ada suami sepupu aku ni keluar jugak, nak duduk-duduk minum kopi katanya. Eh belum sempat dia tarik kerusi plastik depan aku, dia suruh aku masuk balik.
"Adik, masuk-masuk. Jangan duduk luar". Apahal pulak lah kan. Tak banyak cakap aku masuk je. Memang time tu kitaorang je baru keluar nak lepak depan. Ikutkan bapak-bapak pun nak merokok jugak kat luar tapi sedara aku tu kata jangan jangan, lepas masuk dalam rumah tu dia terus masuk bilik.
Satu rumah pelik jugak lah kenapa. Aku tak pikir apa-apa pun cuma teruskan makan.
Besoknya aku kat rumah. Mak aku cerita, rupanya suami sepupu aku tu nampak banyak hantu bungkus dekat pokok-pokok semalam. Membe sampai demam.
Dia kata banyak woi. Ada yang berdiri celah-celah pokok, tengah jalan raya, dekat tembok lah. Katanya suami sepupu aku ni memang ada kelebihan nampak benda-benda halus ni.
Nasib baik semalam aku duduk-duduk je. Kalau bawak biskut cecah kopi tak kejung mereka tumpang sekaki? hmmm nangis
YOU ARE READING
Seram ke Tak?
Horror- Cerita-cerita seram yang cuba dikongsi dalam bentuk cerpen. Ada yang kisah benar dan ada yang tidak. Kalau seram cakap, kalau tak seram diam diam je yang penting kita baca santai. Baca waktu malam sorang sorang pun mantap hahaha