Benda ni terjadi dekat ayah dah umi aku. Aku takde lagi masatu. Umi tengah mengandungkan aku. Aku tau cerita ni bila umi dan sedara-mara aku tengah berbual pasal hantu.
Masa ni ayah, umi dan nenek aku nak balik ke kampung. Kampung aku di Endau, Johor. Kalau nak pergi Endau ni, kena lalu jalan lama sebab memang takde highway baru pun. Nama pun kampung so memang kat pedalaman lah.
Sebelum masuk ke Endau tu, dia kena lalu Jemaluang pastu Mersing pastu ha baru sampai Endau. Idk lah tapi yang aku tau jalan nak gi kampung aku memang cemtu. Jadi benda ni berlaku dia kawasan Jemaluang. Jalan kat situ memang gelap, sunyi do so mata tu kena berjaga sikit.
Masa ni dah pukul 1 ke 2 pagi camtu. Sedang ayah aku memandu, dia ternampak ada sebatang pokok yang besar dan tinggi. Betul-betul kat tepi jalan. Dari jauh dah boleh nampak sebab besar. Pokok tu, umi aku cakap memang seram ah siap terjuntai-juntai daun dia. Dahan menjalar-jalar. Sebijik macam dalam cerita seram.
Ayah aku cuma bercakap dalam hati je. Dia cakap macamni, "Besarnya pokok tu, "benda-benda" ni suka hinggap kat situ" . Takde keluar suara apa pun. Umi dan nenek tengah tidur masatu.
Tiba-tiba lepas je ayah melintasi pokok tu, ada "sesuatu" datang dan mendarat atas kereta aku. Macam bunyi orang hempap bumbung kereta uh. Kuat sangat. Ayah, umi dan nenek terkejut. Kalau aku pun aku terkejut.
Ayah pun baca-baca lah ayat-ayat suci Al-Quran yang dia tau. Sampai di Mersing, dia cari tempat yang terang-terang sikit dia turun ah tengok atas bumbung. Kot-kot ada pape ke kan. Tapi takde pun. Alhamdulillah, mereka selamat sampai kat kampung.
YOU ARE READING
Seram ke Tak?
Horror- Cerita-cerita seram yang cuba dikongsi dalam bentuk cerpen. Ada yang kisah benar dan ada yang tidak. Kalau seram cakap, kalau tak seram diam diam je yang penting kita baca santai. Baca waktu malam sorang sorang pun mantap hahaha