Nur 2

3 1 0
                                    


Akhirnya, aku dan senior-senior bertugas jaga lah budak-budak ni semua sampai pukul 5 pagi. Esok nya tu sekolah.

Masuk esok nya, kitaorang ingat dah reda lah. Tiba-tiba, masa nak solat maghrib ni ada budak menjerit. Jadi lagi histeriak ni. Paling kesian dekat budak-budak yang tengah haid. Dorang kata rasa sakit sangat dekat perut tu macam nak terberanak.

Aku yang time tu tengah solat magrib 3 rakaat terus jadi 2. Nak tolong budak-budak ni dah menjerit-jerit. Si Nur tu kena lagi.

Macam biasa, ustaz hensem datang tolong settlekan. Maghrib tu si Nur kena lagi. Kali ni ustaz siap bawak air DutchLady nak redakan budak-budak ni. Ustaz pun tanya siapa ketua. Haram laju je dorang tunjuk aku.

Ustaz suruh aku cari barang-barang kat satu bilik yang si Nur ni guna buat main spirit sial tu. Aku ni memang lah ketua, tapi kalau benda-benda macam ni aku kecut jugak. Ada pulak budak-budak ni cakap dorang selalu dengar bunyi duit syiling jatuh tiap kali nak tidur dekat-dekat bilik Nur main benda haram tu.

Aku pun angkut budak-budak ni dalam 3-4 orang pergi cari barang-barang yang ustaz suruh. Kitaorang jumpa duit syiling jumlah RM1.40, kertas ada bulu-bulu taktau lah bulu apa dengan darah dan siap ada jarum kena bungkus dengan kain lusuh. Kitaorang kasi kat ustaz tapi malam tu macam power sikit sebab dengan pengetua sekali ada. Memang mantap.

Tapi histeraya tetap ada lagi weh. Lagi-lagi budak yang tak kuat semangat memang kesian. Paling takut time ni sesiapa yang kena boleh bertindak sampai naik dan nak terjun koridor. So ada yang mana-mana berani ni dorang jaga kat tingkat-tingkat bilik tu.

Malam tu ada kisah dramatik sikit. Ada lah sorang senior aku ni, mungkin dia dah geram sangat kot dengan apa yang jadi ni. Dia dari bawah lari nak pergi bilik yang si Nur ni main spirit tu. Tengah-tengah dia lari, kaki dia kena tarik dengan benda sial tu masuk bilik lain. Serius sampai berdarah terseret pintu ke meja aku tak pasti.

Aku dengan budak-budak yang cari barang tadi meluru cepat-cepat nak tarik senior aku balik. Dia belum sempat sampai woi kat bilik tu Nur tu. Time kitaorang cuba nak tarik tu memang rasa benda tu dekat sial. Sesak nafas kitaorang. Memang rasa penuh, serabut kat situ.

Benda tu lepaskan senior aku dan kitaorang bawak turun senior aku, time ni senior aku jerit "Jangan kacau kawan-kawan, adik-adik aku, kalau nak kau ambik nyawa aku je!".

Aku tahu senior aku memang maksudkan kalau pasal nyawa ni sebab aku tahu keadaan dia macam mana. Kebanyakan kami kat sini semua ada masalah hidup, lagi-lagi bab family. Memang time ni kitaorang semua sedih sebab yela orang tak bersalah jadi mangsa. Benda-benda ni tak pernah jadi pun tapi tiba-tiba haih, ada budak Nur ni cari pasal, kan dah menanggung semua.

Lepas kitaorang letak senior aku tu, si Nur melalak-lalak lagi. Aku berlari kat tempat dia pulak. Nur kena paling kuat lah sebab dia punca kan, so senior-senior perkasa yang kena pegang dia. Harapkan junior memang kena pijak jelah nanti. Budak-budak lain yang dah reda warden letak dorang kat tempat lain. Tapi yang tak kuat jiwa tu meracau lah sikit-sikit. Boleh nampak bebola mata dorang ni kejap-kejap warna hitam je. Ustaz kata jangan pandang tepat pada mata sebab histeria boleh berjangkit daripada situ.

Time Nur ni tengah bergelut dengan benda sial tu, dia sempat muntah-muntah darah. Tak ada angin tak ada ribut, langsir kat situ dah macam apa melayang-layang. Macam nak tercabut dah. Lepas ustaz ubatkan, baca-baca apa yang patut, lama-lama okay lah si Nur ni.

Keadaan reda balik. Jadi malam tu aku dan senior-senior masih berjaga untuk pastikan tak ada yang terkena lagi benda ni. Lepas pastikan semua masuk untuk rehat, ustaz dan warden panggil aku dengan lagi 2 orang budak. Aku dengan 2 orang ni memang kawan rapat lah. Dorang je yang gila boleh terima aku yang gila ni.

Ustaz cakap kat aku, tujuan si Nur ni buat benda ni sebab dia tak suka dengan kitaorang. Salah satu memang nak kacau aku lah. Tapi dah salah dia tak bagi makan benda sial tu jadi benda tu kacau dia dulu. Aku memang pelik time ni, kenapa dia nak buat macam tu dekat aku sedangkan aku tak pernah kacau hidup dia?

Tapi bila aku ingat-ingat balik, aku mengaku yang aku memang suka kacau-kacau dia. Mula-mula dia masuk memang aku cuba je nak berkawan dengan dia, tapi dah lama-lama aku tau apa yang dia buat, aku jadi jauhkan diri daripada dia. Nak tau kenapa?

Sebab dia lesbian. Dia suka aku. Lah aku nak kawan je dengan dia, macam senior and junior. Dah kalau kau main luah-luah perasaan, kau ingat aku nak layan? Aku dah lah ketua, banyak benda kena urus, kau pulak jujur macam-macam. Memang aku tak layan. Lagipun ada je benda taik lain dia buat.

Kan aku kata aku tau je apa dia buat. Ye tiap malam aku nampak dia angkut budak-budak yang perangai macam dia tu ke bilik dia main spirit bodoh tu. Kau jangan cakap kau nak bincang homework ke nak bertukang lah kalau cuma kau 2 orang je dalam tu. Kau tengok. Tu perempuan dengan perempuan pun aku tak boleh percaya. Aku dah kata aku tau je rahsia si Nur ni tapi aku tak cakap banyak. Mungkin dia dendam sebab aku jauhkan diri daripada dia tak pun sebab dulu aku kacau-kacau dia tapi lepas aku dah tau perangai dia, aku tak layan dia langsung. Kadang-kadang aku bergaduh juga dengan dia sebab aku dah tau rahsia dia kan.

Lama-lama lepas kes ni, Nur mula tunjuk perangai sebenar dia. Terus buka tudung. Sap kok. Lesbian tetap. Melawan bagai. Tapi dia buat hal dia je lah. Aku pun tak kacau-kacau hidup dia dah. Yelah kitaorang ni hidup sebumbung, biarpun aku ketua aku cuba hormat anak-anak buah aku. Kalau benda baik aku suruh buat dorang ikut, aku okay je. Kalau dorang buat benda bukan-bukan, aku tak tanggung. Pandai-pandai lah jawab kalau kena tangkap. Kat sini kitaorang buat hal masing-masing, jaga diri masing-masing walaupun perangai sorang-sorang macam lancau termasuk aku, tapi kami dah macam keluarga. Asalkan tak kacau orang dah.

Tapi ada satu kejadian ni buat aku dengan Nur ni rapat sikit. Lepas kes tu, ada la berapa lama sikit lepas tu si Nur ni macam tak puas hati dengan aku. Aku ni memang lah baik tapi dalam masa yang sama aku tak kisah orang cari pasal memang aku tumbuk dia.

Boleh pulak time ni tengah makan lah, sambil-sambil lalu sebelah aku dia boleh ejek-ejek aku. Aku geram aku datang aku letup mulut dia kat situ jugak. Bukan dia sorang je pernah kena penumbuk aku, budak-budak lain pun ada je. Dorang yang tak kenal aku, cari nahas dengan aku memang dorang akan rasa makanan aku. Sekali rasa janji taknak buat dah. Dorang tau aku macam mana. Nur je belum tau, jadi time tu dia dah kenal aku.

Esok nya dia mintak maaf, dia ingat aku takut lagi dengan spirit dia haritu katanya tu yang dia menganjing aku. Apa bodoh lah. Tapi lepas aku tumbuk mulut dia tu dia jadi hormat je dengan aku. Kitaorang okay je balik cuma kalau dia dekat-dekat dengan aku, memang aku libas pungkok dia.

Tapi lama-lama kitaorang okay je dan Nur pun nampak gaya dah berubah juga. Aku tak nak berdendam apa-apa lagipun kisah silam orang kita tak tau macam mana. Macam-macam orang aku dah pernah jumpa dan dugaan setiap orang tu berbeza. Cukup lah aku dekat sini pun cuba bina diri aku yang baharu dan jadi manusia yang lebih baik.

Lepas beberapa tahun kitaorang kat situ, akhirnya Nur pun keluar dan bebas. Aku tunggu jugak menteri ke nak datang ambik aku tapi tak ada, jadi aku pun bebas jugak ke dunia luar walaupun sendiri.






(( Okay tak cerita baru? Ni pengalaman membe aku. Pengajaran kat sini, tak kisah lah orang buat jahat dengan kau pun, kau jangan balas. kena buat baik. tak pun kau jauhkan diri elok2. Kita tak tau hati manusia ni macam mana. Yg penting! Jangan kau nilai sesiapa pun berdasarkan luaran seseorang. Berhati-hati dan berpada-pada dalam berkawan.))

Seram ke Tak?Where stories live. Discover now