Adik

19 6 0
                                    

Man. Ye aku panggil adik aku Man je. Man ni jenis yang baru nak up ah. Dak-dak baru nak kenal apa itu dunia. Huhu. Dia pun baru form 1. Tapi perangai kalah budak form 5.

Ada lah satu hari ni. Dia keluar melepak dengan kawan-kawan dia. Lama gila nak mati. Dari kul 12 sampai 1 lebih. Mungkin korang rasa tak lama. Tapi untuk budak yang macam dia, baru form 1, pulak tu geng2 basikal lajak tahpape tu adalah sangat tidak baik keluar melepak memalam buta.

Tolol jugak si Man ni sebab dia kuar masa mak ayah aku tidur. Akhirnya, yang kena kacau tu aku. Bukan Man. Taheyy.

Aku pun taktau kenapa. Mungkin balasan sebab tak reti jaga adik leklok.

Ha berbalik semula pada cerita. Dia balik lambat masatu. Aku pulak tengah baring kat sofa. Tapi muka aku masatu menghadap ke sofa (macam tengah cium sofa gitu) sambil peluk sofa.

Aku terdengar pintu grill aku terbukak. Aku dengar langsir aku jugak terselak. Tandanya macam bunyi orang balik. Tapi aku tak tengok siapa cuma agak jela tu Man yang balik. Yela dia sorang je keluar.

Kan aku baring menghadap sofa, jadi aku tak nampak full lah si Man tu lalu. Tapi aku perasan ada kelibat orang lalu sebelah sofa yang aku baring tu dan aku dengar pintu bilik air aku terbukak. Pili air dalam tu pun terbukak jadi memang sah si Man ni dah balik.

Tiba-tiba aku dengar pintu pagar dibuka. Aku cepat-cepat lari ambik penyapu terus sembunyi tepi pintu. Sebab yela takut kan ada sesapa ke masuk rumah. Yang peliknya jugak si Man pun satu, dia tak kunci pintu lagii! Cibs betul. Dia biar terdedah je.

Aku dengar Man beri salam. Dia pun terus masuk rumah dengan Bismillah. Cilaka. Siapa tadi masuk rumah? Siapa tadi kat bilik air? Man buat muka terkejut beruk sebab nampak aku pegang penyapu. Aku tengok bilik air kosong. Kering.

Malam tu aku suh Man baca ayat Kursi kuat-kuat tapi takdela menjerit untuk jauhkan keluarga dan rumah kami dari "benda2" tak sepatutnya.

((Benda paling real pernah jadi kat aku. Aku tak cite langsung kat mak dgn ayah. Biarlah rahsia. Huhu. Ha sambil2 baca tu leh bagi bintang skali 😂😘))

Seram ke Tak?Where stories live. Discover now