Het begin

1K 98 9
                                    

Ginny Wemel loopt de trap af. Ze ziet Harry op een stoel zitten. Ze glimlacht en loopt naar hem toe. Hij staart uit het raam. Ze gaat tegenover hem zitten.
"Hallo, Harry", fluistert ze. Hij kijkt haar aan en glimlacht.
"Hoi. Ginny, ik moet met je praten...", zegt hij aarzelend. Ginny legt haar vinger op zijn lippen.
"Nu niet. We hebben al zo weinig tijd samen. Ik heb mijn SLIJMBALLEN en jij je PUISTEN, al is dat volgens mij niet wat je dwarszit. Het gaat om Voldemort, is het niet? Harry, ik ken je! Je bent niet voor niks zo vaak bij Perkamentus", zegt ze.
"Ginny..."
"Nee, luister nou even. Ik wil er een leuke tijd van maken, oké?"
Harry knikt. Hij pakt haar pols en trekt haar naar zich toe. Ze valt lachend op zijn schoot. Hij kust haar en legt zijn hand op haar rug. Ginny slaat haar armen om zijn nek heen. Op dat moment klimt Ron door het portret.
"Jakkes!" roept hij. "Kunnen jullie even ergens anders klef gaan doen?"
Ginny laat Harry los en snuift verontwaardigd. "Moet jij nodig zeggen! Jij was pas klef met Belinda, Ronnieponnie."
"Ach, houd je kop!" snauwt Ron.
Harry grinnikt. Hij duwt Ginny zachtjes van zich af. Ze staat op en loopt naar haar broer toe.
"Ron, doe nou niet zo moeilijk!" zegt ze. Ron slaat zijn armen over elkaar heen.
Hermelien loopt naar het groepje toe. "Wat is er aan de hand?" vraagt ze.
"Ik ga toch ook niet moeilijk doen als ik jou met Hermelien zie zoenen?" zegt Ginny.
"Wacht, wat?" zegt Hermelien verward.
"Dat is anders!" roept Ron. "Jij bent mijn zus en Harry is mijn beste vriend."
"Dat is toch precies hetzelfde! Jij bent mijn broer en Hermelien is mijn beste vriendin."
"Maar wij hebben niks", antwoordt Ron.
"Weet je wat pas vreemd zou zijn? Als bijvoorbeeld Lupos verliefd was op Ginny", zegt Hermelien snel. Ginny herinnert zich vaag iets over de jongere versie van Remus, die haar vertelt dat hij verliefd op haar is. Ze schudt de gedachte uit haar hoofd. Harry staart haar aan. Hij heeft een vreemde uitdrukking op zijn gezicht.
"Sorry, Ron, we praten later wel verder. Ik moet dringend met Perkamentus praten. En Harry ook", zegt ze. Ze trekt hem mee door het portret.

Perkamentus zit achter zijn bureau. Hij kijkt van Ginny naar Harry.
"Waar kan ik jullie mee helpen?" vraagt hij vriendelijk.
"Professor, aan het begin van het jaar is iets gebeurd, is het niet?" zegt Ginny.
Professor Perkamentus glimlacht. "Ja."
"Zou het kunnen dat we terug in de tijd zijn gegaan?" vraagt Harry.
"Je herinnert het je dus nog wel! En Ginny, jij ook, of niet soms?" antwoordt Perkamentus.
Ginny knikt. "Ja, professor. Ik heb een vraag: zijn Lily en Remus me vergeten?" zegt ze.
"Nee", antwoordt hij, "ze kennen je nog. Zoals ik toen ook al zei; ik heb alleen de slechte herinneringen gewist."
"Dus Lupos weet dat ik hem in zijn jeugd heb ontmoet?" vraagt Ginny.
"Ja, tenzij hij het gewoon is vergeten", antwoordt Perkamentus.
Ze denkt terug aan die tijd. Ze herinnert zich nog, hoe ze urenlang met Lily heeft liggen praten over Harry, hoe ze James met Lily heeft geholpen, hoe Remus haar heeft verteld dat hij haar leuk vond en hoe Sirius haar heeft gesteund. Ze glimlacht. Het lijkt zo lang geleden, wat het eigenlijk ook is. Ze kijkt naar Harry. Ze ziet aan zijn blik dat hij aan hetzelfde denkt.
"Professor, is het mogelijk om ze nog een keer te zien? Lily, James, Sirius en Remus. Toen ze klein waren, bedoel ik", zegt Harry.
Perkamentus geeft geen antwoord. Hij glimlacht alleen maar. "Ik moet nog een aantal dingen regelen", zegt hij uiteindelijk.
Harry en Ginny knikken. Ze staan op. Harry loopt de kamer uit. Ginny blijft aarzelend staan. Ze herinnert zich Sneep.
"Professor?"
"Ja, mejuffrouw Wemel?"
"Herinnert Sneep zich er nog iets van?" vraagt ze.
"Professor Sneep. Nee, ik heb zijn geheugen wel gewist. Het leek me niet verstandig. Voor later, bedoel ik", antwoordt Perkamentus.
Ginny knikt en loopt de kamer uit. In gedachten verzonken, loopt ze terug naar de leerlingenkamer.

Another Time 2Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu