Form 1
Keputusan MRSM tak memihak dekat aku. End up, aku masuk sekolah agama sekali dengan asrama. Memang itu pun impian aku, nak belajar berdikari.
Tiga bulan berlalu, aku masih lagi dengan homesick yang menggila. Kalau boleh tak nak pergi sekolah. Nak duduk rumah je. Teruk betul.
Tapi aku ada sebab, bukannya saja-saja. Aku... tak jumpa kawan. Tak jumpa orang yang boleh kamceng dengan aku.
Jujurlah, aku boleh kata yang zaman form 1 aku paling sendu. Tapi still, ada juga benda yang boleh dikenang.
Aku gerak turun tangga pergi library dulu, tinggalkan kawan-kawan perempuan yang duduk lagi dekat kelas. Baru nak buka kasut, dengar ada orang panggil nama.
"Kau nak masuk ke? Cikgu macam tak sampai lagi." Naz bagitahu. Waktu ni aku dengan dia je ada.
"Habis tu kau plan nak duduk mana?" Library sekolah aku peraturan dia memang ketat. Kalau luar waktu rehat, memang pelajar tak boleh masuk kecuali dengan guru.
"Duduk dalam hati kau ajelah." Naz dah sengih-sengih macam kerang.
Aku pandang Naz lama dengan muka tak ada perasaan. Apasal mamat ni? Mental? Ke sewel? Tetiba bagi pickup line.
Disebabkan suasana awkward melampau dan kawan-kawan perempuan aku pun dah sampai, aku terus blah masuk library. Redah jelah cikgu tak ada pun.
Form 2
Aku dah ada kawan, dah jumpa geng-geng masuk air sekepala dengan aku. Akak senior pun lantik aku jadi pengawas BADAR. Pfft- aku rasa kelakar.
Aku rasa aku tak layak, tapi kalau nak tahu dalam satu batch tu aku dalam kalangan orang-orang baiklah. Oh ya, istilah baik budak sekolah agama ni lain sikit.
Baik maksudnya kau bebas daripada pengaruh k-pop, pandai bagi tazkirah, tak ada masalah/buat hal dengan senior, jaga ikhtilat. Kawan-kawan kata aku menepati ciri-ciri tu.
YOU ARE READING
Puzzle
DiversosPuzzle; -Himpunan peristiwa yang dapat aku terjemahkan daripada cebisan memori. Siapa kata hidup tak sama macam novel? Nampaknya, kau silap. Hidup aku tersangatlah sama dengan novel yang berlambak kau baca.