The discussion

13 0 0
                                    


3


"I would like to order a CT scan for Miss Smith. Yes, it is urgent. No, she is not going into shock but she... No, she didn't lose any. Yes, I can talk to her but... LISTEN TO ME YOU LITTLE PRICK! WHEN I SAY THIS PATIENT NEEDS AN EMERGENCY CT SCAN OF HER ABDOMEN, IT BLOODY MEANS THAT IT IS LIFE-THREATENING!! IF YOU WOULD STOP OVER THE PHONE WITH ME, YOU WOULD HAVE DONE THE BLOODY CT SCAN BY NOW. MY NAME? RILEY RIANCHI! WHATEVER MAN, JUST GIVE ME THE BLOODY CT SCAN WILL YOU! OH, YOU WON'T? TOO BUSY YOU SAY! I CALLED OVER FIVE IN TEN MINUTES, DOESN'T THAT SOUND LIKE AN EMERGENCY TO YOU?! YOU MAKE TIME FOR HER! NO? WELL, WE WILL SEE ABOUT THAT!" roept Riley luid voor ze de telefoon kwaad dichtgooit. "No bloody ... The courage... Asshole...." Riley wandelt naar het bureau van Dr. Frank Campion, hun diensthoofd. Na vijf minuten wandelt Riley even kwaad opnieuw buiten. Ze vraagt aan Erica of ze haar wil helpen met mevrouw Smith naar de radiologie te brengen. Als ze de lift uitrijden, wandelen ze de lege gang binnen van Radiologie. Gelach is het wat de stilte verdrijft in de lege gang. "Too busy... My ass..." mompelt Riley kwaad. "Just wait a second over here, Miss Smith. We will come and get you right away." Met haar hoofd wenkt ze naar Erica dat ze haar moet volgen. Ze stappen de ruimte binnen waar de console staat die de CT-scanner . Het gelach van de drie mannen valt plots stil als ze zien dat Riley en Erica plots achter hen staan. "You aren't allowed to come here."
"And you aren't allowed to act like you are a doctor. So, looks like we are even about that one. I thought you guys were busy? I can see that... You are .." De drie mannen kijken Riley aan. stilte staat er een man recht en gaat voor Riley staan. Hij kijkt haar doordringend aan. De man toornt boven Riley uit. Wat is dat toch altijd met mannen en hun gelijk willen laten gelden? Waarom willen ze altijd als een lompe olifant voor een vrouw gaan staan en dreigen dat ze op hen willen gaan zitten zodat zij de grootste zijn? Domme wezens... Een diepe zucht glijdt langs Riley haar lippen. Ze buigt voorover en leest de badge van de man die aan het borstzakje hangt van zijn uniform. "Erik, you have two choices. you do what I ask you to, give Miss Smith the CT-scan that she needs or I'll do it for you. But I'm not letting her die under my watch. So, what's it gonna be, Erik?" Riley kruist ostentatief haar armen over haar borstkas. De man barst uit in lachen en de twee andere mannen kijken Erik raar aan. "You are going to scan the patient? You have no clue which buttons to push."

"Erik, just scan the patient. Stop being an ass. " zegt een van de mannen.
"NO! I want to see this!"

"Fine, have it your way. But we are going to help them." zegt de andere man.

"Thank you. Let's go, we have lost enough time already." Riley opent de grote deur van de zaal waar de CT-scanner staat. Ze rijden het bed tegen het toestel en samen glijden ze de vrouw over op de tafel van de CT-scanner. Een van de mannen kijkt het infuus na dat Erica eerder die dag had geplaatst bij de vrouw. Niet dat hij Erica niet vertrouwt, maar hij wil zeker zijn dat het infuus in een bloedvat van de vrouw zit. Als ze later een contrastmiddel toedienen, via dat infuus, wil de man geen risico lopen dat het contrastmiddel naast het bloedvat loopt. Dit zou niet goed zijn voor de weefsels rondom het bloedvat en zou moeten worden behandeld met hoogstand en ijscompressen.

Hij koppelt het infuus aan op een pomp die tijdens de CT-scan de vrouw een injectie met contrastmiddel gaat geven, via de infuusleiding, in haar bloedvaten. Zo kleuren al haar aders, slagaders en organen aan op de Riley zich een beter beeld kan vormen van wat er mogelijks aan de hand is met de vrouw. Ze hoopt alleen dat haar buikgevoel haar nu niet in de steek laat. De vrouw is perfect aanspreekbaar en klaagt alleen maar van lichte buik- en rugpijn. Dus geen enkele reden dat er een mogelijks aneurysma de pijn veroorzaakt. Maar de voorgeschiedenis van de vrouw alarmbellen afgaan in het hoofd van Riley. Al tien jaar lang heeft de vrouw problemen met haar bloedvaten. Riley vertrouwt het voor geen haar. Ze wil zeker zijn dat de vrouw niet met een tikkende tijdbom in haar buik zit. Aneurysma's zijn een verbreding van een bepaalde slagader die doorheen het lichaam vloeit. Dit kan gaan over een paar millimeters, maar het kan zelfs over centimeters gaan. Je slagaders zijn de bloedvaten die je lichaam voorzien van zuurstof. Zonder die zuurstof kan geen enkel orgaan functioneren. Het is alsof je een medium T-shirt wil aandoen terwijl je eigenlijk normaal een XL of zelfs XXL draagt. Dat T-shirt gaat wel misschien nog even standhouden, maar al snel scheurt het. Bij een aneurysma is het net hetzelfde. Je slagaders kunnen die grote druk maar een bepaalde tijd verdragen voor de bloedvatwand een massieve bloeding tot gevolg en de persoon leegbloedt in een paar seconden. Laat net dat hetgeen zijn dat Riley wil voorkomen. Alleen weet ze niet hoe groot het aneurysma is en ze nog op de teller heeft staan voordat de slagaderwand het voor bekeken houdt.

The Rules (Dutch/English)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu