البارت الرابع عشر

47 6 0
                                    

البارت الرابع عشر .

مراد :_ توصل بيك الجراءة انك تبعت رجالة يتهجمو عليا و ف قصري كمان ...!

الطرف الآخر بخوف :_ وانا ااااعمل كدا ليي يعني أنا مبعتش حد ... من آخر مرة وال حصل انا مليش دعوه بيك ... انت عندك أعداء كتير ي مراد بية وانا كنت عبد مأمور ليس إلا ..

مراد وقد حس صدق كلامة :_ تعرف لو كنت بتكذب اقسم بالله ما هرحمك . ثم أغلق الخط وبدأ يفكر من فعل هذا .

«««««««««««««««««««««««««««««

ف المشفي عند وتين وقد ما حدث ف رين ..
وتين بتذكر ما قالتة سجدة عن رين ...
Flash Back

سجدة :_ لا ي طنط وتين قوية ومؤمنة وصابرة ومحتسبة عارفة أنها متعلقة ب رين بس هي راضية بقضاء الله وهتتقبل الموضوع بثبات حتي لو منهارة ...

خرجت وتين ع هذة الكلمات وقالت:_ استحلفكن بالله رين حصلها اي ....

نظرو لها و قالو :_ رين دخلت ف غيبوبة ... ومحدش عارف هتفوق امتي وممكن متفقش خالص ، الدكاترة قالو هي مش عاوزة تستجيب للعلاج ولا عاوزة تخرج من الغيبوبة ، استسلمت للأمر الواقع خايفة تصحي للعالم بقت خايفة من كل الناس وكأنهم ذئاب بشرية " مبترحمش .. رين وجدت عالمها ف الغيبوبة دي ورافضة تطلع منة يعني هي داخلة الغيبوبة بإرادتها جسدها وعقلها رفضو الاستجابة لأي علاج .

رين ببكاء :_ ممكن تسبوني لوحدي ...! فضلاً

نجلاء وقد تفهمت الأمر :_ يلا ي سجدة نسبها لوحدها ،ثم خرجوا

مسحت وتين دموعها ثم فرشت سجادة الصلاة وصلت فرضها وظلت تدعي كثيراً ل صديقتها " فلذة اكبادها"

انتهت من الصلاة وجدت " حذيفة " ينظر لها وبعيونة الدموع ... ثم قال :_ مشفتكيش منهارة كدا قبل كدا حتي لما بابا توفاة الله كنتي قوية عن كدا كنتي بتقوي امي وبتقويني رغم انك كنتي منهارة داخلياً ... انا عارف أن رين كل حاجة بالنسبة ليك بس انتي استسلمتي لي ...! دا قضاء ربنا سبحانة وتعالا ... فاكرة ي وتين فاكرة يوم وفاة باب وحصل ال حصل انتي قلتيلي اي وقتها ...! انا فاكر كويس يومها كنت حزين ع ال حصلي وال حصل لبابا .. انتي جيتي حضنتيني وقرآتي لي قرآن بصوتك وقلتي لي " لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا " أن اقدارنا مكتوبة وان الموت علينا حق وكلنا هنموت احنا جايين الدنيا دي بس عشان العبادة عشان نؤدي رسالة ربنا مكلفنا بيها وهي العبادة أن نعبد ربنا سبحانه وتعالى احنا مش جاين عشان نلعب ونحب ونتعلق بالدنيا وال فيها احنا بنعلق قلبنا ب ربنا بس ولازم نرضي بقضاء الله ونرضي ب الابتلاءات ال بتكون ف حياتنا ..: وقلتيلي جملة مستحيل انساها أن " الجنة ثمنها غالي جداً جداً وعشان نفوز بالجنة لازم ندفع الثمن الغالي ."

قومي ي وتين وادعي ادعي كتير " والدعاء الصادق بيغير الأقدار "

نظرت وتين لاخوها رغم صغر سنة إلا أنة ذكي جداً ولدية فصاحة ف الحديث وأيضاً هو خاتم القرآن الكريم "

رواية { اللقاء الأخير } ما بعد النهاية& »»!   بقلمي :_/ الإسراء إبنة'ه أحمد   حيث تعيش القصص. اكتشف الآن